همشهری‌آنلاین: عماد افروغ با تاکید بر جایگاه قانونی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان می‌تواند در مورد تایید یا ردصلاحیت‌ها بهتر عمل کند.

عماد افروغ

عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه که به عنوان ناظر در اولین کرسی آزاداندیشی دفتر تحکیم وحدت با موضوع «آزادی فردی در اسلام» حضور داشت اظهار کرد: شورای نگهبان یک جایگاه قانونی دارد ولی ساز و کارهایی که در مورد تایید یا ردصلاحیت‌ها به کار می‌گیرد می‌تواند بهتر باشد.

وی با بیان این‌که «باید قانون اساسی در مورد تایید یا رد صلاحیت‌ها در دستور کار شورای نگهبان قرار گیرد» افزود: قانون اساسی هم حقوقی دارد و هم مسئولیت‌هایی. نباید تنها به حقوق بچسبیم و مسئولیت‌ها را رها کنیم و یا بالعکس. از تفسیر سلیقه‌ای در قانون اساسی نیز باید پرهیز شود.

افروغ خاطرنشان کرد: ساز و کارهای تایید صلاحیت باید عاقلانه‌تر باشد و قانون جای این تغییرات را دارد.

وی با اشاره به نشستی که چند سال پیش با برخی از اعضای شورای نگهبان داشته است، گفت: من در آن نشست پیشنهادی دادم مبنی بر این‌که افرادی که برای انتخابات کاندیدا می‌شوند بهتر است لیستی از افرادی مانند اساتید دانشگاه نیز ارایه دهند که این پیشنهاد مورد تایید آنها نیز قرار گرفت و در این صورت شورای نگهبان هم به طور کامل در مقابل مردم قرار نمی‌گیرد.

افروغ درباره ملاک‌هایی که برای تایید صلاحیت کاندیداها در نظر گرفته می‌شود افزود: نماز جماعت خوب است ولی الزاما به یک نماینده پاک، شجاع و قوی ربطی پیدا نمی‌کند. می‌توان در این قوانین تجدیدنظری صورت داد که با وظایف نمایندگی نیز سازگارتر باشد.

بر اساس گزارش ایسنا: این استاد دانشگاه در مورد اخلاق انتخاباتی نیز گفت: قدرت تحت هر شرایطی دست هرکسی که باشد، ابزار و وسیله‌ای بیش نیست اما آنگاه که هدف قرار گیرد دیگر این سیاست علوی نخواهد بود بلکه معاویه‌ای است.

وی ادامه داد: سیاست مبتنی بر اغوا، تهدید و زور، غیراخلاقی است. سیاست زمانی اخلاقی خواهد بود که فعل سیاسی اولا مشروط و ابزاری باشد و ثانیا از جنس اقناع و نفوذ باشد و به تعبیر امام (ره) بر قلب‌ها حکومت کند.

افروغ تاکید کرد که نباید از مظاهر دین در جهت منافع شخصی و جناحی استفاده شود. در غیر این صورت این نظام دیگر جمهوری اسلامی نخواهد بود.

وی در پایان در مورد حضور خود در انتخابات گفت: من قائل به پیش‌بینی نیستم، اما هم‌اکنون میلم به عدم حضور در انتخابات است.

کد خبر 154457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز