عربستان سعودی کشوری است که بیشترین حمایت‌ها را از دیکتاتورهای منطقه در برابر اراده مردم و موج بیداری اسلامی داشته است.

جواد جهانگیرزاده

انتشار خبر سفر علی اکبر صالحی به عربستان، نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته است. در این خصوص با جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به گفت‌وگو نشسته‌‌ایم که
در پی می‌آید.

  • صالحی برای ارائه دلایل سفر به عربستان به جلسه کمیسیون امنیت ملی فراخوانده شده است. لطفا در مورد این موضوع کمی توضیح دهید.

سفر وزیر امور خارجه به عربستان سعودی هیچ توجیه سیاسی ندارد و با هیچ‌گونه منطق دیپلماتیک در شرایط فعلی هماهنگ نیست و اساسا اصل حکمت و مصلحتی که مقام معظم رهبری در باب سیاست خارجی بیان فرمودند، با این رویکرد به هیچ وجه همخوانی ندارد؛ از این‌رو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به هر ترتیب باید بفهمد چه منظوری از این سفر مد نظر دولت است و آیا این سفر تاییدی بر رفتارهای خصمانه رژیم عربستان سعودی در بحرین نیست و آیا مسلمانان و شیعیان بحرین و سایر ملت‌های آزاده منطقه که روند فعلی را اقدامات ضد‌بشری می‌نامند، به نفع ایران خواهد بود که در این جهت باید گفت این سفر جز تایید تلویحی رفتار رژیم عربستان معنایی در پی ندارد و مطمئناً مجلس ساکت نخواهد نشست.

  • درصورت انجام سفر، نمایندگان چه واکنشی نشان خواهند داد؟

نمایندگان مجلس ابزارهای قانونی زیادی برای برخورد با اقدامات نسنجیده دارند که مطمئنا درصورت لزوم از آن استفاده می‌کنند.

  • برخی از کارشناسان معتقدند که اینگونه اقدامات نشانگر ضعف دستگاه دیپلماسی است. نظر شما چیست؟

به‌نظرم این نوع سفرها اگر انجام پذیرد، نشان‌دهنده فقدان درک صحیح سیاسی از تحولات منطقه و گم‌کردن راه تاثیرگذاری مثبت بر این تحولات است.

  • با این اوصاف فکر نمی‌کنید اینگونه سفرهای بدون توجیه به نهضت بیداری اسلامی در منطقه آسیب وارد می‌کند؟

بله، در این شرایط که به‌نظر می‌رسد وزارت امور خارجه استراتژی روشنی به‌کار نمی‌گیرد، این نوع سفرها جز زیان خالص برای ایران اسلامی و صدمه به نهضت‌ بیداری اسلامی منطقه، نتیجه دیگری ندارد.

کد خبر 136528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز