سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شبکه‌های همگرا یا نسل آینده (NGN) ارائه خدمات یکپارچه سرویس‌های ارزش‌ افزوده‌ را محقق می‌کنند.

دیتا

 

به گزارش ایسنا، گسترش ارتباطات پرسرعت و مبتنی بر IP دست تمامی ارائه‌دهندگان خدمات برخط را باز گذاشته که البته به مرور زمان تنوع در ارائه خدمات را نیز به همراه خود محقق کرده است.

به همین منظور شرکت‌های مخابراتی نیز که طول عمر بالاتری به نسبت شرکت‌های نوین خدماتی دارند، مجبورند برای اینکه در بستر فعالیت‌های خود با رکود مواجه نشده و کنار گذاشته نشوند، به سمتی حرکت کنند که خدمات جدید را بر بستر خود فراهم آورده و کاربران را با خود همگام سازند که لازمه این کار تغییر در شبکه‌های ارتباطی آن‌هاست.

NGN که بر تغییرات ساختاری در شبکه‌های مخابراتی و مبتنی بر سوئیچ‌مداری تاکید دارد، به‌دنبال گسترش شبکه‌ها به نسل آینده است که در این میان خدمات آن‌ها بر دامنه IP شکل خواهد گرفت و تمامی خدمات پراکنده، متمرکز خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که این به خودی خود رونق خدمات ارزش‌افزوده را به دنبال دارد و اجازه می‌دهد شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی به سادگی سرویس‌های خود را با دامنه CALL (یکپارچه) اما با زیرشبکه‌هایی مستقل ارائه دهند.

اگر شبکه‌های مجزای دیتا، هوشمند و بی‌سیم کنونی را به‌صورت لایه‌هایی تصور کنیم که هر کدام برای ارائه ارتباطات مورد نیازند، در نسل‌های آینده به‌صورت مستقل و تک لایه با یکدیگر به تعامل می‌پردازند، هرچند که در نگاهی کلی و از درون مجموعه، هرکدام دارای مسیری ویژه و خط و خطوطی جداگانه هستند.

افت تداخلات و مشکلات شبکه‌یی حال حاضر، کنترل یکپارچه و متمرکز بر شبکه و صوت و دیتا، افزایش پهنای باند برای ارائه خدمات ارزش‌افزوده‌ و جوابگویی به رشد سریع نیاز دیتای کاربران نسبت به صوت از جمله مزایای شبکه‌های نسل آینده (NGN) به حساب می‌آید.

تمام ویژگی‌های ذکر شده برای شبکه‌های NGN نیازمند سرمایه‌گذاری برای به روز کردن تجهیزات و ایجاد شبکه‌های واحد است که مسلما شاید در نگاه اول سنگین به نظر برسد اما در مدت زمانی کوتاه تمام هزینه‌ها به واسطه درآمد بالایی که به ارمغان می‌آورد، قابل جبران است.

با راه‌اندازی این شبکه سیستم‌های مخابرات ایران هم از نسل دیجیتال به سمت نسل جدید شبکه‌های مخابراتی می‌روند و سرویس‌های مختلف شرکت مخابرات ایران که در بسترهای جداگانه قرار دارد، در هم ادغام و در یک بستر واحد ارایه می‌شود.

هم‌چنین با اجرای طرح NGN یا شبکه‌های نسل آینده، سرویس‌های جدید ارزش افزوده مانند کنفرانس تصویری، تماس تصویری، دیتا و اینترنت از طریق خط تلفن در جامعه ارائه می‌شود.

کد خبر 151217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز