یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پانزدهمین جشن سینمای ایران برگزیدگانی قابل پیش‌بینی داشت. دست‌کم در رشته‌های اصلی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نداد و باز هم این «جدایی نادر از سیمین» بود که پس از موفقیت در جشنواره فیلم فجر، فستیوال برلین و...، تندیس‌های جشن سینمای ایران را هم به عنوان بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل مرد برد.

جشن سینما

نکته جالب توجه، درخشش «اینجا بدون من» بود که به لحاظ آماری بیشتر از جدایی مورد عنایت داوران جشن سینما قرار گرفت و در نهایت سازندگان این فیلم 5تندیس به خانه بردند. «اینجا بدون من» در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، نادیده گرفته شده بود و جالب اینکه سهم «جرم» فیلم برگزیده جشنواره هم که 6 سیمرغ دریافت کرده بود، تنها یک تندیس برای موسیقی متن بود تا کارن همایونفر موفقیتش در فجر را در جشن اهالی سینما نیز تکرار کند.

حضور غافلگیرکننده اصغر فرهادی هم در جشن سینما که در خارج از کشور به‌سر می‌برد و ساعاتی قبل از برپایی مراسم به ایران آمده بود نیز جالب توجه بود.

مراسم پایانی پانزدهمین جشن سینمای ایران با حضور اهالی سینما، هنرمندان و جمعی از جانبازان آسایشگاه «ثارالله» برپا شد. این مراسم در عمارت مسعودیه با اجرای احسان کرمی، بدون دیدن او، با اجرای رادیویی، راس ساعت 21 آغاز شد و تا ساعت 24 ادامه داشت.

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما ضمن خوشامد گویی به حاضران و تبریک روز ملی سینما تصریح کرد: خدا را شاکرم که امکان برگزاری این جشن را بعد از مسائل مختلفی که در طول یکسال گذشته پشت سرگذاشتیم، برایمان فراهم کرد.

عسگرپور سپس با اشاره به جمعی از جانبازان آسایشگاه سالمندان که در پانزدهمین جشن خانه سینما به‌عنوان میهمان ویژه حضور پیدا کرده بودند، اظهار کرد: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا باید بگویم که انصافا آن 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی حق بزرگی به گردن سینما دارد؛ نه به‌دلیل ساخته شدن تعدادی فیلم دفاع مقدس بلکه به‌دلیل آنکه فضای آن سال‌ها اساسا در سینما کاری کرد که باید سال‌های بسیاری بگذرد تا متوجه شویم چه ارزشی برای سینمای ایران داشت.

ابتدای برنامه نیز کیومرث پوراحمد - دبیر پانزدهمین جشن خانه سینما - با تبریک روز ملی سینما و خوشامدگویی به حاضران، گفت: با هیچ کس مشکلی ندارم و بدترین دلخوری‌ها بسیار زود از یادم می‌رود؛ البته اگر هم یادم نرود باید خیلی حقیر باشم که دلخوری‌ام را در آرای هیات داوران وارد کنم.

وی در عین حال گفت: اگر هم می‌خواستم نظرم را به آرای هیات داوران وارد کنم، نمی‌توانستم این کار را انجام بدهم. در ادامه این برنامه باران کوثری و حامد بهداد روی سن آمدند تا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به نگار جواهریان اهدا کنند.
حامد بهداد با اعلام نام نگار جواهریان به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «اینجا بدون من» او را روی سن دعوت کرد.

نگار جواهریان پس از دریافت جایزه‌اش، ضمن تقدیر و تشکر از هیات داوران، خاطرنشان کرد: باید از بهرام توکلی و گروه سازنده «اینجا بدون من» تشکر کنم. من این تندیس را آنقدر دوست دارم که شاید مانند «یلدا»ی «اینجا بدون من» هر شب آن‌را بشورم و تمیز کنم!

سپس هنگامه قاضیانی و صابر ابر برای اهدای جایزه بهترین نقش مکمل مرد روی سن دعوت شدند و تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد را به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند.

شهاب حسینی که در میان ابراز احساسات بسیار زیاد حاضران روی سن آمده بود ضمن تقدیر از اصغر فرهادی برای ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: تصور نمی‌کنم این جایزه تنها تقدیر از یک‌شخص باشد، بلکه به‌نظرم این تندیس تقدیری از یک‌روش کار مبتنی بر اعتقاد است، بنابراین باید تبریکش را به اصغر فرهادی گفت نه به من.

این بازیگر در ادامه‌ گفت: جایزه‌ام را به پاس خوبی‌های زائدالوصف کمال تبریزی به این هنرمند تقدیم می‌کنم. در ادامه مراسم، مجری برنامه از شهداد روحانی، رهبر ارکستر ملی ایران و همایون شجریان دعوت کرد تا روی سن آمده و جایزه بهترین موسیقی فیلم را به کارن همایونفر اهدا کنند.

همایون شجریان در سخنان کوتاهی گفت: در حضور آقای منوچهر اسماعیلی از صدای خودم خجالت می‌کشم.
شهداد روحانی نیز که تنها برای این مراسم به ایران آمده بود ضمن اظهار خرسندی از حضورش در جمع سینماگران گفت: این نخستین باری است که من در جشن شما سینماگران حضور دارم. با اینکه در ایران زندگی نمی‌کنم اما اخبار صنعت فیلم را با علاقه دنبال می‌کنم و خوشحالم می‌بینم صنعت فیلم کشور من آنقدر پیشرفته شده که الان در همه دنیا مطرح است.
کیومرث پوراحمد و حسین یاری هم روی سن آمدند تا تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم را به اصغر فرهادی، برای کارگردانی فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا کنند.

پوراحمد گفت: من چند شب با حبیب احمدزاده که در طول جنگ تحمیلی در جبهه‌ها بوده است زیر یک سقف خوابیدم. او تنها کمی شیمیایی است اما از شدت سرفه‌هایش، سینه من زخم شد. من به سهم خودم به جانبازانی که تمامیت ارضی کشور عزیزمان را به آنها مدیون هستیم خوش‌آمد گفته و هفته دفاع مقدس را پیشاپیش تبریک می‌گویم.

وی در ادامه با اشاره به حضور شهداد روحانی در مراسم گفت: این هنرمند تنها برای این جشن از آن طرف کره زمین به ایران آمده است. کدام جشن است که بتواند این همه آدم مهم را دور هم جمع کند؟

اصغر فرهادی نیز پس از سخنان پوراحمد گفت: باید قدر کسانی را که در حال حاضر در جمع ما هستند دانست. این کارگردان سپس با تقدیر از کارگردان «هفت‌تیرهای چوبی» بخش نقدی جایزه این بخش را به شاپور قریب، کارگردان این فیلم اهدا کرد.
اما در آخرین بخش اهدای جوایز پانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، 2 نفر از مدیران پیشین و مدیرعامل فعلی خانه سینما روی سن آمدند تاتندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم جشن پانزدهم را اهدا کنند.

محمدمهدی عسگرپور، ‌ابوالحسن داوودی و محمدعلی نجفی، تندیس شایستگی و دیپلم افتخار این بخش را به اصغر فرهادی برای تهیه‌کنندگی فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند.

کد خبر 145880

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز