«رشد اقتصادی سال 87 کشور اندک، نرخ رشد در سال 88 با احتساب نفت3.5درصد و بدون احتساب نفت 4.3 درصد است؛ ضمن اینکه می‌توان انتظار رشد اقتصادی بهتری را برای سال 89 داشت.»

این جمله را دیروز معاون اقتصادی بانک مرکزی در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی ایران اعلام کرد تا بلکه تاخیر بی‌سابقه در اعلام آمارهای اقتصادی پایان یابد و انتقادها از بانک مرکزی و دولت فروکش کند. به گزارش همشهری، وزیر اقتصاد هم در این همایش گفت که در اعلام نرخ رشد اقتصادی از سال 1387 تا‌کنون تعلل صورت گرفته است.

البته مشخص نیست که نرخ رشد اقتصادی اعلام‌شده با چه ارزش افزوده اقتصادی در سایر بخش‌ها حاصل شده و مهم‌تر اینکه بانک مرکزی آمار جدید را متناسب با نرخ رشد بخش صنعت مورد ادعای وزارت صنایع و معادن به‌دست آورده یا حذف وزیر صنایع و معادن از دولت باعث شده تا بانک مرکزی، فرصت را غنیمت شمارد و به اختلاف 3 ساله بر سر نرخ رشد بخش صنعت پایان دهد. به گزارش خبرنگار ما، حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در اعلام نرخ رشد اقتصادی اما در رویکردی نادر و غیررسمی به جای ارائه آماری مستند درباره نرخ رشد اقتصادی سال 1387 تنها به این نکته بسنده کرد که رشد اقتصادی ایران اندک بوده است.

افت تولید نفت در ابهام!

معاون اقتصادی بانک مرکزی بدون اشاره به عدم‌اعلام تولید نفت در گزارش اخیر این بانک اظهار کرد: رشد بخش نفت نیز در سال 88 منفی 2 درصد به‌دلیل تولید صیانتی و همچنین سهمیه بندی اوپک بوده است اما در بخش صنایع و معادن با رشد4.6 درصد و در بخش خدمات با رشد 2 درصد مواجه بوده‌ایم. قضاوی افزود در سال 88، رشد بخش کشاورزی با یک جهش 28 درصدی نسبت به سال قبل از آن به رشد 16.6درصد رسید، رشد بخش صنایع1.9 دهم درصد و بخش خدمات مالی2.3درصد بود. او به‌طور ضمنی آمارهای وزارت صنایع و معادن درباره رشد خیره‌کننده بخش صنعت و معدن در سال‌های اخیر را رد و تاکید کرد: زیر بخش‌های بخش صنعت در سال 88 اوضاع بهتری را تجربه کردند اما روند رشد در بخش‌های دیگر مربوط به معادن کمتر بود. قضاوی، وضعیت اقتصادی سال 89 با توجه به ارقام و آمار زیر بخشی که تاکنون منتشر شده است را بهتر از 2 سال قبل از آن ارزیابی کرد. قضاوی گفت: می‌توان انتظار رشد اقتصادی بهتری برای سال 89 داشت.

اعتراف وزیر؛ تعلل کردیم

وزیر اقتصاد هم از اعتراض ایران به عملکرد سیاسی نهادهای بین‌المللی درباره نرخ رشد اقتصادی اعلامی خبر داد و گفت: اگرچه در اعلام نرخ رشد اقتصادی تعلل کردیم ولی بانک جهانی در اعلام این نرخ، سیاسی عمل کرد. به گزارش همشهری، صندوق بین‌المللی پول اخیرا نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 89 را یک درصد و در سال 90 صفر برآورد کرده است که اعتراض مقامات اقتصادی ایران را برانگیخته است.

سیدشمس‌الدین حسینی دیروز با تاکید بر اینکه ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه به ساختار مدیریت و حکمرانی بانک جهانی اعتراض دارند، گفت:‌ اگرچه با بدنه کارشناسی نهادهای بین‌المللی تعامل داریم اما نسبت به عملکرد سیاسی آنها به‌شدت معترض هستیم.او با بیان اینکه اگرچه در اعلام نرخ رشد اقتصادی تعلل کردیم ولی بانک جهانی در اعلام نرخ رشد اقتصادی ایران سیاسی عمل کرد، افزود: جالب آن است که وقتی کشوری نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کند در گزارش‌های جهانی مقابل نام آن خالی گذاشته می‌شود و این همان اتفاقی است که درباره ذخایر خارجی ایران افتاد اما بانک جهانی درباره رشد اقتصادی اینگونه عمل نکرد و عدد را اعلام کرد.وی با بیان اینکه اقدام بانک جهانی ناشی از فشارهای سیاسی بر مدیریت آن بوده است، گفت: هر چند از تجربه بدنه کارشناسی نهادهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم ولی تحت فشار مدیریت آنها قرار نمی‌گیریم.

آمارها را دستکاری نمی‌کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی در این همایش با تکرار برخی مواضع اخیرش درباره حذف صفرها از واحد پول ملی، نوسانات بازار ارز و طلا، آخرین وضعیت انتشار اسکناس‌های درشـت و البته ساماندهی مؤسسات پولی درخصوص دلایل عدم‌اعلام رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی گفت: درخصوص نرخ رشد اقتصادی اختلاف نظرهایی بین برخی وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی وجود داشت و بانک مرکزی نیز نمی‌خواست در محاسبات خود این نرخ را اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه در آینده بسیار نزدیک و پیش از 6ماهه اول سال‌جاری نرخ رشد اقتصادی کشور را اعلام خواهیم کرد، گفت: به‌طور قطع اعلام این نرخ بدون هیچگونه دستکاری صورت خواهد گرفت. بهمنی تاکید کرد: بانک مرکزی کوچک‌ترین رقمی به نرخ رشد اقتصادی اضافه نخواهد کرد، زیرا محاسبات این بانک بسیار دقیق است به‌طوری که حدود 70 نفر دکترای اقتصاد در بانک مرکزی این نرخ‌ها را محاسبه می‌کنند؛ بنابراین شرافت کاری خود را زیر سؤال نمی‌برند. رئیس‌کل بانک مرکزی ادعا کرد: بانک جهانی به‌دلیل اعلام نرخ رشد اقتصادی صفر درصد برای ایران عذرخواهی و اعلام کرده که این نرخ را اصلاح خواهد کرد.

کد خبر 135294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز