یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم مستندی درباره‌ محمدعلی سپانلو کلید خورد.

به گزارش ایسنا، آرش سنجابی از کلید خوردن فیلم مستند محمدعلی سپانلو، شاعر، مترجم و پژوهشگری که مدتی است با بیماری سرطان دست به گریبان است، خبر داد و گفت: این فیلم مستند 90دقیقه‌ ای، "نام تمام مردگان یحیا‌ست" نام دارد که عنوان یکی از شعرهای این شاعر است.

کارگردان این مستند که به زندگی و آثار سپانلو می‌پردازد، توضیح داد: در این اثر تلاش بر آن است که نگاهی دقیق و جامع به شعرها، ترجمه‌ها و تأثیر سپانلو بر نمایش‌نامه‌نویسی معاصر داشته باشیم و چهره‌هایی مانند مسعود کیمیایی، آیدین آغداشلو، شمس لنگرودی، حافظ موسوی، گروس عبدالملکیان، جواد مجابی، علی باباچاهی، ناصر تقوایی، فرزانه کرم‌پور و رضا خندان مهابادی هرکدام از منظری به تبیین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های متعدد خلاقیت و زندگی این شاعر، نویسنده، منتقد و مترجم می‌پردازند.

او از منصور اعرابی اردهالی- مدیر مؤسسه‌ انتشاراتی اختران - به عنوان تهیه کننده‌ این اثر یاد کرد و در معرفی دیگر عوامل فیلم گفت: علی‌ رضوانی تصویربردار، رسول کاسه‌ساز مدیر تولید، هانیه اسمی چهره‌پرداز و الهه قاسم‌زاده دستیار اول کارگردان هستند.

سنجابی افزود: سعی ما بر این است که با استفاده از نورپردازی و تدوین متفاوت خارج از شکل متعارف فیلم‌های مستندی که در این زمینه ساخته می‌شود، کار را تولید کنیم.

محمدعلی سپانلو - شاعر، مترجم و منتقد ادبی - زاده‌ سال 1319 در تهران است. "رگبارها"، "پیاده‌روها"، "سندباد غایب"، "هجوم"، "نبض وطنم را می‌گیرم"، "خانم‌زمان"، "تبعید در وطن"، "ساعت امید"، "خیابان‌ها، بیابان‌ها"، "فیروزه‌ در غبار"، "پاییز در بزرگراه"، "ژالیزیانا"، "کاشف از یادرفته‌ها" و "قایق‌سواری در تهران" از مجموعه‌های شعر او هستند.

همچنین ترجمه‌ "آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند" نوشته‌ هوراس مک‌کوی، "مقلدها" نوشته گراهام گرین، "شهربندان" و "عادل‌ها" نوشته‌ آلبر کامو، "کودکی یک رییس" نوشته‌ ژان پل سارتر، "دهلیز و پلکان"، شعرهای یانیس ریتسوس، و "گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش"، شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر، از دیگر آثار منتشرشده‌ سپانلو هستند.

 

کد خبر 144692

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز