سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

سعید مروتی: در ایام ماه رمضان سریالی روی آنتن می‌رفت که ارواح کاراکترهای اصلی آن بودند. محمدمهدی کودک 12 ساله به تقلید از این سریال تصمیم می‌گیرد روح شود و نزد پدر و مادر و همسایه‌هایش برود و ببیند درباره‌اش چه می‌گویند.

باقی ماجرا حادثه‌ای تلخ و ناگوار است که در نهایت به قیمت جان محمدمهدی تمام شد. حالا پدر محمد مهدی می‌گوید می‌خواهد از صدا وسیما و سازندگان سریال ماورایی شکایت کند. به اینکه شکایت این پدر داغدار به جایی خواهد رسید یا خیر کاری نداریم، مسئله اصلی رعایت نشدن اصلی بدیهی و پذیرفته شده در سراسر جهان است. اینکه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی و همین‌طور فیلم‌های سینمایی درجه‌بندی نمی‌شوند. اینکه هر کسی نباید به تماشای هر فیلم و سریالی بنشیند برای جلوگیری از آسیب‌های روحی، روانی و جسمانی است. در بسیاری از کشورها درجه‌بندی آثار سینمایی و تلویزیونی به صورت دقیق و سیستماتیک انجام می‌شود. این درجه‌بندی هم کاملا منطبق بر معیارهایی مشخص و واضح صورت می‌گیرد و سلیقه شخصی ممیز در آن دخالتی ندارد.

هرچند، گاهی پیش می‌آید که در تعیین مصداق‌ها برای درجه‌بندی خطاهای فاحشی صورت گیرد ولی قاعده چنین نیست. خشونت، مسائل جنسی، به کار بردن الفاظ رکیک، نمایش مصرف موادمخدر و ... خط قرمزهایی هستند که در اغلب کشورها برای درجه‌بندی فیلم‌ها و سریال‌ها رعایت می‌شوند. موضوع هم مربوط به امروز نیست و سال‌های سال است که درجه‌بندی سنی فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت یک رویه ثابت درآمده‌است. آن هم در کشورهایی که چه در اکران سینماها و چه در شبکه‌های تلویزیونی، ممیزی‌های اخلاقی بسیار سهل‌گیرانه و اساساً غیرقابل مقایسه با ایران است.

بدیهی است سریالی که می‌تواند برای مخاطب بزرگسال آموزنده باشد ممکن است برای مخاطب کودک بد‌آموزی‌هایی را به همراه داشته باشد که حادثه تلخ رخ داده برای محمدمهدی فقط یکی از آنهاست. یکی از مواردی که به فاجعه منجر شده و یکی از فاجعه‌هایی که خبرش رسانه‌ای شده. مقصر هم قطعاً نه سازندگان سریال «5کیلومتر تا بهشت» که سیستمی است که هنوز درجه‌بندی محصولاتش را به رسمیت نشناخته است.

چنانکه بسیاری از فیلم‌های درجه R هالیوودی که به دلیل خشونت مفرط این درجه را گرفته به راحتی در ساعات پربیننده روی آنتن می‌روند و جالب اینکه کسی هم این نکته را یادآور نمی‌شود که فلان فیلمی که رسانه ملی در یک بعدازظهر تعطیل روی آنتن برده نمایشش در کشور سازنده برای مخاطب مثلا زیر 16 سال ممنوع بوده. شاید شکایت پدر محمدمهدی به جایی نرسد ولی کاش این حادثه تلخ، از سوی مسئولان رسانه ملی جدی گرفته شده و یک‌بار برای همیشه فکری برای درجه‌بندی فیلم‌ها و سریال‌ها شود. در غیر این صورت، آخر بازی هر کودک معصومی که با شخصیت‌های یک سریال همذات پنداری کند، می‌تواند به فاجعه‌ای مرگبار ختم شود.

کد خبر 144937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز