یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: هنوز مدت زمان زیادی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و الزامات دستگاه‌های نظارتی و وعده‌های شرکت‌های خودروسازی داخلی برای تثبیت یا حتی کاهش قیمت محصولات خود نگذشته که افزایش غیررسمی قیمت خودروهای تولید یا مونتاژ داخل با مجوز وزارت صنایع و معادن شکل رسمی به‌خود گرفته است.

خودرو

 گرچه افزایش قیمت خودرو به‌دلیل افزایش هزینه ‌تمام‌شده تولید امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود، اما رویکرد دستگاه‌های نظارتی مانند شورای سیاستگذاری خودرو و سازمان حمایت به الزام خودروسازان برای کاهش یا تثبیت قیمت‌ها، حاوی نکات دیگری است.

شاید بتوان افزایش رسمی و غیررسمی اخیر قیمت برخی خودروهای داخلی را مصداقی از شکست سیاست تثبیت قیمت‌ها قلمداد کرد. در شرایطی که به گفته مسئولان سازمان حمایت هنوز پرونده تخلف یکی از 2خودرو‌ساز بزرگ کشور به‌دلیل پیروی نکردن از الزام کاهش 100هزارتومانی قیمت، در دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی است، افزایش غیررسمی قیمت خودروهای داخلی که از روزهای نخست امسال حتی در آگهی‌های پیش‌فروش خودرو‌سازان قابل مشاهده بود با مجوز اخیر شورای سیاستگذاری خودرو شکل رسمی به‌خود گرفت تا سماجت‌ها و وعده‌های عدم‌افزایش قیمت‌های خودروهای داخلی رنگ بازد؛ درواقع خودرو‌سازان داخلی که با افزایش هزینه تمام شده تولید مواجه و از سوی دیگر وعده‌هایی را برای تثبیت یا حتی کاهش قیمت خودرو مطرح کرده بودند، افزایش یک‌شبه نرخ ارز را مستمسکی برای افزایش قیمت خودرو قرار دادند.

افزایش 200 هزار تا چندمیلیون تومانی

خودرو‌سازان داخلی که با الزام به کاهش قیمت‌ها، تخفیف حداقلی در فروش خودرو را با آب و تاب بسیار مطرح کرده بودند، از ابتدای امسال نسبت به افزایش 500 هزار تا بیش از 2میلیون تومانی قیمت‌ها به شکل غیررسمی روی آورده و سرانجام موفق به اخذ مجوز از وزارت صنایع نیز شدند. مصوبه افزایش قیمت برخی خودروها در حالی مطرح شد که پیش از آن قیمت برخی خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل مانند مزدا 3 یا ماکسیما و مگان اتوماتیک، گرانی 2 تا 5 میلیون تومانی را تجربه کرده بود.

همچنین خودروهایی مانند ریو و سمند نیز سیر صعودی قیمت را در پیش گرفتند. با این شرایط در حالی که احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن خودروسازان از موافقت شواری سیاستگذاری خودرو با افزایش قیمت 3خودروی پژو 206، سوزوکی گراند ویتارا و
تندر 90‌ای‌ دو خبر داده بود، معاون فروش و بازاریابی شرکت ایران خودرو از تعدیل قیمت بسیاری از محصولات این شرکت خبر داد و گفت: تولید 3محصول ایران‌خودرو در حاشیه ضرر قرار داشت و به همین دلیل با ارائه پیشنهادی به کمیته قیمت‌گذاری خودرو، از مسئولان وزارت صنایع خواستیم تا مجوز افزایش قیمت برای این خودروها صادر شود.

علی‌اصغر سرایی‌نیا با بیان این مطلب به فارس افزود: کمیته قیمت‌گذاری خودرو با افزایش 8درصدی قیمت سوزوکی گراند ویتارا موافقت کرد که فعلاً ایران خودرو 6درصد از این افزایش را اعمال کرده و قیمت این خودرو از 45میلیون تومان به 47میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.وی گفت: طبق مصوبه کمیته قیمت‌گذاری خودرو، تندر 90 ای‌دو با رشد 500 هزار تومانی به قیمت 14میلیون و 590 هزار تومان عرضه خواهد شد و تا پیش از اجرای مصوبه مذکور، این خودرو با قیمت 14 میلیون و 90 هزار تومان عرضه می‌شد.

به گفته وی، این کمیته همچنین با افزایش 200هزار تا یک‌میلیون تومانی قیمت برخی مدل‌های پژو 206 موافقت کرد و با این روند تیپ 2 این محصول که قبلا با قیمت 14میلیون و 80 هزار تومان عرضه می‌شد اکنون با نرخ 14میلیون و 580 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت پژو 206 تیپ 3 و 5 نیز با افزایش 200هزار تومانی همراه بوده است. مدل V9 پژو 206 نیز با 300 هزار تومان افزایش، 19میلیون و 570 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت پژو 206 مدل V8 نیز با رشد 500هزار‌تومانی از 16میلیون و 600هزار تومان به17میلیون و 100هزار تومان افزایش یافته است.معاون فروش ایران خودرو در مورد پژو 207‌ آی نیز گفت: قیمت این خودرو با افزایش 205هزارتومانی همراه بوده و اکنون نوع دنده‌ای آن 17میلیون و 410 هزارتومان و نوع اتوماتیک آن 19‌میلیون‌تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

نرخ ارز و افزایش قیمت خودروهای وارداتی

قیمت خودروهای وارداتی نیز که پیش از این متأثر از برخی محدودیت‌های تعرفه‌ای واردات، سیر صعودی به‌خود گرفته بود با افزایش یک شبه نرخ ارز، رشد قیمت دوباره را تجربه کرد؛ به‌نحوی که قیمت برخی خودروهای کره‌ای در بازار به‌ویژه خودروهای اس. یو. وی افزایش حدود 10 میلیون تومانی در بازار را نسبت به قیمت‌های نمایندگی‌ها شاهد بود. با این شرایط قیمت برخی انواع خودروهای وارداتی کیاموتورز و هیوندایی در بازار رشد چشمگیری داشته است.

کد خبر 139299

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز