چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

حمید ضیایی پرور : نابسامانی‌های موجود در ساماندهی امور مرتبط با خبرنگاران در کشور باعث شده تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از سال‌ها به فکر راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی ثبت اطلاعات خبرنگاران در کشور بیفتد.

ضیایی پرور

 این سامانه که به آدرس http://saman-gov.ir از 2 ماه پیش راه‌اندازی شده دارای یک سامانه پیامکی به شماره 3000786 نیز هست که هر خبرنگاری می‌تواند ابتدا به این سامانه پیامک زده و شناسه دریافت کند و بعد با این شناسه وارد وب سایت «سمان» شده و اطلاعات و مدارک خود را بارگذاری کند.هر خبرنگار موظف شده که برای هر ماه 2اثر خود را در سامانه ثبت کرده و تمام مدارک سجلی و کاری خود را نیز اسکن کرده و در سایت بارگذاری کند. بدین ترتیب وزارت ارشاد قادر خواهد بود از لیست کامل خبرنگاران و اطلاعات شغلی آنها مطلع شده و سازوکارهای مرتبط با سرویس دهی به خبرنگاران کشور را تنظیم کند.
آن طور که مقامات وزارت ارشاد گفته‌اند تا‌کنون 9 هزار خبرنگار شناسه دریافت کرده و از این میان 4 هزارنفر اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند. منتها شرط فعال بودن یک خبرنگار این است که هر ماه 2اثر منتشره خود را در سامانه ثبت کند. در ازای این همه صرف وقت از سوی خبرنگاران، وزارت ارشاد قول داده که تسهیلات اعطایی به خبرنگاران از این پس براساس لیست سامانه سمان باشد. همچنین هر خبرنگار می‌تواند درخواست صدور کارت خبرنگاری از وزارت ارشاد داشته باشد.

واقعیت این است که طی سال‌های اخیر در موارد متعددی وجود اختلاف میان وزارت ارشاد با رسانه‌ها یا نهادهای صنفی باعث شده بود تا حق و حقوق بسیاری از خبرنگاران پایمال شده و مثلا هدایای ریاست‌جمهوری یا تسهیلات اعطایی مشابه یا مسئله معافیت مالیاتی خبرنگاران یا اجرای قانون پیش از موعد بازنشسته شدن خبرنگاران با ابهام و اختلال مواجه شود.
امید است سامانه مذکور به‌عنوان یک اقدام زیر بنایی، مشکلات مذکور را رفع کرده و صرفا مسیری یکطرفه برای کسب اطلاعات از خبرنگاران توسط دولت تلقی نشود.

کد خبر 137657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز