همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با فوری بررسی شدن طرحی درباره کاندیدا شدن نابینایان در انتخابات مجلس مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) با دو فوریت و یک فوریت طرح اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که درباره نحوه حضور افراد نابینا و کم‌بینا به عنوان نماینده در مجلس بود، مخالفت کردند.

با مخالفت مجلس با فوری بررسی شدن طرح مذکور این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، عبارت "بینایی" از بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات بعدی حذف و یک تبصره به بند مذکور الحاق می‌شود.

در تبصره این ماده امده است: جانبازان معزز و معلولان محترم، ‌مشمول این قانون به منظور بهره‌گیری از تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی، نباید نقص عضو در دست داشته باشند.

این طرح که به امضای 67 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است.

در مقدمه توجیهی طرح مذکور آمده است: افراد نابینا و کم بینا از جمله گروه‌هایی هستند که با وجود برخورداری از استعدادهای شگرف از دستیابی به فرصت‌های شغلی و اجتماعی برابر با سایر آحاد جامعه محروم مانده‌اند و با توجه به بند 9 اصل 3 قانون اساسی در رفع تبعیضات ناروا در شرایط مساوی و برابری در حقوق سیاسی و اجتماعی برای همه شهروندان به ویژه معلولان نابینا و افراد کم‌بینا که با سایر معلولان ناشنوا و مبتلایان به اختلالات گفتاری قابل مقایسه نیستند و نظر به تجربه نمایندگی افراد نابینا و کم بینا در مجالس قانونگذاری دنیا به وضوح مبرهن است که این دسته افراد در صورت برخورداری از شرایط نمایندگی و وجود فناوری‌های نوین و در دسترس، امکان مطالعه قوانین و مقررات برای آنها فراهم شده است.

در بخش دیگر این مقدمه توجیهی آمده است با عنایت به تصویر کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 13 آذر 1387، باید از حق نامزد انتخابات شدن و برگزیده شدن نابینایان و افراد کم بینا برای مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی به طور عام و راهیابی به مجلس قانونگذاری به طور خاص حمایت کرد.

این مقدمه توجیهی می‌افزاید: در صورت تصویب این قانون گروه هدف که دارای سایر شرایط نمایندگی باشند، امکان داوطلبی و نامزدی را پیدا خواهند کرد و البته نهایتا رای مردم بصیر و فرهیخته کشور تعیین کننده خواهد بود.

 

کد خبر 151039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز