همشهری‌آنلاین: یک استاد دانشگاه معتقد است که تنها نگاه دیده‌بانی جامعه به رسالت رسانه‌هاست که می‌تواند اخلاق حرفه‌یی را در این حوزه حاکم کند و این جز با داشتن پس زمینه‌ی ذهنی دولتمردان راجع به دیده‌بانی محقق نخواهد شد.

محسنیان‌راد

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی محسنیان‌راد  درباره اخلاق حرفه‌یی در رسانه‌ها اظهار کرد: یک تعریف کلاسیک از اخلاق حرفه‌یی در رسانه‌ها وجود دارد و به ضوابطی اطلاق می‌شود که سبب می‌شود، یک حرفه خدمات خودش را به‌طور کامل در مقابل دستمزدی، انجام دهد و این کامل ‌بودن خدمات مبتنی بر حوزه‌های تخصصی، ارزش‌های مرتبط با جامعه‌ای است که فرد در آن کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صحبت از اخلاق حرفه‌یی بیش‌تر در کشورهای در حال توسعه و گذار مطرح است، گفت: تحقیقات من طی چند دهه‌ در حوزه‌ی ارتباطات نشان‌ داده که صحبت از این موضوع در کشورهای در حال توسعه که دموکراسی در آن‌ها نهادینه نشده است بیش‌تر است.

این استاد علوم ارتباطات خاطر نشان کرد: اخلاق حرفه‌یی پدیده‌ای کاملا دو وجهی است که وجه اول آن را پیام‌آفرینان رسانه‌ها تشکیل می‌دهند که شامل تمامی روزنامه‌نگاران، تولید‌کنندگان خبر، فیلم‌برداران خبری، نویسندگان و عکاس رسانه‌ها می‌شود و وجه دیگر دولتمردان هستند که اگر این اخلاق دو سویه رعایت نشود، حاصل مطلوب محقق نخواهد شد.

او در توصیف وجه دوم اخلاق حرفه‌یی رسانه‌ها تصریح کرد: در این راستا باید دید فلسفه‌ای که دولتمرد از رسانه دارد چیست؟ آیا به رسانه به عنوان یک ابزار تبلیغات حکومتی می‌نگرد یا آن را سیستمی برای دیده‌بانی می‌داند؟

محسنیان‌راد ابراز کرد: نوع نگاه دولتمرد به رسالت رسانه است که می‌تواند به نوعی رقم زننده اخلاق رسانه‌یی باشد، زیرا اگر فلسفه ابزار تبلیغاتی بودن در دید آن‌ها حاکم باشد و رسانه را ابزار تبلیغی بدانند، اگر کوچک‌ترین تصویر منفی از آن‌ها نمایش داده شود، معترض می‌شوند، هرچند که برخلاف واقع می‌پندارند که رفتار درست و حرفه‌یی دارند.

وی با تأکید بر اینکه نبود عملکرد دوسویه می‌تواند مانع رعایت اخلاق حرفه‌یی شود، عنوان کرد: اخلاق و حفظ حرمت افراد از جانب رسانه‌ها زمانی به وقوع می‌پیوندد که هر دو سوی این دیدگاه رعایت شود.

محسنیان‌راد درباره رابطه نقد با اخلاق حرفه‌یی رسانه‌ها تصریح کرد: اگر دو وجه اخلاق حرفه‌یی در کشور ما رعایت شود، قطعا مسیر نقد رسانه‌یی در ایران روی ریل درست قرار خواهد گرفت و باید دانست نقد سازنده اصطلاحی است که در دوره‌ی استالین در اتحادیه‌ جماهیر شوروی سابق مطرح شد و پایه و اساسی علمی ندارد زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که منتقد، راه‌حل هم ارائه دهد.

او درباره برخی دلایل شکل نگرفتن اخلاق رسانه‌یی گفت: در رسانه‌های ما افرادی هستند که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند و از حیث مدارک دانشگاهی نیز کاملا بی‌ارتباط با رسانه هستند؛ باید دانست که متخصصان این حوزه هیچگاه به دسته میکروفن برای مصاحبه تبدیل نمی‌شوند و با استفاده از ترفندهایی با مصاحبه‌شونده، رفتار می‌کنند.

وی در پایان با تأکید بر رعایت اخلاق حرفه‌یی دو سویه، یادآور شد: اگر اخلاق حرفه‌یی در رسانه‌ها در جهان سوم به صورت تعاملی اجرا شود، با اطمینان به عنوان شخصی که به فاصله هر پنج سال یکبار سه بار تحقیقات سنگینی که حدود 7 و 8 ماه طول می‌کشد، انجام می‌دهد، می‌گویم وضعیت اخلاق رسانه‌یی درست خواهد شد.

کد خبر 136652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز