گروه سیاسی: قرائت گزارش تخلف دولت در تاسیس وزارت ورزش و جوانان؛ اتهام یک نماینده مجلس به رئیس مجلس؛ ارائه استفساریه‌ای دو‌فوریتی برای هموار کردن راه نمایندگان لیسانسیه جهت حضور در انتخابات دور نهم؛ جلسه غیرعلنی صبح دیروز برای بررسی وضعیت ادغام‌ها در کنار ارسال تخلف 855 میلیاردی وزارت صنایع به قوه قضاییه، حاشیه‌ای پررنگ برای جلسه علنی دیروز مجلس رقم زد تا بررسی صلاحیت نخستین وزیر راه و شهرسازی درچنین هیاهویی گم شود و نیکزاد در سکوت از نمایندگان رای بگیرد.

مجلس

علی نیکزاد، وزیری که شهریور ماه سال 88 بدون هیچ مخالفی و با 219 رای از همین مجلس برای وزارت مسکن رای اعتماد گرفته بود، دیروز هم نه تنها مخالفی درباره وزارت او بر نخستین وزارتخانه ادغامی دولت نطق نراند بلکه آرای موافق نمایندگان درباره او چنان بود که نیکزاد را از باشگاه وزیران 200 تایی دولت جدا نکند. او این بار هم 205‌رای از نمایندگان گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، در جلسه رای اعتماد به نخستین وزیر راه و شهرسازی نه خبری از تماشاگران ویژه‌ای بود که سه‌شنبه گذشته برای تشویق حمیدرضا سجادی گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس آمده بودند، نه خبری از محمود احمدی‌نژاد بود و نه خبری از فریاد دو دوی مخالف نمایندگان هنگام سخنان احمدی‌نژاد؛ از همین روهم بود که رئیس مجلس که پیش از آغاز دفاعیات نیکزاد از نمایندگان خواسته بود برخلاف سیاق جلسه روز سه‌شنبه، نظرات‌شان را در رای انعکاس دهند نه با فریادهای دو دو، پس از پایان اظهارات نیکزاد از متانت نمایندگان تقدیر کرد و گفت: فریادهای دو دوی شما هر چند تنها به معنای مخالفت است اما از بیرون به‌نظر می‌رسد شما اسائه ادب می‌کنید.

به این ترتیب وزیری که از 18 بهمن ماه سال گذشته با حفظ سمت سرپرست وزارت راه و ترابری شده بود، پس از 137 روز سرپرستی بر وزارت راه و ترابری، راه نخستین وزارتخانه‌ای را در پیش گرفت که در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه شکل گرفته است. برخلاف جلسات رای اعتماد که معمولا نزدیک به 4 ساعت طول می‌کشد جلسه بررسی صلاحیت نیکزاد کمتر از 25 دقیقه طول کشید. شاید رئیس‌جمهور از رای مجلس به وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی مطمئن بود که در این جلسه حضور پیدا نکرد و محمدرضا رحیمی و محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون اول و معاون پارلمانی‌اش را به این جلسه فرستاد.

سرپرستی غیرقانونی

پس از آنکه روز سه‌شنبه گذشته نمایندگان مجلس به حمیدرضا سجادی وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان رای ندادند، محمود احمدی‌نژاد محمد عباسی وزیر تعاون کابینه خود را با حفظ سمت به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد اما دیروز برخی نمایندگان، از جمله محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، با این استدلال که مهلت 3 ماهه رئیس‌جمهور برای تعیین سرپرست بر وزارت ورزش و جوانان خیلی وقت است که تمام شده ، خواستار معرفی وزیر ورزش و جوانان شدند. محمدرضا باهنر نماینده تهران و نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر نماینده سمنان گفت: رئیس‌جمهور موظف است در اسرع وقت وزیر جدید را برای تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی کند؛ چرا‌که فرصت3 ماهه دولت خیلی وقت است که سپری شده است.

جلسه غیرعلنی برای ادغام وزارتخانه‌ها

مجلس پیش از آنکه وارد جلسه علنی شود و صلاحیت نیکزاد را بررسی کند، جلسه‌ای غیرعلنی نیز برگزار کرد تا وضعیت برخی وزارتخانه‌های ادغامی را روشن کند.در این جلسه غیرعلنی نمایندگان با ارائه طرح دو فوریتی با ادغام وزارتخانه‌های کار و رفاه و تامین اجتماعی موافقت و با ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو مخالفت کردند.

کد خبر 138764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز