جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای درخصوص شناسایی مشتریان بدحساب بانک‌ها، اعلام کرد:

تفکیک مشتریان بدحساب در پاسخ استعلام ارسالی به بانک‌ها از امروز از طریق درج علامت 3ستاره در مقابل نام و نام خانوادگی مشتری انجام خواهد شد.آیا این اقدام بانک مرکزی می‌تواند به تقویت منابع بانک‌ها برای پاسخ به سیل تقاضاها برای دریافت تسیهلات کمک کند. به گزارش فارس، بر این اساس اطلاعات سامانه تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی جهت شناسایی مشتریان بدحساب دارای مطالبات غیرجاری بیش از 500میلیون ریال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، مدیریت کل اعتبارات بانک مرکزی طی هفته گذشته اقدام به صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها درخصوص مبنا قراردادن اطلاعات سامانه تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی جهت شناسایی مشتریان بدحساب دارای مطالبات غیرجاری را کرده است.

به گزارش همشهری بخشنامه تازه بانک مرکزی بخشی از برنامه این بانک برای مقابله با مطالبات معوق بانکی است که دست‌کم بخشی از مفاد آن سال گذشته در پی اعتراض مجلس لغو شد. در سال‌های اخیر دولت آیین‌نامه‌های متعددی در ارتباط با وصول مطالبات معوق تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ کرده است.

پیش‌تر بانک مرکزی خواستار وضع جریمه 6 درصدی از بدهکاران بانکی به‌عنوان جریمه تاخیر شده بود که با تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس در مهرماه سال گذشته این موضوع منتفی شد. به گزارش خبرنگار ما، اختلاف نظر جدی بین فعالان بخش خصوصی، بانک‌ها و البته دولت و مجلس بر سر نحوه بازپس‌گیری منابع بانک‌ها از بدهکاران وجود دارد، چه اینکه به باور برخی منتقدان سیاست‌های بانک مرکزی، رویکرد غالب بخشنامه‌های صادرشده از سوی این بانک جنبه سلبی دارد و چه بسا عمده بدهکاران بانکی در اثر رکود اقتصادی و نامساعد بودن فضای کسب و کار گرفتار شده‌اند. هفته پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه‌ای برای بخشودگی جرایم بانک‌ها و حتی قسط‌بندی مطالبات بانک‌ها از مشتریان خود براساس قانون بودجه سال90 خبر داده بود.

تشویق خوش‌حساب‌ها و تنبیه بدحساب‌ها؛ شاید وقتی دیگر

مردادماه سال گذشته بود که بانک مرکزی ایران فهرستی از بدهکاران عمده و مشتریان بدحساب و خوش‌حساب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را منتشر و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موظف کرد برای مشتریان بدحساب محرومیت و برای مشتریان خوش‌حساب خود تشویق درنظر بگیرند.

از جمله مشوق‌های پیش‌بینی شده برای مشتریان خوش‌حساب، در اولویت قرار دادن مشتری برای دریافت تسهیلات و یا خدمات بانکی و تخفیف در نرخ کارمزد خدمات بانکی بود. همچنین برای بدحساب‌ها و بدهکاران عمده بانکی محرومیت‌های گسترده‌ای چون، دریافت جریمه تاخیر، عدم‌اعطای هرگونه تسهیلات ارزی یا ریالی، عدم‌گشایش اعتبارات اسنادی، عدم‌تحویل دسته چک و افتتاح حساب‌جاری جدید و محرومیت استفاده از تمامی تسهیلات و مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شد.

کد خبر 140935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز