گروه ادب و هنر: نخستین جشنواره شعر فجر، سه شنبه 17 بهمن در بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) با حضور وزیر ارشاد رسماً آغاز به کار می‌کند.

به گفته علیرضا قزوه، در این جشنواره که در 3 شهر مشهد، شیراز و اصفهان با سه دبیر مختلف برگزار خواهد شد، حدود 10 هزار شعر شرکت دارند که در 10 رشته از سوی 50 داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا سرانجام ساعت 18 روز 23 بهمن در تالار وحدت، 10 نفر اول 10 سکه بهار آزادی و سرو بلورین جشنواره را از آن خود کنند.

دبیر اصلی جشنواره که در یک مصاحبه مطبوعاتی در تالار وحدت سخن می‌گفت، افزود: در مراسم نهایی، از 27 استان شاعر برگزیده معرفی خواهیم کرد، ضمن آن که شاعران فارسی زبانی از کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان حضور خواهند داشت.

اما، اگر‌چه یکی از 10 بخش جشنواره فجر، شعر جوان نام دارد، قزوه رقابت اصلی را بیشتر در بین پیشکسوتان می‌داند. چرا که جشنواره امسال، تمام 27 سال پس از انقلاب را مورد بررسی قرارداده است؛ چه شعر آنها که برای دبیرخانه شعر فرستاده‌اند، چه حتی شاعرانی که اکنون در قید حیات نیستند.

با این حال در بخش شعر جوان، نامزدهای نهایی دریافت سرو بلورین نیز اعلام شده‌اند: محمدسعید میرزایی، فاضل نظری، گروس عبدالملکیان، علی محمد مودب‌پور.

علاوه بر بخش جوان، نامزدهای طنز و بخش امام و انقلاب هم از همین حالا معلومند؛ طنز: ناصر فیض، رضا رفیع، ابوالفضل زرویی نصرآباد و سیدعبدالرضا موسوی.

امام و انقلاب: مهرداد اوستا، علی معلم دامغانی، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و ذکریا اخلاقی.

آن‌طور که علیرضا قزوه اعلام کرد، نتایج نهایی هر 10 رشته تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

قزوه که در ابتدای نشست روز یکشنبه، سخنرانی کوتاهی درباره اهمیت شعر در ایران و جایگاه سخن ایراد کرد، اطمینان داد: کار داوری کاملاً علمی بوده است و به هیچ وجه سلیقه‌ای نیست و ادامه داد: تلاش می‌کنیم اشخاصی در این جشنواره انتخاب شوند که صلاحیت دفاع از این عنوان را داشته باشند و شعر درست پارسی بگویند.

کد خبر 14954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز