گروه اقتصادی: نمایندگان ویژه دولت که روز گذشته برای ادای توضیح درباره اختلاس بزرگ بانکی به مجلس رفته بودند، نتوانستند نمایندگان مجلس را قانع کنند؛ چه اینکه ابهام درباره نقش برخی از جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت در این پرونده باعث شد تا مجلس تصمیم بگیرد کمیسیون اصل90 را با همکاری 2‌کمیسیون دیگر، مامور رسیدگی به پرونده یادشده کند.

مجلس

به گزارش همشهری، نشست بیش از چهارساعته مجلس گرچه غیرعلنی بود اما ابعاد پرونده بزرگ اختلاس بانکی به اندازه‌ای پیچیده و مبهم بود که برخی نمایندگان مجلس، چاره را در این دیدند که به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند تا شاید بخشی از پرسش‌های مردم پاسخ داده شود. اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی برای وکلای مردم در بهارستان کلی و تکراری بود و مهم‌ترین نکته‌ای که به‌نظر نمایندگان مهم بود، گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شکل‌گیری و دست‌های پشت پرده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی بود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، نشست غیرعلنی دیروز مجلس، برگ دیگری از اختلاس بزرگ را ورق زد و به گفته مصطفی پور‌‌محمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دفتر رئیس‌جمهور از اختلاس‌گران 3‌هزار میلیاردی حمایت کرده است. یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم گفت: نمایندگان نسبت به گزارش وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی انتقاد داشتند اما از گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه ابراز رضایت‌کردند‌.

3 سال مکاتبه برای 100 نامه

به گزارش فارس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت که بیش از 100 نامه در مورد قانون‌شکنی بانک‌ها به رئیس‌جمهور داده‌ایم و مجموعه عملکرد اختلاس‌گران در 3بانک تات، گردشگری و آریا، نشانگر حمایت دفتر رئیس‌جمهور از آنهاست. پورمحمدی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفته است که 3سال است که مشغول مکاتبه با رئیس‌جمهور و وزرا هستیم و بیش از 100 نامه به رئیس‌جمهور در مورد بی‌انضباطی‌ها و قانون‌شکنی‌ها در بانک‌ها فرستاده‌ایم.

حسن سبحانی نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این باره توضیح داد: پورمحمدی در این گزارش از ارتباطات و پشت‌پرده‌های اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی خبر داد و موجب انتقاد محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی و سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد شد.

وی گفت: نمایندگان، نظر مناسبی نسبت به گزارش وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی نداشتند. مهر هم گزارش داد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارائه گزارش خود به نمایندگان مجلس به نام برخی افراد اشاره کرد و خبر از توصیه نامه‌هایی از سوی برخی مسئولان بلند پایه دولتی برای اختلاس‌کنندگان داد.

این نماینده مجلس گفت: در هنگامی که پور‌محمدی در حال نام بردن از برخی دولتمردان مرتبط با این موضوع بود، مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران یادداشتی به رئیس سازمان بازرسی کل کشور داد و پورمحمدی نیز تذکر کوچک‌زاده را پشت تریبون اعلام کرد. پورمحمدی گفت: آقای کوچک‌زاده تذکر دادند که اینجا دادگاه نیست و نباید اسم افراد را اعلام کنید، کار شما سیاسی‌کاری است. این نماینده تصریح کرد: جمعی از نمایندگان مجلس پس از این تذکر کوچک‌زاده، اعتراض خود را نسبت به نماینده تهران اعلام کردند.

مأموریت ویژه 3 کمیسیون مجلس

خبر دیگر اینکه رئیس مجلس، کمیسیون اصل90 را مامور کرد با همکاری کمیسیون‌های قضایی و اقتصادی، ابعاد پرونده اختلاس 3‌هزار میلیاردی را بررسی کرده و گزارش آن را در اسرع وقت به اطلاع عموم مردم برساند.علی لاریجانی تصریح کرد: مجلس، خواستار بررسی فوری و عادلانه این تخلف و کشاندن همه مقصران به عدلیه است.

سرنخی از خروج پول‌ها نداریم

براساس این گزارش، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شایعه خروج 2هزار میلیارد تومان از 3هزار میلیارد تومان اختلاس به خارج از کشور، تأکید کرد: چنین اتفاقی روی نداده است.

امیر منصور آریا دستگیر شد

سخنگوی اقتصادی دولت هم از دستگیری متهم اصلی اختلاس بزرگ ( امیر منصور آریا) خبر داد و گفت: رسانه‌ها موضوع را از باب اطلاع‌رسانی هیجانی خارج کنند. سیدشمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بخشی از منابع 3‌هزار میلیارد تومانی از کشور خارج شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع صحیح نیست.

استعفا کنید

رئیس مرکز پژوهش‌ها هم گفت: این اختلاس رسوایی غیرقابل تحملی است و اگر نمی‌توانند اداره کنند، استعفا کنند. احمد توکلی در جمع خبرنگاران گفت: این اختلاس 72‌صدم درصد از تولید ناخالص ملی یا GDP ایران است که 5/1برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین رسوایی مالی آمریکا در سال2009 میلادی است.

اختلاس‌گر بزرگ، قهرمان ملی است!

حمید‌رضا کاتوزیان، نماینده تهران و رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین درباره مباحث رد‌وبدل شده در جلسه غیر‌علنی دیروز مجلس گفت: ابتدا رئیس بانک مرکزی در صحبت‌های خود اعلام کرد که این موضوع مسئله مهمی نیست و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد که نمایندگان اظهارات بهمنی را غیر‌قابل توجیه دانسته‌اند.

وی افزود: وزیر اقتصاد هم فرد اختلاس‌کننده را «قهرمان‌صنعتی‌کشور» خواند که 10هزار اشتغال در سال‌های گذشته ایجاد کرده و اکنون خطایی صورت گرفته ولی این فرد قهرمان است.

  • اولین موضع‌گیری دادستان کل کشور؛ بازداشت 19 عامل اختلاس نجومی

دادستان کل کشور گفت: تا امروز 19 نفر در ارتباط با پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، دستگیر شده‌اند. به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: متأسفانه برخی دلال‌ها و کسانی که در مظان اتهام قرار دارند و هنوز دستگیر نشده‌اند، به‌دنبال زد و بندهای مجدد با برخی بانک‌ها هستند که از همین جا به آنان هشدار می‌دهم که هر اقدامی علیه این پرونده انجام دهند، تخلف است و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: تعدادی از متهمان ممنوع‌الخروج شده‌اند و برخی نیز که احتمال می‌رفت با جابه‌جا کردن اموال، قصد فرار از پرداخت پول اختلاس‌شده را دارند، ممنوع‌المعامله شده‌اند و نسبت به بلوکه کردن حساب‌هایشان اقدام شده است. همچنین با هماهنگی بانک مرکزی، موجودی این افراد محاسبه شده است. به گفته محسنی‌اژه‌ای، ممکن است بخشی از این پول برای خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز کارخانه‌ها به خارج از کشور فرستاده شده باشد اما تا‌کنون مدارکی دال بر اینکه پولی به حساب‌های خارج از کشور رفته باشد، به دست نیامده است.

کد خبر 145972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز