شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: معمر قذافی رهبر لیبی روز جمعه گذشته در یک سخنرانی صوتی از مکانی نامعلوم، مخفیگاه خود را دست نیافتنی اعلام کرد.

 مخالفان قذافی

 این نوار صوتی پاسخی بود به سخنان وزیرخارجه ایتالیا و دیگر منابع اروپایی که گفته‌بودند قذافی زخمی شده و دیگر در طرابلس نیست.

به گزارش شبکه خبری العربیه، معمر قذافی در یک سخنرانی که تلویزیون رسمی لیبی نوار صوتی آن را پخش کرد، با تاکید بر مصون ماندن از حملات نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، افزود که وی در مکانی است که دست هیچ کس به وی نمی‌رسد.

فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا احتمال داده‌بود که معمر قذافی طرابلس را ترک گفته و به احتمال زیاد زخمی شده است. این درحالی است که موسی ابراهیم سخنگوی دولت لیبی گزارش‌های منتشر شده درباره زخمی شدن قذافی را رد کرد. فراتینی در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرده بود که صحبت‌های جیووانی انوچینزو مارتینللی اسقف کاتولیک طرابلس درباره خروج قذافی از طرابلس و احتمال زخمی شدنش دراثر حملات هوایی ناتو را باور می‌کند.

مخالفت کاخ سفید با به‌رسمیت‌شناختن دولت مخالفان قذافی

از سوی دیگر، مقام‌های کاخ سفید اعلام کردند که شورای مخالفان قذافی را معتبر و مشروع می‌دانند اما آن را دولت منتخب مردم لیبی نمی‌دانند. تام دانیلون مشاور امنیت ملی اوباما روز جمعه بعد از دیدار و گفت‌وگو با نماینده مخالفان قذافی که شورای ملی انتقالی لیبی در بنغازی را تشکیل داده‌اند گفت: این شورا مشروع و معتبر است اما تنها به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم لیبی نه به‌عنوان دولت منتخب جدید این کشور.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، مشاور امنیت ملی باراک اوباما با اشاره به اوضاع جاری در لیبی، از شورای ملی انتقالی این کشور به‌عنوان طرف صحبت با اعتبار و مشروعی از سوی مردم لیبی یاد کرد و از به رسمیت شناختن آن به‌عنوان دولت مشروع لیبی خودداری کرد. این موضع مقام‌های آمریکایی همزمان با سفر محمود جبریل مسئول روابط بین‌الملل شورای انتقالی لیبی به واشنگتن به‌منظور کسب مشروعیت و دریافت کمک‌های مالی و دیدار با مقام‌های کنگره آمریکا اعلام می‌شود.

تاکنون چند کشور از جمله فرانسه، اسپانیا، پرتغال و قطر شورای ملی انتقالی لیبی را به‌عنوان دولتی مشروع به‌رسمیت شناخته‌اند. در همین حال، کاخ سفید روز جمعه گذشته با انتشار بیانیه‌ای، ضمن دعوت از معمر قذافی برای کناره‌گیری فوری از قدرت، تاکید کرد: قذافی مشروعیتش را به‌عنوان رهبر از دست داده است. واشنگتن همچنین اعلام کرد که از این پس کمک‌های مالی غیرنظامی بیشتری به شورای مخالفان خواهد کرد. این کمک‌ها از محل دارایی بلوکه‌شدن 30میلیارد‌دلاری دولت لیبی در آمریکا صورت می‌گیرد.

اما در ادامه درگیری‌ها در لیبی، 2 تلویزیون رسمی لیبی به نقل از یک مقام نظامی از کشته شدن 16غیرنظامی در اثر حملات هوایی ناتو به شهر البریقه در شرق پایتخت خبر دادند. شبکه اللیبیه به زخمی شدن ده‌ها نفر در حملات هوایی شامگاه جمعه هم اشاره کرد.
در 48 ساعت گذشته حملات هوایی ناتو به پایتخت لیبی شدت گرفته‌است. منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در طرابلس در 2 روز گذشته خبر داده‌اند.

 

کد خبر 134967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز