گروه اقتصادی: تازه‌ترین اسناد منتشرشده از نفوذ گروه متهم به اختلاس بزرگ بانکی به واردات کالاهای استراتژیک با سفارش وزیر وقت بازرگانی حکایت دارد و از سوی دیگر گزارش گمرک به دادستانی کشور نشان می‌دهد که متهمان پرونده در یک سال اخیر بالغ بر 1/ 1میلیارد دلار کالا وارد کشور کرده‌اند.

یک پایگاه اینترنتی از ورود اختلاس‌گران به بازار کالاهای استراتژیک با سفارش خاص مهدی غضنفری وزیر وقت بازرگانی و وزیر صنعت، معدن و تجارت پرده برداشت تا او این روزها علاوه بر گرفتاری ناشی از شکست سیاست تنظیم بازار، درباره علت نامه‌نگاری‌اش با رئیس‌کل بانک مرکزی برای همکاری خلاف قانون با شرکت‌های اقماری امیرمنصور آریا پاسخگو باشد. به گزارش همشهری اسناد منتشر شده در پایگاه رجانیوز نشان از نامه‌نگاری وزیر وزارت وقت بازرگانی با رئیس‌کل بانک مرکزی، برای افزایش سقف اعتباری یک میلیارد دلاری در بانک ملی برای یکی از شرکت‌های اقماری گروه امیرمنصور آریا و همچنین مستثنی شدن یکی دیگر از این شرکت‌های اقماری از شمول بسته سیاستی - نظارتی شبکه بانکی در سال 89 دارد.

مهدی غضنفری وزیر وقت بازرگانی در نامه‌ای به محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی، از وی درخواست کرده است که با توجه به اینکه شرکت تجارت گستران منصور از شرکت‌های اقماری مؤسسه امیرمنصور آریا، به‌عنوان مباشر وزارتخانه متبوع‌اش در امر تامین گوشت قرمز، مرغ، کنجاله سویا و ذرت نزد بانک ملی به شمار می‌رود و با توجه به اینکه سقف اعتباری تخصیص یافته برای این شرکت نزد بانک ملی تکمیل شده و به اتمام رسیده است، بانک مرکزی با گشایش اعتبار مجددی به سقف یک میلیارد دلار خارج از سقف اعتباری موجود در بانک ملی برای این شرکت موافقت کند.

همچنین غضنفری در نامه‌ دیگری به تاریخ 30شهریور 1389 به رئیس بانک مرکزی، از وی خواسته است که شرکت نهان گل، یکی دیگر از شرکت‌های اقماری امیرمنصور آریا، که باز هم به‌عنوان مباشر وزارت بازرگانی درخصوص ذخیره‌سازی کالاهای اساسی معرفی شده است، جهت اخذ تسهیلات، از بسته سیاستی - نظارتی شبکه بانکی کشور مستثنی شود. به گزارش همشهری، هنوز وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت نسبت به انتشار این نامه‌ها و مبنای قانونی توصیه‌اش به رئیس‌کل بانک مرکزی واکنش نشان نداده است.

پرونده تجارت 1/1 میلیارد دلاری روی میز دادستان

رئیس‌کل گمرک ایران از درخواست دادستانی از گمرک ایران برای بررسی وضعیت تجارت خارجی گروه امیرمنصور آریا خبرداد و گفت: براین اساس گزارش تجارت 1/1 میلیارد دلاری گروه مذکور به دادستانی کل کشور ارائه شد.عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تجارت یک میلیارد و 100 میلیون دلاری خارجی این گروه گفت: این میزان تجارت از ابتدای سال گذشته تا شهریورماه امسال صورت گرفته است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه 12شرکت زیرمجموعه گروه آریا مبلغ 1/1میلیارد دلار تجارت خارجی مذکور را انجام داده‌اند، اظهار داشت: از این میزان یک میلیارد و 50میلیون دلار کالا به کشور وارد شده و 50میلیون دلار هم صادر شده است.

به گفته معمارنژاد واردات عمده صورت گرفته توسط شرکت فولاد اکسین، گروه ملی صنعت فولاد و فولاد لوشان بوده است. وی با تاکید بر اینکه کالاهای مذکور از مبادی رسمی کشور وارد و صادر شده‌اند، خاطرنشان کرد که گروه مذکور دارای پرونده مربوط به قاچاق کالا نبوده است.

پافشاری نمایندگان بر استیضاح وزیر اقتصاد

با نزدیک شدن گزارش کمیسیون اصل90 مجلس درباره اختلاس بزرگ به مراحل نهایی، گمانه‌زنی‌های بیشتری درخصوص استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی شنیده می‌شود. نمایندگان مجلس که پیش از این مشغول جمع‌آوری امضا به منظور کشاندن حسینی به صحن علنی و استیضاح وی بودند، در ادامه، عملی کردن برنامه خود را منوط به انتشار گزارش کمیسیون اصل90 عنوان کردند. اخبار رسیده از این کمیسیون نیز حاکی از تهیه یک گزارش مستند و جامع درباره تخلفات انجام شده در جریان اختلاس 3هزار میلیارد تومانی است.

در همین باره یک عضو کمیسیون اصل90 به خبرنگار ما گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور اعضای این کمیسیون برگزار شده و گزارشی که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد، دربردارنده تمام جوانب این تخلف بزرگ است. البته فاضل موسوی جزئیاتی از این گزارش را افشا نکرد اما گفت که این جلسات به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. وی خاطرنشان کرد: امروز (چهارشنبه) نیز نمایندگان کمیسیون از ساعت 6 صبح به منظور بررسی جوانب موضوع، تشکیل جلسه خواهند داد اما به‌نظر نمی‌رسد که گزارش نهایی در هفته جاری آماده شود. به گفته وی مجلس در این موضوع با دقت تمام بررسی‌های خود را انجام داده تا اقدامی که در نهایت انجام می‌شود، به درستی تأمین‌کننده خواسته‌ها و انتظارات افکار عمومی از قوه مقننه باشد.

جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه طراحان استیضاح وزیر اقتصاد منتظر گزارش کمیسیون اصل90 هستند، گفت: ‌برخی نشانه‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک‌مرکزی به‌عنوان ناظر ویژه اقتصادی، اهمال و به‌جای ناظر، در نقش یک تاجر عمل کرده است. وی تاکید کرد:‌ گزارش کمیسیون اصل90 از اختلاس 3هزار میلیاردی، رئیس بانک‌مرکزی را نیز وادار به پاسخگویی پیرامون این اختلاس خواهد کرد. وی در خصوص آخرین مذاکرات طراحان استیضاح وزیر اقتصاد با هیأت رئیسه گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته طراحان منتظر ارائه نتیجه گزارش کمیسیون اصل90 از پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی هستند تا طرح استیضاح را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

کد خبر 148212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز