جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

درحالی‌که رئیس شورای انتقالی لیبی، معمر قذافی را هدف قانونی مبارزان انقلابی لیبیایی توصیف کرده است، ایتالیا از احتمال صدور حکم بازداشت قذافی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

قذافی

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی پس از دیدار با دیوید کامرون نخست‌وزیر و ویلیام هگ وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه قذافی هدف قانونی حملات مبارزان لیبیایی و نیروهای ناتوست، بر ضرورت محاکمه قذافی درصورت بازداشت وی تاکید کرد.

اظهارات عبدالجلیل پس از آن بیان شد که فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا احتمال صدور حکم بازداشت معمر قذافی در اواخر ماه جاری میلادی را بعید ندانست.لوییس اوکامبو قرار است روز دوشنبه آینده درخواست صدور حکم بازداشت 3 مقام رسمی لیبیایی یعنی معمر قذافی، پسرش سیف‌الاسلام و عبدالله السنوسی رئیس دستگاه اطلاعاتی لیبی را به دادگاه جنایات بین‌الملل ارائه دهد.

رئیس شورای انتقالی لیبی با اشاره به جنگ جاری در لیبی، تاکید کرد که درصورت تامین نشدن اسلحه لازم برای مبارزان انقلابی، احتمالا حمله به طرابلس به بن بست خواهد رسید. عبدالجلیل در ادامه با اشاره به نیاز شورای انتقالی به دارایی‌های بلوکه شده لیبی در خارج، تاکید کرد که قذافی فرمانده کل نیروهای مسلح و مدیر جنگ حاضر است، ازاین‌رو باید به‌عنوان هدف عملیات جاری در لیبی اعلام شود.

عبدالجلیل در جریان سفر به انگلیس، دفتر رسمی شورای انقلابی در شهر لندن را افتتاح کرد. این درحالی است که قرار است طی روزهای آینده هیأتی از دیپلمات‌های آلمانی به‌منظور فعالیت در بنغازی، مقر انقلابیون لیبیایی عازم این شهر شود. از سوی دیگر، جین گریتز سفیر ایالات متحده در لیبی با اشاره به اینکه سفر مسئول روابط بین‌الملل شورای انتقالی لیبی، محمود جبریل به واشنگتن با هدف معرفی خود و هیأت همراه به کنگره آمریکاست، اعلام کرد که ایالات متحده کمک‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک به مخالفان قذافی ارائه می‌دهد و باید بداند با چه کسانی در تعامل است. این درحالی است که جبریل روز پنجشنبه گذشته از ایالات متحده خواسته بود ضمن به‌رسمیت شناختن انقلابیون لیبیایی، کمک‌های مالی به آنها ارائه دهد.

از سوی دیگر، انقلابیون لیبیایی در ادامه درگیری با نیروهای وفادار به قذافی، ضمن دراختیار گرفتن فرودگاه مصراته، اعلام کردند که این شهر را پس از 2 ماه محاصره، آزاد کرده‌اند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، عبدالحافظ غوقه سخنگوی شورای انتقالی لیبی با اشاره به درگیری‌های انقلابیون با نیروهای وفادار به قذافی، تاکید کرد که مصراته سومین شهر بزرگ لیبی، پس از حدود 2 ماه محاصره از سوی نیروهای قذافی، به‌طور کامل در کنترل انقلابیون است. اظهارات غوقه در حالی بیان می‌شود که اخیرا اظهارنظرهای ضد‌و نقیضی از سوی دو طرف درباره کنترل این شهر استراتژیکی بیان شده است.

این درحالی است که انفجارهای شدیدی بامداد پنجشنبه گذشته شهر طرابلس پایتخت لیبی را لرزاند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی پرواز جنگنده‌های ناتو بر فراز این شهر، صدای مهیب 4 انفجار شنیده شد که 2 انفجار، در منطقه باب العزیزیه محل اقامت قذافی بوده است. در همین حال، آندره فوگ راسموسن دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه این پیمان در مرحله پس از قذافی، نقشی اساسی در لیبی ایفا خواهد کرد، این نقش را در 2 بخش نظامی و امنیتی توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، راسموسن با اشاره به اینکه ناتو می‌تواند با ارائه کمک به دولت جدید در انتقال به مرحله دمکراسی در لیبی به ایفای نقش بپردازد، از عملیات نظامی این پیمان در جنگ با نیروهای وفادار به قذافی دفاع کرد.

کد خبر 134826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز