گروه سیاسی: مقامات کشورمان اظهارات هیلاری کلینتون، در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را سرشار از تناقض‌گویی و ناشی از سوءتفاهم دانسته‌اند اما در کنار اقدامات رسانه‌ای جدید دولت آمریکا علیه ایران، برخی نظامیان و کارشناسان نظامی آمریکایی نیز پیشنهادی مبنی بر ترور برخی مسئولان ایران به‌خصوص از اعضای سپاه پاسداران را مطرح کرده‌اند.

هیلاری کلینتون

کمتر از 3هفته پس از آنکه دولت آمریکا، سناریوی خیالی ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط دو ایرانی را به کمک امپراتوری رسانه‌ای‌اش طرح کرد و فشارهایش را برای گسترده‌تر کردن دامنه تحریم‌ها علیه ایران افزایش داد کاخ سفید اقدامات جدیدی را علیه ایران آغاز کرده است.در همین راستا هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه شب با حضور در شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی (شبکه سلطنتی بریتانیا) و صدای آمریکا به صراحت از دخالت‌های دولت آمریکا در جریان اغتشاشات بعد از انتخابات پرده برداشت.

او در یکی از این گفت‌وگوها با تفسیر ناصحیح از نظام انتخابات پارلمانی ادعا کرد که اخیرا شنیده‌ام که حتی ممکن است در ایران ریاست‌جمهوری انتخابی نباشد! در عین حال از راه‌اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا برای ایران سخن گفت و تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران به این خاطر است که روشنفکران و تحصیل‌کرده‌های بانفوذ در ایران دیر یا زود به فکر انجام اصلاحات و تغییرات در داخل ایران بیفتند؛ موضوعی که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اینگونه به آن پاسخ داد: اگر کلینتون منتظر جنبش داخل ایران است باید بداند که همین جنبش‌های منطقه نتیجه انقلاب اسلامی ایران است چرا که انقلاب ایران انقلابی پرتحرک است و اگر آنها تصور می‌کنند با مشابه‌سازی‌ می‌توانند در ایران کاری صورت دهند، باید بدانند که دچار سوءتفاهم هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره پیشنهاد راه‌اندازی یک سفارتخانه مجازی برای ایران از سوی آمریکا نیز گفته است: راه‌اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا برای ایران نشانه ضیق سیاسی آمریکاست و اینگونه حرف‌ها موجب وحدت ملی بیشتر ایرانیان می‌شود.دیروز سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایران، کلینتون را به شنیدن صدای مردم آمریکا در وال‌استریت، دعوت کرد.وی که در جمع فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه نیروهای مسلح سخن می‌گفت، اظهار داشت: ابرسرمایه‌داری و سیاستمداران آمریکایی وابسته به آن کور و کرند و صدای مردم آمریکا در وال‌استریت را نمی‌شنوند؛ فریادی که جلوی چشم و بیخ گوش آنهاست و عالم را پر کرده است؛ آن وقت خانم کلینتون سخنگوی آنان می‌خواهد صدایی از ایران بشنود، اگر آنها کر و کور نبودند، صدا و نور ملت ایران راکه جهان را پر کرده است می‌دیدند و می‌شنیدند. وی در پایان افزود: ما حرف‌های مردم آمریکا را دقیقا می‌شنویم و رنجوری آنها را می‌بینیم، وعده خدا در پیروزی آنها نزدیک است.

در کنار اینگونه تحرکات رسانه‌ای از سوی کاخ سفید، برخی نظامیان آمریکا نیز روی به اقدامات سخت علیه ایران آورده‌اند. فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شماری از نظامیان و کارشناسان نظامی آمریکا به دولت این کشور پیشنهاد کرده‌اند که ترور مسئولان و سران معینی از ایران به‌خصوص در سپاه پاسداران را در دستورکار قرار بدهد.چندی پیش محمود احمدی‌نژاد در واکنش به سناریوی ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن توسط ایران گفته بود: فرهنگ ترور مختص آمریکا و بی‌فرهنگ‌هاست نه‌ملت ایران. جک کین رئیس سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در جلسه استماع کنگره در این خصوص گفت: چرا آنان [مسئولان ایرانی] را نمی‌کشیم؟

پایگاه خبری الجزیره قطر نیز با انتشار این خبر، اعلام کرد که پس از مطرح شدن اتهام آمریکا به سپاه پاسداران ایران برای ترور سفیر سعودی در آمریکا، فضای میان ایران و آمریکا شاهد تنشی شدید است؛ امری که ایران آن را به‌شدت رد کرده است.از سوی دیگر، روئل مارک گرچت کارشناس سابق بخش خاورمیانه در سازمان جاسوسی آمریکا و عضو بنیاد «دفاع از دمکراسی‌ها» با بیان اینکه سپاه ایران از همان منطقی که آمریکا براساس آن عمل می‌کند، استفاده نمی‌کند تاکید کرد که آنان [سپاه ایران] را نمی‌توان مرعوب کرد مگر اینکه «یکی از آنان کشته شود».این مقام آمریکایی صراحتا به نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اشاره و تصریح کرد که وی را باید دستگیر کرد یا کشت. به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا با اعتراف به نتیجه ندادن سناریوی ترور سفیر عربستان در این کشور روی به اقدامات سختگیرانه آورده است. این موضوع را پل پیلار در یادداشتی در پایگاه اطلاع‌رسانی نشنال‌اینترست مورد اذعان قرار داده و نوشته است: هرچند که این طرح باعث شد تا رویکرد سختگیرانه‌تری در آمریکا علیه ایران شکل گیرد اما در افکار عمومی ملت ایران فاقد اثر بود.وی اعتراف کرد که تبلیغات ضد‌ایرانی مرتبط با ادعای آمریکا درخصوص طرح ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا به عکس آنچه تصور می‌شد، به اتحاد ملی در ایران و روحیه ملی‌گرایی در این کشور دامن زده است.

سرکوب در آمریکا؛ مداخله در ایران

ازسوی دیگرسخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا به دولتمردان این کشور توصیه کرد که به جای اتهام‌زنی به دیگران، از روش‌های سرکوبگرانه در داخل آمریکا و سیاست‌های مداخله‌جویانه در سایر کشورها پرهیز کنند. رامین مهمانپرست با بی‌اعتبار توصیف کردن اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران، آن را ناشی از بی‌اطلاعی و ناآگاهی وی نسبت به کشورمان دانست. وی در ارتباط با ابراز امیدواری کلینتون برای گشودن یک سفارتخانه مجازی در تهران از طریق اینترنت گفت: به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا دچار یک سردرگمی عمیق در روابط بین‌المللی به‌خصوص با کشور قدرتمند و مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران شده است.

کد خبر 149655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز