گروه بین‌الملل: ادامه شورش‌های خیابانی در لندن و گسترش آن به 4 شهر دیگر انگلیس، این کشور را در وضعیت فوق‌العاده و بحران بی‌سابقه‌ای فرو برده است.

انگلیس

london600

دیوید کامرون، نخست‌وزیر در دولت کمیته بحران تشکیل داده و پارلمان هم قرار است فردا نشست اضطراری برگزار کند. آشوب‌ها و اعتراض‌های گسترده خیابانی لندن پس از 2شب به شهرهای دیگر انگلیس گسترش یافت. شهرهای بریستول، بیرمنگام، لیورپول و ناتینگهام دوشنبه‌شب تا صبح صحنه درگیری خیابانی وزد ‌و خورد میان معترضان و هزاران نیروی پلیس بودند. میزان ناآرامی‌ها تا حدی است که حتی بازی تیم ملی فوتبال انگلستان با هلند در ورزشگاه قدیمی ویمبلدون به دلیل آنچه ناامنی در انگلیس خوانده می‌شد، لغو شد.

نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته اعلام کرد: ما هر کار لازم را برای بازگشت آرامش به خیابان‌های انگلیس انجام می‌دهیم، حمله به نیروهای پلیس و آتش زدن خودروها اعمال مجرمانه است و با آن مقابله خواهد شد. وی با اشاره به اینکه معترضان در روزهای آینده شاهد بازداشت‌های بیشتری خواهند بود تأکید کرد که کنترل این وضعیت نیازمند حضور بیشتر نیروهای پلیس و برخورد قاطع آنها دارد. عصر دیروز یک جوان 26ساله که دوشنبه شب به ضرب گلوله مجروح‌شده بود، در بیمارستان درگذشت. هرچند برخی منابع از کشته‌شدن این جوان به ضرب گلوله پلیس خبر می‌دهند اما پلیس انگلیس این اتهام را رد کرد.
این در حالی است که گفته می‌شود با ضعف نیروهای پلیس در کنترل اوضاع حتی امکان ورود نیروهای ارتش به خیابان‌ها وجود دارد.

با گسترش ناآرامی در محله‌های لندن، پلیس ضدشورش در بخش‌های مختلف این شهر مستقر شده و ماموران آتش‌نشانی در تلاش برای اطفای حریق در ساختمان‌هایی هستند که توسط گروه‌های جوانان به آتش کشیده شده‌است. دوشنبه شب شورش‌های خیابانی در شهر لندن گسترش چشمگیری داشت و نیروهای پلیس تاکنون از بازداشت ۴۵۰ نفر خبر داده‌اند. ۶۹ نفر از این افراد تفهیم اتهام شده‌اند و باید به‌زودی در دادگاه حاضر شوند.

پلیس لندن اعلام کرده است به‌دنبال گسترش آشوب در این شهر ۱۶هزار نفر از ماموران خود را روانه خیابان‌های پایتخت می‌کند تا شاید بتواند از گسترش آشوب در این شهر جلوگیری کند. آشوب و ناآرامی در لندن به‌دنبال کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست به دست پلیس در تاتنهام آغاز شد. نیروهای پلیس ادعا می‌کنند که این جوان سیاه‌پوست مسلح بوده است؛ مسئله‌ای که معترضان انگلیسی آن را رد می‌کنند. لندنی‌ها در یک راهپیمایی آرام روز شنبه کشته شدن مارک داگان ۲۹ ساله را محکوم کردند ولی این اعتراض شب‌هنگام به شورش و ناآرامی تبدیل شد.

هرچند ابتدا ناآرامی‌ها به پایتخت انگلیس محدود بود اما اکنون گزارش‌ها از گسترش اعتراض‌های خیابانی به شهرهای مهمی مانند بیرمنگام، لیورپول، ناتینگهام و بریستول خبر می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بیرمنگام نیروهای پلیس حداقل ۱۰۰ نفر را بازداشت کرده‌اند. نیروهای پلیس اعلام کرده‌اند یک انبار بزرگ توزیع لوازم الکترونیک به آتش کشیده شده است و غارت فروشگاه‌ها به‌ویژه در غرب لندن ادامه دارد. همچنین تصاویر تلویزیونی به آتش کشیده شدن خودروهای شخصی در محله لوییشام در جنوب لندن و سوختن چند اتوبوس و فروشگاه در محلات مختلف شهر را نشان می‌دهد. یک فروشگاه بزرگ لوازم خانگی و چند خانه مسکونی هم تاکنون در آتش سوخته است. شدت آتش‌سوزی در این ساختمان‌ها به حدی بوده‌است که برخی از ساکنان آنها برای نجات جان خود مجبور به بیرون پریدن از پنجره شدند.

کودکان 10 ساله در تظاهرات

درحالی‌که گزارش‌ها از حضور کودکان حتی ۱۰ ساله در درگیری با نیروهای پلیس خبر می‌دهد تیم گادوین، جانشین رئیس پلیس لندن از والدین خواسته است با فرزندان خود تماس بگیرند و از آنها بخواهند به خانه بازگردند. پلیس همچنین از شهروندان خواسته است که از تردد در خیابان‌ها خودداری کنند.

آتش بحران

درحالی‌که اکثر کشورهای اروپایی با مشکلات بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیاری ریشه ناآرامی‌های اخیر انگلیس را در اجرای طرح ریاضت اقتصادی از سوی دولت انگلیس می‌دانند. پیش از این با اجرای طرح‌های مشابه کشورهایی مانند یونان شاهد آشوب‌های خیابانی بودند اما در ماه سپتامبر سال گذشته ترزا می، وزیر کشور انگلیس احتمال وقوع چنین مسئله‌ای در انگلیس را رد کرده بود. نیروهای پلیس انگلیس در آن زمان هشدار دادند که اجرای چنین طرحی احتمال بروز ناآرامی در این کشور را افزایش می‌دهد. اعتراض به کشته شدن جوان سیاه‌پوست جرقه‌ای بود برای روشن کردن آتش اعتراض‌های اقتصادی در جامعه انگلیس.

ضعف نیروهای پلیس

خیابان‌های شهر لندن در حالی به گفته بسیاری تبدیل به یک منطقه جنگی شده است که به‌تازگی با پرونده رسوایی شنود این کشور پل استیونسون، رئیس پلیس این شهر و معاون او مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شدند. اکنون بسیاری، پلیس انگلیس را ناتوان از برخورد با معترضان خیابانی می‌دانند و دلیل این ناتوانی را تضعیف نیروی پلیس بعد از ماجرای رسوایی شنود می‌دانند.

کد خبر 142686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز