پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آتش، بریتانیا را فراگرفته و شعله‌های خشونتی که طی چند دهه از آن خبری نبود، از برخی محله‌های لندن آغاز شده و حالا در حال پیشروی و سرایت به دیگر محله‌ها و حتی شهرهای دیگر است

london police

مقامات بریتانیا انتقادهای خود را متوجه گروه‌ها و دسته های مجرمین کرده‌اند و آنها را به عنوان سر منشا و ریشه خشونت‌های اخیر می‌شناسند.

در دهه هشتاد، لندن در همین محله‌هایی که هم اکنون آغازگر شورش و طغیان هستند، شاهد خون و آتش بود. محله‌هایی که به لحاظ تاریخی از محله‌های محروم و صنعتی پایتخت بشمار می‌ورند.

در بریکستون در سال 1981 همچون سال 2011، کشته شدن یک جوان سیاه توسط پلیس موجب برانگیخته شدن خشم مردم شد. خشمی که دوسال پیشاز شورش ها در ویدئو کلیپ"اسلحه های بریکستون " به خوبی توصیف شده بود. خشم جوانان از پلیس که ریشه در احساس تبعیض نژادی و آزار و اذیت و همینطور مشکلات اقتصادی دارد.

ده درصد ثروتمندترین قشر بریتانیا ثروتی معال با صد برابر ده درصد فقیرترین قشر جامعه را در اختیار دارند

ده درصد ثروتمندترین قشر بریتانیا ثروتی معال با صد برابر ده درصد فقیرترین قشر جامعه را در اختیار دارنداحساسی که با گذشت سی سال از وقایع آن زمان، در شورش‌های این روزها هم به وضوح دیده می‌شود و هر دو از یک ریشه تغذیه می‌شوند.

گرچه شیوه برخورد پلیس با جوانان این محله‌ها نسبت به گذشته ظریفتر شده، اما این لزوما به آن معنا نیست که شکل برخورد پلیس با جوانانی که نخستین قربانیان شرایط نامساعد اقتصادی هستند بهتر شده است. این موضوع را در گفته‌های ساکنان این محله‌ها می توان دریافت.

سخن آنها این است: "پلیس آنها را بی دلیل مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد... ما فقط انتظار داریم که صدایمان شنیده شود. ما تنها عدالت می‌خواهیم. ما فقط سهم‌مان را از زندگی می‌خواهیم. ما در بریکستون زندگی می‌کنیم و هیچ کسی به ما چیزی نمی‌دهد. ما خسته و کلافه هستیم. دیگر ذله شدیم. و اگر شورشی وجود دارد به خاطر همین است که جوانان بریده‌اند... آیا از شیوه زندگیتان راضی هستید؟

آیا از آنها که همه درآمدتان را می‌گیرند و نمی‌توانید وام‌های تان را بپردازید، راضی هستید؟"

اما با همه اینها، انتظار شنیدن صدای این جوانان در میان این همه تخریب و غارت اموال عمومی که در آن حضور داشته اند چندان آسان نیست.

نابرابری در بریتانیا بسیار شدید است. ده درصد ثروتمندترین قشر بریتانیا ثروتی معادل با صد برابر ده درصد فقیرترین قشر جامعه را در اختیار دارند.

از سوی دیگر ضریب جینی در این کشور طی این سی سال از 0.27 به 0.38 رسیده است. و میزان بیکاری را هم نباید فراموش کرد که برابر با 7.9 درصد است و این رقم در بین جوانان 16تا 24 سال به 20.3 درصد هم می رسد.

تردیدی نیست که شرایط اقتصادی تاثیراتش را بر کاهش آموزش و تحصیلات و همینطور کاهش اشتغال و بهره مندی از خدمات به جا می گذارد و این همان چیزی است که ساکنان این محله ها به شدت با آن دست به گریبانند

یورو نیوز

کد خبر 142843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز