همشهری آنلاین: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ایران به طور رسمی به آمریکا در خصوص ایراد اتهام علیه تهران مبنی بر دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن اعتراض کرد.

  به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، این مقام آمریکایی گفته است: آمریکا روز جمعه یادداشت دیپلماتیکی را دریافت کرد که در آن از اتهاماتی که اوایل ماه جاری (علیه ایران مبنی بر دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان) مطرح شد، ابراز نارضایتی می‌کرد.

در این نامه ایران این اتهامات را رد کرده است.

مقام یاد شده روز یکشنبه گفت که این یادداشت از طریق سفارت سوییس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، به مقامات آمریکایی تحویل شده است.

مقام یاد شده به دلیل محرمانه بودن تبادلات دیپلماتیک از اشاره به نامش خودداری کرد.

یک منبع دیپلماتیک ایرانی نیز که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که در این نامه بر اظهارات ایران مبنی بر این‌که اتهامات آمریکا "مبتنی بر دروغ" است، تاکید شده و تاکتیک‌های دیپلماتیک آمریکا "نقض قواعد و مقررات بین‌المللی" خوانده و به آن اعتراض شده است.

این منبع ایرانی به لحن و کلمات دقیق نامه اشاره‌ای نکرد و گفت که این نامه همچنین به مرگ هزاران تن در عراق از زمان تهاجم آمریکا به این کشور در سال 2003 و میلیاردها دلار سرمایه‌ای که از جیب شهروندان آمریکایی صرف آن شده است اشاره می‌کند.

در این نامه درخواست شده است که آمریکا برای ایراد این اتهام علیه ایران عذرخواهی ‌و "بابت خسارات مادی و معنوی این اتهام بی‌اساس" به ایران خسارت پرداخت کند.

همچنین شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از یک دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: درخواست ایران از آمریکا مبنی بر عذرخواهی بابت اتهامات وارده علیه ایران در نامه‌ای خطاب به آمریکا لحاظ شده است.

در این نامه از آمریکا درخواست می‌شود به طور علنی از جمهوری اسلامی و مقامات سپاه قدس به دلیل "خسارات مادی و معنوی" ناشی از "این اتهام بی‌اساس" که "ناقض قواعد و مقررات بین‌المللی است" عذرخواهی کند.

بر اساس این گزارش، در این نامه همچنین عنوان می‌شود که این فریبکاری "به بخش دائمی از سیاست آمریکا تبدیل شده است" و در این رابطه به تهاجم آمریکا به عراق اشاره کرده و می‌افزاید که این تهاجم "بر مبنای اطلاعات غلط" انجام شد.

این گزارش حاکی است: منبع دیپلماتیک یاد شده با اشاره به محتوای این نامه افزود پس از کشتار صدها هزار عراقی بی‌گناه و سرباز آمریکایی و هدر رفتن میلیاردها دلار هزینه از جیب شهروندان آمریکایی، آمریکا هیچ راهی جز خروج از عراق ندارد.

منبع دیپلماتیک یاد شده اشاره نکرد که این نامه چه زمانی و خطاب به چه کسی در آمریکا ارسال شده است و یا اینکه چه کسی در دولت ایران این نامه را امضا کرده است.

یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه دریافت این نامه را تائید؛ اما از اظهارنظر درباره محتوای آن خودداری کرد.

وی مدعی شد که دو طرف در خصوص این موضوع در حال گفت‌وگو هستند و افزود که آمریکا "همچنان با ایران در رابطه با این مساله در تماس است و همچنان پاسخ‌های غیرسازنده‌ای دریافت می‌کند".

دولت آمریکا چندی پیش در یک سناریوسازی رسوای رسانه‌ای و بر پایه اطلاعات جعلی، برخی اتباع و نهادهای ایرانی را متهم به دست داشتن در توطئه‌ای برای قتل سفیر عربستان در آمریکا کرد، سناریویی که بلافاصله با ابراز شگفتی و تعجب بسیاری از تحلیلگران مسائل ایران حتی در داخل آمریکا مواجه شد تا جایی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه ضدایرانی آمریکا نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه بی‌بی‌سی به شکل تلویحی از این اتهامات فاصله گرفت و اثبات آن‌ها را به گردن دادگاه انداخت.

 

کد خبر 149937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز