از اواخر دهه۸۰ نیروی دریایی سپاه و ارتش یک تفکیک مأموریتی را برای خود لحاظ کرده بودند. سپاه پاسداران قرار شد حوزه مأموریتی خود را در حیطه خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دهد و نیروی دریایی ارتش در حوزه آب‌های آزاد بین‌المللی حضور داشته باشد. اما به نظر می‌رسد سپاه حال حاضر مأموریت دیگری را عهده‌دار است.

ناو شهید مهدوی

به گزارش همشهری آنلاین، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد. این اولین مأموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع مأموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود. ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است. برای بررسی بهتر این موضوع و دستاورد در حوزه دفاعی و نظامی دریایی کشور با مهدی بختیاری، کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اهمیت دریا و خطوط مواصلاتی آن

بختیاری در ابتدا گفت: حوزه دریایی، امروزه از مهم‌ترین عرصه‌های نظامی به حساب می‌آید. طبق تحلیل‌ها در آینده بیشتر تهدیدات برای ما هواپایه و دریاپایه خواهند بود. حتی امروزه بسیاری از تهدیدات هوایی و جولان هواپیماها و جت‌های جنگی مبنای دریایی دارند، مثل ناوهای هواپیمابر. اما فارغ از این، خود دریا هم دارای اهمیت است. درحال حاضر ۷۰ درصد تجارت جهان از طریق آب‌های دریایی است و طبیعی می‌نماید که کشورهایِ‌ دارای خطوط مرزی دریایی مثل ایران این حد مواصلاتی را برای خودشان امن نگه دارند.

تلنگر تقویت شناورهای نظامی چه وقت بود؟

وی افزود: اهمیت این موضوع چندسالی است که برای ایران به شکل جدی‌تر مطرح است. تقریبا از ۱۵ سال پیش که موضوع دزدان دریایی باب‌المندب و خلیج عدن و ربودن کشتی‌های تجاری که بعضی از آن‌ها هم برای ایران بود به میان آمد، موضوع دفاع از این کشتی‌ها مورد توجه قرار گرفت و نیروی دریایی ارتش متصدی امر حفاظت از کشتی‌های تجاری شد.

مأموریت جدید سپاه در حوزه دریایی

این تحلیلگر مسائل نظامی ادامه داد: از اواخر دهه ۸۰ بود که نیروی دریایی سپاه و ارتش یک تفکیک مأموریتی را برای خود لحاظ کرده بودند. سپاه پاسداران بنا به تجهیزاتی که داشت قرار شد حوزه مأموریتی خود را در حیطه خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دهد و نیروی دریایی ارتش بنا به در اختیار داشتن شناورهای بزرگ‌تر در حوزه آب‌های آزاد بین‌المللی حضور داشته باشد. اما در سال‌های اخیر نیروی دریایی سپاه هم مأموریت جدیدی پیدا کرد که قرار شد در حوزه‌های دور دستِ بین‌المللی نیز حاضر شود.

بختیاری گفت: سپاه برای پیگیری این مأموریت سه ناو را آماده ساخت که توانایی حضور در اقیانوس‌ها را دارند. یکی از آن‌ها همین ناو شهید مهدوی است، دیگری رودکی، و ناو سوم هم ناو شهید باقری است که هنوز تحویل داده نشده است.

اهمیت عبور از خط استوا در چیست؟

او بیان کرد: در یکی دوسال اخیر ما شاهد آن بودیم که برخی شناورهای تجاری و نفت‌کش‌های ایرانی در دریا مورد تعرض آمریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها واقع شده‌اند. امروزه مأموریت جدید سپاه دفاع از این شناورهاست و وقتی ناو شهید مهدوی توانسته است از مدار صفردرجه عبور کند یعنی به تجهیزات درخور آن هم در جهت صیانت از شناورها نائل آمده و در پی تکمیل آن است. تا قبل از این ارتش به عنوان مأموریت ذاتی به دلیل داشتن شناورهای بزرگ این مهم را انجام می‌داد، اما موضوع سپاه نشان داد که دسترسی آنان تا چه حد است.

وی افزود: این عملیات صورت گرفته با توجه به بُعد مصافتی‌اش در سپاه بی‌سابقه بوده، زیرا همنطور که بیان شد، سپاه تا پیش از آن چنین شناورهایی را در دسترس نداشت. لذا به نظر می‌رسد در آینده باید منتظر شرح وظائف بزرگ‌تر، بیشتر و جدی‌تر برای نیروی دریایی سپاه باشیم.

کد خبر 849153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha