یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تابلوی نقاشی"قلب رویان" اثر سالوادور دالی در نمایشگاه دوره‌ای فصل پاییز موزه جهان‌نما به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، در پی برگزاری نمایشگاه "نادیده‌ها از مخازن" آثار شاخص هنرمندان به صورت دوره‌ای در موزه جهان‌نما به نمایش درمی‌آید.

در همین راستا تابلوی "قلب رویان" با تکنیک لیتوگرافی و اچنیگ در ابعاد 59×78 خلق شده و در نمایشگاه دوره‌ای فصل پاییز در موزه جهان نما در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

سالوادور دالی در اسپانیا به دنیا آمد. او نقاش، تصویرگر و طراح اسپانیایی بود که از مبلغان مشهور خودستیزی در هنر به شمار می‏آید.

تحصیل در آکادمی مادرید را وانهاد و به پاریس رفت. در آنجا جنبش سوررئالیسم پیوست و تلقی خود را از نقاشی سوررئالیسم در پرده‏هایی چون استمرار حافظه نشان داد.

سپس به اتفاق لویی بونوئل، دو فیلم سگ آندلسی و عصر طلایی را ساخت.

او به موضوع‏های مذهبی نیز می‏پرداخت. دالی با گرایش به سنت احیاگران هنر پیش رافائلی و ستایش نقاشان آکادمیک سده نوزدهم، عملاً نسبت به تجربیات هنرمندان مدرن واکنش منفی نشان داد.

خود او نقاشی‏ هایش را با عنوان "عکس‏هایی از رویاها که با دست رنگ شده" وصف می‏کرد.

موزه جهان‌نما یکی از موزه‌های مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران است که کلکسیونی از آثار هنری اهدایی یا خریداری شده ایرانی و خارجی در دوران پهلوی را با دو معیار تنوع و نفاست آثار هنری و همچنین گستره زمانی خلق آنها در خود جای داده است.

در این موزه آفرینه‌هایی که هزاران سال با یکدیگر اختلاف سن دارند، آثاری از تمدن‌های تاریخی سیلک، موشیکا، حاشیه نیل و خاور دور، در کنار آثاری از نام آوران هنر معاصر جهان همچون آمادئو مودیلیانی، پابلو پیکاسو، پل گوگن، کامیل پیسارو، لوئی والتا، ادگار دگا، خوان میرو، آگوست رنوار، سالوادور دالی، مارک شاگال، آلبرتو جاکومتی، اندی وارهول و پیشگامان هنر نوگرای ایران همچون حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی، بهمن محصص، پرویز کلانتری، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، ناصر اویسی، منوچهر یکتایی، پروانه اعتمادی و ... دیده می‌شود.

 

کد خبر 148599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز