کارگردان فیلم «طلا و مس» گفت: هزینه سینما به شدت بالا رفته و ما با یک سینمای ورشکسته مواجه هستیم و همچنین با خیل عظیم نیروی کار.

همایون اسعدیان - کارگردان

این دور از انتظار نیست که تهیه‌کننده برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از نیروی ارزان و غیرمتخصص استفاده می‌کند.
ششمین روز از برگزاری کارگاه‌های آموزشی پانزدهمین جشن سینمای ایران روز یکشنبه (27شهریورماه) با حضور همایون اسعدیان در خانه هنرمندان برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست اسعدیان به تجربه شخصی خود در عکاسی فیلم اشاره کرد و گفت: در زمانی که عکاسی فیلم انجام می‌دادم از این موضوع تعجب می‌کردم که گاهی در یک عکس تمام موارد استاندارد و تئوریک عکاسی رعایت شده‌بود اما آنچنان که باید بیننده را جذب نمی‌کرد و در برخی موارد دیگر، یک عکس بدون رعایت اصول حرفه‌ای عکاسی، بسیار تاثیرگذار و جذاب بود و من بعدها در سینما به این موضوع رسیدم که حس و حال یک عکس یا پلان در نتیجه آن بسیار مهم است.

وی افزود: برای من عکاسی فیلم به منزله این نبود که قرار است تا ابد عکاس فیلم باقی بمانم بلکه از طریق آن می‌خواستم به فیلمسازی برسم. من در آن زمان که عکاسی فیلم انجام می‌دادم عادت به خواندن فیلمنامه داشتم، چرا که فضای کلی فیلمی را که قرار بود از آن عکس بگیرم، به من می‌داد.

اسعدیان افزود: امروزه از آن دوران فاصله گرفته‌ایم که مردم با دیدن عکس‌های فیلم وارد سالن سینما بشوند. تصور من این است که آن زمان عکس منزلت بیشتری داشت اما متاسفانه امروز عکس فیلم جایگاه سابق را ندارد و عکس قرار است در خدمت بعد فرهنگی فیلم از قبیل اطلاع‌رسانی و تبلیغات قرار گیرد.

اسعدیان درباره انتخاب عکس فیلم توسط تهیه‌کننده و کارگردان گفت: من به شخصه در مقام کارگردان در انتخاب عکس دخالت نمی‌کنم و این وظیفه را به تهیه‌کننده محول می‌کنم. گاهی تهیه‌کننده عکسی می‌خواهد که فقط مخاطب را جذب کند و طبعا نگاه تهیه‌کننده اقتصادی‌تر است و شاید نگاه کارگردان لزوما این نباشد. عکاس گاهی 2 پوستر برای تهیه‌کننده و کارگردان تهیه می‌کند و چه خوشبخت هستند عکاسانی که نگاه‌شان طوری است که هم بعد هنری در آن هست و هم اقتصادی، که هر دو وجه را راضی نگه می‌دارند و این بسیار وظیفه سختی برای یک عکاس است.

کارگردان فیلم «طلا و مس» افزود: با ورود دوربین‌های دیجیتال مفهوم تازه‌ای به عکاسی فیلم داده شد و شاید عکاسی فیلم در حال حاضر را نتوان با 10 سال پیش مقایسه کرد. مثلا تکنولوژی در حال حاضر به حدی رسیده است که به راحتی با ابزار فتوشاپ می‌توان عکس را تصحیح کرد و به نظر من استفاده از این ابزار، وقتی لزوم آن در عکس احساس شود، مانعی ندارد. در حال حاضر رقابت بین عکاسان بسیار زیاد شده است و هر کسی که از خلاقیت بیشتری در عکس‌هایش استفاده کند، موفق‌تر خواهد بود. وی در خصوص ورود افراد غیرمتخصص به عکاسی فیلم گفت: خود تهیه‌کننده هم کاملا به این موضوع واقف است که استفاده از نیروی غیرمتخصص در نهایت به ضررش خواهد بود اما با شرایطی که سینما به آن دچار است نمی‌توان غیر از این نیز انتظار داشت.

کد خبر 146114

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز