جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش روز ملی عطار نیشابوری روز شنبه 25 فروردین‌ماه با حضور اندیشمندان و عطارشناسان در نیشابور و بیش از 20 کشور جهان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مژدی،دبیر اجرایی همایش و رییس اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این‌باره گفت: در این همایش، پیام محمدحسین صفار هرندی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،و محمد محمدی عراقی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،هم‌زمان به تمام رایزنی‌های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد، و در بیش از 20 کشور جهان، آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری، این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان، برگزار خواهد شد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام‌شده، در سال جاری که بنا به نام‌گذاری سازمان یونسکو، سال مولانا نام‌گذاری شده و مولوی در پنج‌سالگی به خدمت شیخ عطار رسیده است، با برپایی همایش علمی پژوهشی "از عطار تا مولانا" به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران‌زمین پرداخته می‌شود.

مژدی اظهار داشت: برنامه‌های 25 فروردین‌ماه با به‌صدا درآمدن "زنگ عرفان" در تمامی مدرسه‌های استان آغاز و سپس همایش علمی اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان با حضور استادانی همچون جلال‌الدین کزازی، رضا انزابی‌نژاد، محمود اسعدی، و آفاق بای‌بردی در محل فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح برگزار خواهد شد و سپس گلباران مقبره عطار نیشابوری انجام خواهد شد.

دبیر این همایش گفت: 24 فروردین‌ماه نیز در محل فرهنگسرای سیمرغ مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری برای عموم و عاشقان طریقت و عرفان ارایه خواهد شد و در حاشیه این مراسم، نمایشگاه کتاب برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار در 26 فروردین‌ماه بزرگداشت عطار نیشابوری در زادگاهش - شهر کدکن - با حضور تمامی فرهنگ‌دوستان برگزار می‌شود و مقبره پدر این شاعر پرآوازه گلباران خواهد شد و مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری به اجرا درخواهد آمد.

شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم عطار نیشابوری - شاعر و عارف فرهیخته - حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شده است و حدود سال 618 در قتل عام نیشابور به وسیله مغولان کشته شد.

منظق‌الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، اسرارنامه، مختارنامه، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره‌الاولیا از آثار او هستند.

کد خبر 19486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز