محسن تولایی: کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، 2سال است که با گزارش‌های جنجالی خود درخصوص موارد نقض حقوق بشر در آمریکا و اسرائیل در کانون توجه فعالیت‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

تعیین گزارشگر ویژه جهت بررسی وضعیت حقوق بشر از سوی این کمیته در ایران موضوع دیگری بود که با مخالفت رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در داخل کشور مواجه شد. درخصوص موضوع فعالیت‌های کمیته حقوق بشر سازمان ملل و تعاملات ایران با این کمیته با محمدکریم عابدی، نایب رئیس کمیته حقوق بشر مجلس، گفت‌وگو کردیم.

  • با وجود اینکه آمریکا عضو کنوانسیون حقوق بشر نیست ولی طی 2سال اخیر میلادی شاهد انتشار برخی گزارش‌ها از موارد نقض حقوق بشر در این کشور هستیم. علت این امر چیست؟

سازمان ملل برای اینکه کشورهای بزرگ به کشورهای کوچک ظلم نکنند منشور حقوق بشر را تدوین کرد که بسیاری از کشورها آن را امضا کرده و به آن پیوسته‌اند ولی همان‌طور که اشاره کردید آمریکا تاکنون به این کنوانسیون نپیوسته است. دلیلش هم این است که خود آمریکا به نقض حقوق بشر در این کشور آگاه است. آمریکایی‌ها حقوق بشر را دستاویزی برای منافع گروهی و تیمی خود قرار داده‌اند؛ خودشان گروه‌های تروریستی ایجاد می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند. بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران همیشه قربانی تروریسم بوده‌اند ولی آنها هیچ وقت موضعی علیه تروریست‌ها نمی‌گیرند. یکی از شعارهای رئیس‌جمهور آمریکا این بود که زندان گوانتانامو را تعطیل می‌کند، ولی عملاً نتوانست چنین کاری کند چون دولت سایه‌ای که هیأت حاکمه آمریکا را اداره می‌کند صهیونیست‌ها و آیپک هستند. کشورهای داعیه‌دار دمکراسی جزو ناقضین حقوق بشر هستند که در رأس آن مثلث شوم آمریکا، انگلیس و صهیونیسم قرار دارد.

  • گزارش‌های کمیته حقوق بشر مبنی بر موارد نقض حقوق بشر در اسرائیل و آمریکا چگونه تهیه شدند؟

کمیته حقوق بشر در سال 2010 برای نخستین بار تحت فشار افکار عمومی توانست از رژیم اشغالگر قدس یک‌سری اطلاعات به دست بیاورد که استفاده از بمب‌های فسفری و غنی شده با اورانیوم در جنگ 33 روزه لبنان و غزه بخشی از آن اطلاعات بود. کمیته حقوق بشر در سال 2009 بر همین اساس بیانیه‌ای صادر کرد که در آن اسرائیل به‌عنوان ناقض حقوق بشر و جنایتکار جنگی معرفی شده بود ولی عملاً دیدیم که مقامات لندن و کاخ‌سفید جلوی پای صهیونیست‌ها فرش قرمز پهن کردند.

  • ساختار این کمیته به چه شکلی است؟

تیم‌هایی به نام UPR وجود دارند که حقوق بشر را رصد می‌کنند. این تیم‌ها به‌طور مکرر آمریکا را به خاطر نقض حقوق بشر به چالش کشیده‌اند. عوامل این کمیته توسط کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند. اخیراً وزارت امور خارجه ایران 4کتاب درخصوص مصادیق نقض حقوق بشر در آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه منتشر کرده است و کتاب‌های دیگری نیز در ارتباط با سایر کشورها در دست تهیه دارد. برخی از کشورهای دیگر نیز چنین ابتکاری را به خرج داده‌اند، مثلاً چین اخیراً بیانیه‌های خوبی در نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر کرده است.

  • کمیته حقوق بشر مجلس نیز در همین راستا تشکیل شد؟

بله. مجلس شورای اسلامی، سال گذشته، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حقوق بشر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأسیس کرد. این کمیته هر هفته جلساتی با قوه‌قضاییه، وزارت امور خارجه و برخی نهادهای دیگر دارد. جمهوری اسلامی ایران با یک ابتکار دیپلماتیک توانست اجلاس مبارزه با تروریسم بین‌الملل را در تیرماه برگزار کند که بسیار ارزشمند بود. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی فراکسیونی با نام فراکسیون حمایت از مبارزه با تروریسم بین‌الملل تشکیل داد که قصد دارد در تعامل با مجالس مختلف دنیا، نمایندگان آزاداندیش دنیا را در این خصوص به کمک بگیرد.

  • گزارش‌های کمیته حقوق بشر سازمان ملل هر سال به ارزیابی یک کشور می‌پردازد؟

همه کشورها باید از فیلتر UPR عبور کنند. کشورهای مختلف به کمک سازمان‌های مردم‌نهاد خود در این کمیته مشارکت می‌کنند. کشور ما نیز سازمان‌های مردم‌نهاد خوبی در زمینه حقوق بشر دارد. این سازمان‌های مردم‌نهاد در اجلاس کمیته حقوق بشر سازمان ملل شرکت می‌کنند. سایر کشورها باید از عملکرد خودشان در زمینه حقوق بشر در مقابل این سازمان‌های مردم‌نهاد دفاع کنند و گرنه محکوم می‌شوند. در مواردی انجمن‌های مردم‌نهاد خود آمریکا هیأت حاکمه این کشور را محکوم کردند.

  • در نهایت این گزارش‌ها تبدیل به یک گزارش نهایی می‌شود؟

بله. تبدیل به یک بیانیه می‌شود.

  • رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه کشور اعلام کرد که ایران از ورود گزارشگر حقوق بشر به داخل کشور ممانعت می‌کند. با توجه به زمینه‌های فعالیت کمیته حقوق بشر که برشمردید چرا ایران این گزارشگر را نمی‌پذیرد؟

ما دو نوع بازرس یا نماینده داریم؛ دسته اول بازرس‌ها کسانی هستند که براساس کنوانسیون حقوق بشر وارد کشور می‌شوند و مثلاً زندان‌ها را بازدید می‌کنند؛ در این بخش خود ایران نیز همکاری می‌کند و مشکلی ندارد. ولی یک‌سری از بازرس‌ها تحت فشار صهیونیست‌ها و امپریالیسم می‌خواهند مسائلی را تحمیل کنند. این دسته دوم برای حقوق بشر نمی‌آیند بلکه می‌خواهند جاسوسی کنند. طبیعی است در این حالت نه قوه قضاییه و نه مجلس پذیرش نمی‌دهند چرا که با عوامل نفوذی مخالف هستند.

  • ظاهر گزارش‌هایی مشابه آنچه در هفته جاری از سوی رسانه‌ها درخصوص موارد نقض حقوق بشر در سال 2010 در آمریکا منتشر شد حاکی از آن است که محتوای آنها بیشتر جنبه اجتماعی دارند. ما از موارد مشابه تهیه این گزارش استقبال می‌کنیم؟

آمریکایی‌ها از هر کسی که منافع‌شان را حفظ کند و در سناریوی آنها بازی کند استقبال می‌کنند و به او مدال نیز می‌دهند، مثل شیرین عبادی که در کشور ما محکوم است، ولی به وی جایزه نوبل می‌دهند. خیلی‌ها بودند که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با رژیم صدام همکاری کردند ولی آمریکا از آنها حمایت می‌کند. کشورها از منافع ملی خودشان دفاع می‌کنند و این امری بدیهی است. نزدیک به 20میلیارد دلار از سرمایه عراق پس از حمله آمریکا به این کشور گم شده است. لذا مسائل را نباید
با هم مخلوط کنیم. ایران با قبل از انقلاب خود قابل مقایسه نیست؛ وکیل و وزیر این کشور در گذشته توسط آمریکا و انگلیس انتخاب می‌شدند.

  • ایران چه شروطی برای پذیرش گزارشگر حقوق بشر و تداوم همکاری با کمیته مزبور دارد؟

ما با کمیته حقوق بشر سازمان ملل همکاری داشته‌ایم، داریم و خواهیم داشت. امروز یونسکو که یک سازمان فرهنگی است بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس معرفی می‌کند و از طرف دیگر مقبره شیخ صفی الدین در اردبیل را نیز به‌عنوان مرکز فرهنگی اعلام می‌کند. ما نباید گول ترفندهای صهیونیسم را بخوریم. ما در دوربان3 در ژنو نژادپرستی را رسوا خواهیم کرد. آیپک و صهیونیسم امروز در رأس نژادپرستی قرار دارند به‌گونه‌ای که حتی خود آمریکایی‌ها را نیز قبول ندارند. شما دیدید که چقدر رئیس‌جمهور آمریکا را در این مدت تحقیر کردند. آقای اوباما اعلام کرد رژیم‌صهیونیستی باید به مرزهای زمان 1967 برگردد ولی بلافاصله نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به آمریکا رفت و اوباما را مجبور کرد تا حرفش را پس بگیرد. استقبالی که در کنگره آمریکا از نخست‌وزیر رژیم جنایتکار صهیونیستی شد از رئیس‌جمهور خودشان نمی‌شود. اینها نشان می‌دهند که هیأت حاکمه آمریکا توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شوند.

  • برای تحقق عقلانیت در گزارش‌های حقوق بشر چه تلاش‌هایی ازسوی کشورهای اسلامی صورت گرفته است؟

کنوانسیونی به‌نام کنوانسیون حقوق بشر اسلامی با ابتکار کشورهای اسلامی شکل گرفت و توانسته با فعالیت‌های دیپلماتیک، دوربان یک و2 را که ضد‌نژادپرستی است برگزار کند؛ نخستین دوربان در آفریقای جنوبی بود که رژیم آپارتاید اشغالگر قدس را محکوم کرد؛ اجلاس دوربان 2 نیز در سال 2009 در ژنو برگزار شد که سر و صدای زیادی به‌پا کرد و رژیم اشغالگر قدس را رسوا کرد. دوربان3 نیز در شهریورماه امسال در ژنو برگزار می‌شود. این کنوانسیون تحت نظارت اجلاس سران اسلامی فعالیت می‌کند که حدود 57 کشور اسلامی در آن عضو هستند و قرار است دبیرخانه آن در تهران یا جده باشد.

  • آیا این کنوانسیون قرار است در تقابل با مدل سازمان ملل فعالیت کند؟

نه. در تقابل نیست. در 70درصد موارد با هم اشتراک دارند. ما حدود 5 جلسه در این خصوص در مجلس داشتیم و تضادها را به دست آوردیم. خب از نظر غربی‌ها همجنس گرایی جزو حقوق بشر است ولی ما این را نمی‌پذیریم. لذا حقوق بشر با محوریت تفکر توحیدی مد نظر این کنوانسیون اسلامی است.

کد خبر 140772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز