گروه حوادث: اعضای باند سرقت برای فرار از دست پلیس، نقشه عجیبی داشتند. آنها بعد از دستبرد به هر مغازه، اجناس دزدی را به مغازه مالخرها منتقل می‌کردند و با روشن شدن هوا به سراغ این اجناس می‌رفتند.

متهم

سردسته این باند، مرد جوانی به اسم مراد است که کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان از 2 سال پیش در تعقیب او بودند. این مرد با همدستی دوستانش روزها به شناسایی مغازه‌هایی می‌پرداختند که دیوارهایی سست و قابل تخریب داشتند و نیمه‌شب‌ها نقشه سرقت را عملی می‌کردند. متهمان با قرار دادن لوازمی مثل چکش، دیلم و کلنگ در صندوق عقب خودروی خود شبانه به سراغ مغازه مورد نظر می‌رفتند و بعد از سوراخ کردن دیوار مغازه وارد آنجا می‌شدند. آنها هرگونه لوازم باارزش داخل مغازه را سرقت می‌کردند و سپس از راهی که وارد شده بودند، برمی‌گشتند. پس از سرقت نیز برای اینکه توجه کسی را جلب نکنند، با در اختیار داشتن کلید مغازه مالخرها، اجناس دزدی را به‌سرعت به مغازه مالخرها برده و در آنجا می‌گذاشتند. سپس محل را ترک می‌کردند و صبح روز بعد برای گرفتن پول اجناس دزدی به سراغ مالخرها رفته و به این ترتیب نقشه شوم خود را عملی می‌کردند.

سرقت‌های مراد و همدستانش از 2 سال پیش شروع شد. نخستین مغازه‌ای که آنها به آنجا دستبرد زدند یک برنج‌فروشی در شهرستان رشت بود. متهمان بعد از سوراخ کردن دیوار مغازه، وارد آنجا شدند و گونی‌های پر از برنج را یکی بعد از دیگری به سرقت بردند. سپس شبانه همه گونی‌ها را به مغازه یکی از مالخرها منتقل کردند و مدتی بعد دومین سرقت را رقم زدند. به‌دنبال وقوع این سرقت‌ها، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان وارد عمل شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی دزدان آغاز شد. درحالی‌که فعالیت مجرمانه سارقان ادامه داشت، ماموران با فعال‌سازی‌ منابع اطلاعاتی خود و بررسی تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته یکی از مغازه‌ها به سرنخ‌های خوبی از سردسته باند دست یافتند. آنها با پیگیری این سرنخ‌ها متوجه شدند که سردسته باند کسی نیست جز یک مجرم سابقه دار به اسم مراد. از همان زمان بود که جست‌وجو برای دستگیری این مرد شروع شد.

پلیس تمامی پاتوق‌ها و محل‌های رفت‌وآمد او را زیرنظر گرفت اما هر بار که تا یک قدمی وی نزدیک می‌شد، متهم می‌توانست با رها کردن خودروی خود یا ترک کردن مخفیگاهش از محاصره پلیس فرار کند. ماموران که مطمئن بودند مراد در سرقت شبانه از مغازه‌های رشت نقش دارد، جست‌وجو برای دستگیری او را ادامه دادند اما تا 2 سال موفق به دستگیری وی نشدند. سرانجام اواخر هفته گذشته، اطلاعاتی در اختیار پلیس قرار گرفت که نشان می‌داد متهم تحت تعقیب در یکی از مخفیگاه‌های سابقش مشاهده شده است. با این اطلاعات، محل مورد نظر به محاصره پلیس درآمد و تمامی راه‌های فرار مسدود شد. با شروع عملیات، ماموران قدم به خانه مورد نظر گذاشتند و پیش از اینکه مراد بتواند فرار کند، او را به همراه 2 نفر از همدستانش دستگیر کردند.

متهم سابقه‌دار بعد از انتقال به اداره آگاهی به سرقت از مغازه‌های زیادی در سطح شهر اعتراف کرد و گفت: همدستانم در این سرقت‌ها 4 نفر از دوستانم بودند که از مدت‌ها قبل آنها را می‌شناختم. ما بعد از شناسایی مغازه‌های موردنظرمان که بیشتر آنها در کنار زمینی خالی قرار داشتند، به‌عنوان مشتری وارد آنجا می‌شدیم و همه چیز را چک می‌کردیم. سپس شب هنگام با سوراخ کردن دیوار یا بریدن قفل در، وارد آنجا می‌شدیم و نقشه سرقت را عملی می‌کردیم. ما در این مدت به مغازه‌های مختلفی مثل برنج فروشی، بوتیک و فروشگاه‌های لوازم خانگی دستبرد زدیم و بعد از هر سرقت برای اینکه کسی با دیدن لوازم مسروقه به ما شک نکند، آنها را به مغازه مالخرها برده و در آنجا می‌گذاشتیم و صبح روز بعد با آنها حساب و کتاب می‌کردیم. سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، با بیان این خبر به همشهری گفت: بعد از اعترافات مراد تا‌کنون 22 نفر از مالباخته‌ها از او شکایت کرده‌اند و این در حالی است که احتمال می‌رود وی به مغازه‌های بیشتری دستبرد زده باشد. وی ادامه داد: برای متهم و همدستانش قرار قانونی صادر شده و تحقیقات برای دستگیری همدستان فراری آنها ادامه دارد.

کد خبر 142684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز