در هفته‌های گذشته رسانه‌های ورزشی اروپا بحث چرخش قدرت در فوتبال اسپانیا از بارسلونا به مادرید را مطرح کرده‌اند و بازی (30دقیقه‌بامداد یکشنبه) ال کلاسیکو بهترین محک برای سنجش این نظریه خواهد بود.

فوتبال

بارسا در فصول گذشته تیم برتر اسپانیا و اروپا بوده ولی شروع رؤیایی رئال در فصل جاری نشانه‌ای است تا کارشناسان، پایان این دوره طلایی و شروع دوره حکمرانی رئال را پیش‌بینی کنند.

آمارها هم در جهت تایید این نظریه است؛ رئال در 10 بازی اخیرش در لالیگا و 15 بازی متوالی در همه تورنمنت‌ها برنده شده و در حال حاضر با یک بازی کمتر و 3 امتیاز بیشتر از بارسا صدرنشین است. بارسا اما با پشتوانه آمار فوق‌العاده‌اش در ال کلاسیکوهای فصول اخیر به سانتیاگو برنابئو می‌رود. گواردیولا در 11 مسابقه‌ای که از سال 2008 به‌عنوان سرمربی روی نیمکت بارسا نشسته، تنها یک بار شکست‌خورده است. او به‌عنوان مربی هرگز در برنابئو شکست نخورده و 3 برد و 2 تساوی، 13 گل زده و 5 گل خورده به ثبت رسانده است.

بازی امشب اما محکی جدی برای گواردیولا و تیم پرستاره‌اش است؛ چرا که رئال نسبت به فصل قبل که در همین ورزشگاه مقابل بارسا به تساوی رسید پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. تیم‌های مورینیو معمولا در دومین فصل مربیگری او به اوج می‌رسند و نمونه آن اینتر بود که به قهرمانی سه‌جانبه ایتالیا، جام حذفی و لیگ قهرمانان رسید.

دست هر دو مربی برای انتخاب ترکیب‌ها و تاکتیک‌های مختلف باز است؛ به‌ویژه اینکه هر دو تیم در لیگ قهرمانان توانستند به اکثر بازیکنان اصلی شان استراحت بدهند. در تیم رئال کاروالیو، مدافع میانی پرتغالی تنها بازیکن مصدوم است و آفلای هم تنها مصدوم بارسا محسوب می‌شود. مورینیو فصل گذشته برای خنثی کردن هافبک‌های خلاق بارسا، 3 هافبک جنگنده را به زمین فرستاد. در رویارویی‌های چهارگانه دوتیم در روزهای پایانی فصل، این تاکتیک تنها در فینال جام‌حذفی جواب داد که رئال به پیروزی رسید، درحالی‌که این تیم در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حریف بارسا نشد و نبرد دوتیم در لالیگا هم برنده‌ای نداشت. در بازی امشب اما ممکن است مورینیو تیم هجومی تری را به زمین بفرستد.

حضور ژابی آلونسو و خدیرا در مثلث میانی رئال قطعی است و نفر سوم از میان اوزیل، کاکا و لاسانا دیارا انتخاب می‌شود. دی ماریا، رونالدو و احتمالا بن زما هم مثلث هجومی این تیم را تشکیل می‌دهند. جالب اینکه ژاوی پیش‌بینی کرده رئال این بار هجومی بازی کند؛« با توجه به چیزی که از آنها در سوپرجام اسپانیا دیدم، فکر می‌کنم بخواهند ما را با روش خودمان شکست بدهند.» بارسا در 2 بازی رفت و برگشت سوپرجام در شروع فصل توانست از سد رئال عبور کند. گواردیولا هم که مهره‌های تهاجمی زیادی دارد، ظاهرا خط حمله‌اش را با ترکیب مسی، ویا و فابرگاس به زمین می‌فرستد.

سسک به‌عنوان یک هافبک از آرسنال به بارسا پیوست ولی هماهنگی فوق العاده او با مسی و شم گلزنی‌اش گواردیولا را مجاب کرده تا از او در خط حمله استفاده کند. شاید همین فرم و ترکیب جدید بازی دلیلی است تا اینی یستا وضعیت فعلی تیمش را آرمانی بداند؛«‌این بهترین بارسایی است که در آن بازی کرده‌ام. بارسای 2006 از تیم 2001 بهتر بود و تیم فعلی از تیم 2006 بهتر است.» این بازی دوئلی بین نامزدهای توپ طلا هم به شمار می‌رود. رونالدو، مسی و ژاوی در این بازی مهره‌هایی سرنوشت‌ساز به شمار می‌روند. مسی و رونالدو با 15 و 14 گل زده رقابت نزدیکی برای آقای گلی لالیگا هم دارند. این در حالی است که دی‌ماریا با 11 پاس گل، بهترین پاسور لالیگاست.

باز هم جنجال؟

مورینیو که رابطه خوبی با خبرنگاران مادریدی ندارد، در کنفرانس مطبوعاتی دیروز حاضر نشد و دستیارش کارانکا را به سالن فرستاد. این روشی برای تمرکز بیشتر او بر بازی حساس امشب و دوری از حاشیه هاست ولی نمی‌توان تصور کرد که این مربی پرتغالی این بازی را بدون جنجال به پایان ببرد. در آخرین ال کلاسیکو، او انگشتش را به چشم ویلانوا، دستیار گواردیولا زد؛ حرکتی که با انتقادات زیادی مواجه شد. البته مورینیو پس از جراحی اخیر ویلانوا گفت که دوست دارد مربی بارسا هرچه زودتر بهبود یابد و برای این بازی به برنابئو بیاید.

کد خبر 153293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز