چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: «استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود.» این بخشی از بخشنامه جدید دولت است که در پایگاه خبری دولت و به نقل از این پایگاه، در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده است.

لیان

اعلام آزاد شدن مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها درحالی است که چند سالی است مصرف قلیان در این مراکز به یک بحث و جدال همیشگی میان صنف سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها از یک‌سو و وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از سوی دیگر تبدیل شده است.

در این سال‌ها که قلیان تبدیل به یک تفریح معمولی بسیاری از جوانان ایرانی شده است و با وجود هشدارهای همیشگی پزشکان و متولیان سلامت در جامعه، شاهد رشد روزافزون قلیانی‌ها بوده‌ایم، طبیعی است که قهوه‌خانه‌دارها نخواهند از این فرصت برای جذب مشتری بیشتر استفاده کنند.

غیرطبیعی در این میان، تصویب مکرر قانون‌های ضد‌و‌‌نقیض در این زمینه، آن‌هم با فاصله‌های کوتاه است. از مصوبه ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی و سپس لغو این مصوبه با دستور مستقیم رییس دولت در دو سال و نیم گذشته که بگذریم، به امسال می‌رسیم و نیمه آبان که با رای دیوان عدالت اداری عرضه هرگونه قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شده بود و پیش از آن در تیرماه که فرمانده انتظامی تهران بزرگ ورود خانم‌ها به قهوه‌خانه‌های دارای قلیان را ممنوع اعلام کرده بود، حالا اما آبان به پایان نرسیده که مصوبه جدید از راه رسیده است: « بر اساس ماده 7 آئین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است که با توجه به خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول این آئین‌نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود.»

با سپاس ویژه از وزارت بهداشت

more  طرح جمع‌آوری قلیان‌ها جدی گرفته نمی‌شود

اما تمام این قوانین ضد و نقیض یک‌ طرف و شاهکار وزارت بهداشت یک طرف. وزارت بهداشتی که پیش از این بارها در مورد مضرات قلیان هشدار داده بود و از کم‌کاری ارگان‌های انتظامی برای برخورد با این پدیده گلایه داشت، حالا در یک چرخش 180 درجه‌ای خواهان حذف قهوه‌خانه‌ها از از شمول آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات خارج شده است:‌ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (18) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را اصلاح کرد.

حالا معلوم نیست که از نظر مسوولان محترم وزارت بهداشت تعریف اماکن عمومی تغییر یافته و قهوه‌خانه در تعریف جدید جایی ندارد، و یا در ضرر و زیان استفاده از دخانیات و به‌ویژه قلیان شک و شبهه‌ای وارد شده است!

کد خبر 151279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز