گروه اقتصادی: معاون پیشین وزارت نفت در امور پتروشیمی در حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات ارشد نفتی نسبت به کندشدن روند پیشرفت طرح‌های پتروشیمی در کشور هشدار داد و اظهار کرد:

پترو شیمی

پیشرفت سالانه پتروشیمی ایران کمتر از نیم درصد است. به گزارش همشهری، محمد رضا نعمت‌زاده، دیروز در نهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی افزود: باید سهم پتروشیمی ایران در بازار جهانی به بیش از 3‌برابر شرایط فعلی افزایش یابد.او تصریح کرد: در شرایط فعلی به‌طور متوسط روزانه 40‌میلیون متر مکعب گاز به‌عنوان سوخت و خوراک تحویل صنایع پتروشیمی می‌شود که این میزان تنها 7درصد از گاز تولیدی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه باید سهم مصرف گاز در صنایع پتروشیمی به 25درصد افزایش یابد تاکید کرد: از سوی دیگر ایجاد مناطق ویژه اقتصادی انرژی در نزدیکی مخازن نفت و گاز و تدوین برنامه‌های بلندمدت 10 ساله می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی در صنعت پتروشیمی ایران شود. او خواستار تثبیت قیمت خوراک گازی صنایع پتروشیمی حداقل برای مدت 10 سال شد و افزود: در حال حاضر هر مترمکعب گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی حدود 70 تومان از سوی دولت قیمت‌گذاری شده است که این قیمت باید برای یک دهه ثابت بماند.

براساس این گزارش معاون اول رئیس‌جمهور در این همایش گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور سالانه 51 میلیون تن محصول است و بنا داریم با ایجاد 66 واحد گوناگون و اضافه کردن 65 میلیون تن به ظرفیت موجود این رقم را به بیش از 2برابر برسانیم. محمد رضا رحیمی افزود: براساس اصل 44 دولت تصمیم دارد از حوزه تولید خارج شود تا شرکت‌های اصلی به سازمان‌های سیاستگذار و حاکمیتی تبدیل شود.

کد خبر 135600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز