گروه حوادث: با گذشت 20 روز از دستگیری قاچاقچیان عتیقه‌های یک میلیارد تومانی و انتشار گزارش آن در «همشهری» برادر یکی از متهمان نیز هنگام فروش محموله‌ای دیگر در پایتخت دستگیر شد.

عتیقه

20روز پیش ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران دو قاچاقچی عتیقه را دستگیر کردند که قصد داشتند یک محموله بزرگ اشیای تاریخی را به مبلغ یک میلیارد تومان در پایتخت به فروش برسانند. با دستگیری متهمان، هر دوی آنها به زندان اوین انتقال یافتند و اشیای کشف شده نیز در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، اما با گذشت چند روز از این ماجرا اتفاق عجیبی افتاد؛ شروع این اتفاق گزارش محرمانه‌ای بود که چند روز پیش در اختیار سرهنگ علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت. در این گزارش آمده بود که یک قاچاقچی عتیقه محموله‌ای از اشیای تاریخی را از شمال کشور به تهران منتقل کرده و قصد دارد آنها را در پایتخت به فروش برساند. با این گزارش، تیمی از ماموران اداره اطلاعات و عملیات یگان حفاظت واردعمل‌شده و تحقیقات تخصصی برای شناسایی مرد قاچاقچی شروع شد.

ماموران در بررسی‌های اطلاعاتی موفق شدند مرد قاچاقچی را ردگیری کنند اما زمانی که وی را زیرنظر گرفتند متوجه شدند که این مرد برادر یکی از متهمانی است که 20 روز پیش به اتهام قاچاق عتیقه‌های یک میلیارد تومانی دستگیر شده بود. با این اطلاعات دستور بازداشت مرد قاچاقچی صادر شد و ماموران در ادامه متوجه شدند که وی با یکی از مشتریانش در خیابانی در غرب تهران قرار گذاشته و قصد دارد در این محل اشیای عتیقه را به وی نشان داده و با او وارد معامله شود. ماموران به سرعت راهی این خیابان شدند و با زیرنظر گرفتن آنجا، مرد قاچاقچی را در زمان قرار دستگیر کردند. در بازرسی خودروی متهم تعدادی شیء عتیقه شامل خنجرهای آهنی، مجسمه گاو، کوزه، مجسمه پیکره انسان، صندوقچه مسی که محل نگهداری جواهرات حکمرانان در دوره تمدن ایلام بوده و یک پلاک سنگی با نقاشی‌های دوره هخامنشی کشف و در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت.

قاضی علیرضا باقری، بازپرس شعبه 16 دادسرای ناحیه 5 تهران گفت: در بررسی‌های کارشناسانه مشخص شد که به غیر از جعبه جواهرات، پلاک سنگی و مجسمه‌های پیکره انسان که تقلبی و بی‌ارزش هستند، بقیه اشیای کشف شده از متهم متعلق به دوره هزاره اول قبل از میلاد بوده و وی قصد داشته اشیای عتیقه قلابی را هم در پوشش اشیای واقعی به فروش برساند.

وی تصریح کرد: قاچاقچی دستگیر شده مدعی است که اشیای کشف‌شده را از یکی از شهرهای شمالی کشور تهیه کرده و با توجه به اینکه وی تنها 20 روز بعد از دستگیری برادرش بازداشت شده، احتمال دارد که هر دوی آنها از اعضای یک باند سازمان یافته قاچاق عتیقه باشند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 149757
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز