شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان امروزین هنر قطاعی با نمایش60 اثر از هنرمندان معاصر در صبا به نمایش درآمد.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه آثاری از چنگیز سلیمان‌زاده، سید محمد بنی‌طبا، بیژن چوبک، بهروز خانی، ملیحه سلیمان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده و رویا عمرانی در معرض دید عموم گذاشته شده است.

چنگیز سلیمان‌زاده به همراه دختر خود ملیحه سلیمان‌زاده بیش از 38 تابلوی قطاعی را در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته است که تعدادی از این آثار دربردارنده آیات قرآنی هستند که در ابعاد مختلف ارائه شده‌اند.

در تمام این آثار رنگ‌هایی مانند سبز و سفید، کرم و سفید به چشم می‌خورد.

همچنین 3 اثر قطاعی از چهره حافظ که با کاغذ سفید بر روی زمینه مشکی کار شده از آثار ملیحه سلیمان زاده نیز به نمایش درآمده است.

در طبقه دوم و در گالری صبا آثاری شاید کمی متفاوت‌تر از قطاعی‌هایی که در گالری لرزاده به نمایش‌گذاشته شده، بر روی دیوار رفته است.

هنگام ورود به سالن آخر گویی با تابلویی از اروسی‌های مشبک روبه‌رو می‌شویم که با نقوش جدید و ناشناخته که تداعی‌کننده گل‌های ختایی تذهیب است در 6 قاب مجزا به استقبال بیننده می‌روند.

بهروز خانی هنرمند این آثار گفت: وجه تمایز آثار من با سایر آثاری که در این نمایشگاه به دید عموم گذاشته‌شده است این است که بیشتر قطاعان درصدد طراحی و برش طرح‌ها و نقوشی هستند که در ایران بوده و رواج داشته که در چنین عملی مهارت اجرا بسیار اهمیت دارد.

ولی در کارهای من مهارت ایجاد نقش مهم است، چراکه تمام این نقوش برای اولین بار خلق شده‌اند و تاکنون در نقوش ایرانی به چشم نخورده‌اند.

از سید محمد بنی طبا نیز26 اثر به نمایش درآمده است که قالب این آثار متشکل از خط بری‌هایی است که وی درخصوص آنها گفت: از آنجایی که کار اصلی من خوشنویسی است با بهره‌گرفتن از آن و علاقه‌ای که به خط‌بری و آیات قرآن داشتم حوزه خط‌بری را در قطاعی انتخاب کردم که بیشتر این آثار با خط ثلث طراحی شده‌اند.

قطاعی‌های بیژن چوبک نیز تداعی‌کننده ابر و باد و شاخ و برگ‌های نقوش ایرانی است که در هم تنیده شده‌اند و تاثیر گذر زمان و مدرنیته آنها را در قابی دیگر به نمایش گذاشته است.

وی درخصوص این آثار گفت: نقوشی که در تابلوهای من دیده می‌شود همگی متشکل از برگ، ساقه و پرندگانی است که به طور پیوسته در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و متفاوت از اسلیمی‌ها و خطایی‌های رایج در نقاشی ایرانی است.

چراکه نوع برش سبب پدید آمدن شکل خاصی از این طرح‌ها شده است که می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را جلب کند.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.

این نمایشگاه تا 28 مهر همه روزه به جز ایام تعطیل، از ساعت 10 لغایت 18، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

کد خبر 148475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز