جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه اوکراین برای رسیدگی به اتهام سوء استفاده از سمت شغلی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین این کشور آغاز به کار کرد.

timoshenko

خبرگزاری اتریش از کی یف گزارش داد، با صدور حکم دادگاه محلی در پایتخت اوکراین، این سیاستمدار برجسته مخالفان احتمال دارد حداکثر به 10 سال حبس محکوم شود.

تیموشنکو این دادگاه را سیاسی دانسته است. این سیاستمدار 50 ساله، ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور اوکراین و شخصیت هوادار روسیه را متهم کرد که می‌خواهد "رقیب خود را نابود کند". او که سیاستمداری غربگرا محسوب می‌شود، بارها اظهارات انتقادی درباره دادگاه بیان کرده است. یانوکوویچ اما هر گونه مداخله در این روند را تکذیب کرده است.

در این دادگاه یکی از اتهامات مطرح شده به قرارداد گازی رسیدگی می شود که سال 2009 در دوره کاری تیموشنکو بین اوکراین و روسیه منعقد شده بود. در دادخواست آمده است که کی یف به واسطه این قرارداد صدها میلیون یورو زیان دیده است.

این سیاستمدار غرب گرا گویا علاوه بر این بیش از دویست میلیون یورو انحراف بودجه داشته است. وی به جای سرمایه گذاری این پول در پروژه های محیط زیستی آن را صرف صندوق بازنشستگی این کشور فقیر سابقا عضو جماهیر شوروی کرده است.

تیموشنکو پس از انقلاب موسوم به نارنجی سال 2004 به نخست وزیری رسید اما در سال 2010 در انتخابات ریاست جمهوری نتیجه را به یانوکوویچ واگذار کرد.

کد خبر 138461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز