گروه سیاسی: جلسه 2روز پیش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مرتبط با موضوع ترور نخبگان و دانشمندان کشور، جلسه‌ای مجزا از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود.

زهره الهیان و غلامرضا کرمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با همشهری از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند. در این جلسه اگرچه نهادهای مذکور بر ضرورت افزایش حفاظت از نخبگان کشور تاکید کردند ولی وزیر علوم تأکید داشت که حفاظت از دانشمندان و نخبگان وظیفه نهاد وی نیست، هر چند نور‌الله حیدری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعضای کمیسیون خطاب به وزیر علوم اعلام کردند که چون این وزارتخانه متولی سرمایه‌های علمی جامعه است باید دولت را قانع کند تا کارگروه‌ها و کمیته‌های مرتبط با حفاظت و امنیت تمام دانشمندان ایرانی فعال شود و در این زمینه هوشمندی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم افزایش یابد که البته کامران دانشجو در این زمینه متقاعد شد. حیدری در این خصوص به همشهری گفت: «در جلسه سه‌شنبه پیشنهاد شد یک ستاد و کمیته دائمی برای موضوع ترور در کشور تشکیل شود.

آقای دانشجو گفت: نیاز به چنین ترکیبی نیست چرا که ما الان در بدنه دولت از جمله وزارت کشور و در شورای امنیت ملی کمیته‌هایی به همین منظور داریم که فعال هستند. پس از سخنان وزیر علوم مبنی بر وجود چنین ترکیبی، چون دانشجویان و استادان از خانواده وزارت علوم هستند قرار شد به جهت اینکه کمیسیون بیشتر در جریان قضایا باشد و بیشتر بتواند کمک کند وزیر علوم اخبار و اطلاعات را هر 3ماه یکبار از مجموعه‌هایی که نام برد، بگیرد و در قالب گزارش مکتوب یا شفاهی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه دهد.»

پیش از این نجار وزیر کشور گفته بود که حفاظت از نخبگان و دانشمندان کشور در اولویت کاری وزارت کشور قرار دارد و وحیدی وزیر دفاع نیز گفته بود که مسئولان امنیتی کشور مطمئناً تلاش‌های خود را برای امنیت دانشمندان و دانشگاهیان کشور توسعه خواهند داد. حیدری در پاسخ به این سؤال که آیا نوع فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌ها و نهادها منجر به موازی‌کاری در پیشگیری از ترورها نخواهد شد، گفت: «چون بحث اطلاعاتی و امنیتی است و قاعدتاً باید در کمیسیون امنیت ملی دنبال شود اما به‌دلیل حساسیتی که با توجه به دانشجو و استاد بودن افراد ترور شده وجود دارد، به‌نظر رسید بهتر است کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز ورود پیدا کند. بنابراین ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات ورودی مکمل و کمک‌کننده به کمیسیون امنیت ملی است و نقش فرعی را در این زمینه ایفا می‌کند.»وی همچنین درخصوص نقش سپاه در کمیته بررسی‌کننده به موضوع ترورها در کشور اشاره کرد و گفت: «سپاه یکی از اعضای کمیته و زیرمجموعه شورای‌عالی امنیت ملی است که وقتی قرار است گزارشی داده شود گزارش فعالیت سپاه هم در آن کمیته است.»

کد خبر 142187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز