همشهری آنلاین : مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم از نهایی شدن بحث توسعه آموزش عالی فراملی و بین‌المللی خبر داد و گفت: در این زمینه آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه پذیرش دانشجوی خارجی و ایجاد شعب دانشگاه‌های داخل در سایر کشورها مطرح شده است.

رضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براینکه یکی از سیاست‌های کلان وزارت علوم در برنامه پنجم توسعه آموزش عالی فراملی است، به بحث جذب دانشجوی خارجی توسط دانشگاه‌ها اشاره و اظهارکرد: براین اساس جمعیت دانشجویی خارجی تا پنج سال آینده باید به 25 هزار نفر افزایش یابد و به طور میانگین این جمعیت سالانه باید 20 تا 25 درصد رشد داشته باشد.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید باید حدود 7 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌ها پذیرش شوند.

عامری با بیان اینکه براساس این طرح در حال ترغیب برخی دانشگاه‌های بزرگ برای ایجاد شعب در برخی کشورها هستیم، اظهار کرد: همچنین در این زمینه به برخی از دانشگاه‌ها مجوزهای اصولی و یا قطعی برای ایجاد شعب در تعدادی از کشورها ارائه شده و تقاضاهای برخی دانشگاه‌ها نیز در دست بررسی است.

عامری افزود: به عنوان نمونه در بحث تقویت شعب خارجی به دانشگاه پیام‌نور مجوزهایی اصولی و یا قطعی برای ایجاد شعب در کشورهای افغانستان ، تاجیکستان ، آذربایجان و مالزی صادر شده است.

وی با اشاره به شعب دانشگاه آزاد اسلامی در امارات ، انگلستان و ... تصریح کرد: دانشگاه آزاد بیشتر قصد دارد شعب خود را در مقاطع تحصیلات تکمیلی گسترش دهد که براساس آن در حال حاضر مجوزهایی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه آزاد ارائه شده است اما در مقطع دکتری جز به شعبه دانشگاه شهید بهشتی در امارات به شعبه دیگری مجوزی ارائه نشده است.

به گفته عامری، در بحث توسعه آموزش عالی فراملی و بین‌المللی به دانشگاه‌های مرزی کشور این ماموریت را داده‌ایم که با کشورهای همجوار منطقه قراردادهایی را منعقد کنند تا علاوه بر پذیرش دانشجو از کشورهای همجوار نسبت به ایجاد شعب در این کشورها اقدام کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در بحث توسعه آموزش عالی فراملی و بین‌المللی برخی دانشگاه‌ها خواستار ایجاد دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی هستند که این درخواست‌ها در دست بررسی است.  

کد خبر 141493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز