همشهری آنلاین: معاون ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه میزان افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس منطقی و براساس مصوبه شورای شهر صورت گرفته است گفت: میزان افزایش بلیت هر واحد مسافتی در حوزه اتوبوسرانی برای بخش خصوصی 25 و برای بخش دولتی 17 تومان است.

تشکری معاون شهردار

 سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که میزان افزایش بلیت مترو به طور متوسط 2/11 درصد ، در بخش تاکسیرانی 15 درصد و در بخش اتوبوسرانی به تفکیک دولتی و خصوصی به ازای هر بلیت 17 و 25 تومان در نظر گرفته شده است در خصوص نرخ‌های جدید کرایه اتوبوس‌ها گفت: پس از هدفمندی یارانه ها قیمت گازوئیل 9 برابر، قیمت گاز 5/7 برابر و قیمت بنزین 4 برابر شده است، همچنین هدفمندی یارانه‌ها بر افزایش هزینه‌های بخش حمل و نقل عمومی از دستمزد کارکنان گرفته تا تامین قطعات یدکی برای ناوگان تاثیر زیادی داشته است.

 وی تصریح کرد: در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مقرر بود که نرخ کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی متناسب با قیمت سوخت افزایش داشته باشد اما مدیران کلان شهرهای کشور در راستای مشارکت و همراهی برای اجرای این طرح تعهد کردند با پرداخت مابه التفاوت قیمت سوخت ، نرخ کرایه اتوبوس‌ها و مترو را تا سال جدید افزایش ندهند.

 معاون شهردار تهران با بیان اینکه در واقع تغییرات نرخ کرایه‌ها باید در آذرماه 89 همزمان با افزایش قیمت سوخت صورت می‌گرفت گفت : پیش از افزایش نرخ کرایه‌ها هماهنگی و مذاکرات زیادی با دولت صورت گرفت که چنانچه مکانیزمی برای پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت سوخت دارند، آن را ارایه دهند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند و پول بیشتری از آنها دریافت نشود.

 وی افزود: در واقع مدیریت شهری تاکید بر آن داشت که در صورت امکان ، نرخ کرایه‌ها افزایش نیابد تا با افزایش هزینه‌های سفر با حمل و نقل عمومی میزان گرایش مردم به استفاده از این وسایل کاهش نیابد اما با توجه به اینکه یارانه‌های در نظر گرفته شده جوابگوی افزایش هزینه‌ها نبود و مکانیزم جبرانی برای افزایش نرخ سوخت پیش‌بینی نشد ، افزایش نرخ کرایه‌ها تنها گزینه پیش رو بود.

 معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان دولتی برای تعیین نرخ کرایه‌ها تاکید کرد: در مورد نرخ بلیت اتوبوس در جلساتی که با کارگروه‌های مربوطه برگزار شد افزایش 25 تومانی به عدد پایه بلیت مورد نظر جمع بود که شورای اسلامی شهر تهران برای آنکه مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند این رقم را به 17 تومان کاهش داد و در بخش خصوصی نیز به ازای هر کورس 25 تومان به قیمت کرایه‌ها افزود شد که این افزایش تا 50 ،75 و حداکثر 100 تومان براساس طول مسیر خطوط افزوده شد.

 وی با بیان اینکه تعداد بلیت هر مسیر اتوبوس متناسب با طول مسافت از یک تا 4 بلیت تعیین می‌شود عنوان کرد: بنابراین حداکثر افزایش نرخ بلیت اتوبوس در بخش خصوصی 100 تومان است.

 وی درباره دو برابر شدن نرخ کرایه اتوبوس خط ویژه راه‌آهن ـ تجریش نیز توضیح داد: برابر مصوبه شورای شهر کرایه این خط در سال گذشته باید 225 تومان می‌بود اما با توجه به امکاناتی از قبیل ویژه شدن خط و تاسیسات پایانه‌ای که شهرداری در اختیار بخش خصوصی گذاشت، مقرر شد که کرایه این خط 100 تومان تعیین شود.

 هاشمی تشکری افزود: بنابراین با توجه به طول مسافت خط راه‌آهن ـ تجریش کرایه آن در سال جاری باید به 325 تومان افزایش می‌یافت که با توجه به موضوعات یاد شده، سقف افزایش نسبت به نرخ سال گذشته اعمال و کرایه به 200 تومان افزایش یافت.

 وی در مورد افزایش قیمت بلیت مترو نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت برق مصرفی مترو ، قیمت بلیت مترو نیز به طور میانگین باید 160 تومان افزیش می‌یافت که به طور متوسط 157 ریال افزایش قیمت بلیت را شاهد بودیم.

 تشکری خاطر نشان کرد: بلیت تک سفر بین بلیت‌های مترو بیشترین میزان افزایش را داشته‌اند یعنی 50 تومان گران‌تر شده‌اند اما در مقابل در بعضی از انواع بلیت‌های مترو نیز هیچ افزایش قیمتی نداشتیم و در مجموع تاثیر افزایش قیمت سوخت بر کل کرایه‌های مترو 2/11 درصد بوده است.

 معاون ترافیک شهردار تهران درباره افزایش نرخ بلیت مترو نیز توضیح داد: در برخی انواع بلیت مترو هیچ افزایش نداشته‌ایم و در برخی بلیت‌ها نیز افزایش در حد 10 و 15 تومان بوده است.

 به گفته وی حداکثر افزایش نرخ بلیت مترو در بلیت تک سفره اعمال شده که رقمی معادل 50 تومان است.

 وی افزود: مدیریت شهری تهران طی 5 ماهه اخیر و پس از هدفمندی یارانه‌ها تنها در بخش اتوبوسرانی 33 میلیارد تومان برای ثابت ماندن نرخ کرایه‌ها مابه التفاوت قیمت سوخت پرداخت کرده چنانچه در این مدت شهرداری تهران در راستای همکاری برای اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها سوخت گازوئیلی را که به مبلغ لیتری 150 تومان خریداری می‌کرده ، به مبلغ لیتری 5/16 تومان در اختیار راننده اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌گذاشته است.

 معاون ترافیک شهردار تهران به ایسنا گفت: راننده اتوبوس‌ها برای هربار سوختگیری باید بیش از 40 هزار تومان هزینه کنند و در چند ماهه اخیر شهرداری‌ها پرداخت ما به التفاوت قیمت سوخت را برعهده گرفتند تا مسئولان فرصت کافی داشته باشند که با اعمال سیاست‌های جبرانی از مردمی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند حمایت لازم را انجام دهند و ادامه این روند بیش از این در توان مدیریت‌های شهری در کشور نبود.

 وی گفت: اثرات افزایش قیمت سوخت بر نرخ کرایه‌های تاکسی نیز 30 درصد پیش بینی شده بود که 15 درصد قبل از سال اعمال شد و مقرر بود 15 درصد نیز از ابتدای سال افزوده شود که این امر با تاخیر 3 ماهه مواجه شد.

 معاون شهردار تهران تصریح کرد: افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها و افزایشی که در نرخ بلیت مترو و اتوبوس داشته‌ایم تنها بر مبنای افزایش قیمت سوخت بوده و نرخ تورم سال 90 در این افزایش‌ها در نظر گرفته نشده است.

 تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری هیچ اصراری بر افزایش کرایه‌ها و دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت از مردم نداشته است افزود: لذا در صورتی که مابه التفاوت قیمت سوخت به طور کامل و مستقیم به راننده‌ها پرداخت می‌شد ضرورتی به افزایش نرخ کرایه‌ها نبود اما با توجه به عدم اجرای مکانیزم جبرانی برای افزایش نرخ سوخت از سوی دولت، افزایش نرخ کرایه‌ها تنها گزینه پیش رو بود.

 معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به پیش‌بینی یارانه‌ای برای بخش حمل و نقل عمومی در مجلس و دولت اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع یارانه مقرر شد که بخشی از افزایش هزینه سوخت را مردم بپردازند و بخش دیگری از طریق یارانه جبران شود، براین اساس طی برنامه‌ریزی انجام شده در سه ماهه نخست امسال میزان افزایش نرخ‌ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تعیین و از اول تیرماه اعمال شد.

 هاشمی تشکری با بیان اینکه نرخ‌های جدید اعمال شده طی سه ماه گذشته در دولت، وزارت کشور، ستاد هدفمندی یارانه‌ها، ستاد سوخت، شورای شهر و شهرداری در کمیسیون‌ها و جلسات متعددی مورد بحث قرار گرفت تاکید کرد: مصوبه اجرا شده در میزان کرایه‌های حمل و نقل عمومی مورد توافق کلیه دستگاه‌ها و مراجع یاد شده قرار گرفته و به اجرا گذاشته شده است.

 وی در عین حال با بیان اینکه ممکن است دیدگاه‌ها نسبت به افزایش نرخ کرایه‌ها متفاوت باشد به ایسنا گفت: شهرداری تهران پیش از این نیز اعلام کرده بود که هیچ اصراری بر افزایش قیمت کرایه‌ها در هیچ زمانی ندارد اما وقتی هزینه‌ها برای جابه‌جایی مسافر افزایش می‌یابد باید مکانیزمی برای جبران افزایش این هزینه پیش‌بینی شود.

 معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به به نصب برچسب نرخ جدید کرایه‌های تاکسی در 40 درصد تاکسی‌ها و با بیان اینکه طی چند روز آینده برچسب نرخ کلیه تاکسیها نصب خواهد شد از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان تاکسی یا اتوبوس و دریافت مبالغی بیش از نرخ‌های مصوب، موضوع را به سامانه نظارت همگانی شهرداری (1888) اطلاع دهند.

 به گفته وی شهروندان باید پلاک خودرو متخلف، محل تخلف و روز و ساعت تخلف را به شهرداری تهران اطلاع‌رسانی کنند تا کمیته‌های انضباطی در تاکسیرانی و اتوبوسرانی نسبت به برخورد لازم با متخلفان اقدام کنند.

کد خبر 138470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز