چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 2 هفته مانده به سی امین سالگرد تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس، رهبران کشورهای عضو این شورا روز سه‌شنبه در نشستی در ریاض 2 پادشاه دیگر را به این شورا دعوت کردند تا در مقابل سونامی تغییرات و انقلاب‌های عربی، پشتیبانی از یکدیگر را به رخ مردم کشورهایشان بکشند.

شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج‌فارس در 25 می‌1981 میلادی در امارات عربی متحده و در واکنش به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و اخراج مصر از منظومه کشورهای عربی به‌علت امضای قرارداد کمپ دیوید و صلح با رژیم صهیونیستی شکل گرفت. اکنون در سی‌امین سالگرد تاسیس این شورا و درحالی‌که جهان عرب شاهد اعتراض بی‌سابقه مردمی و انقلاب‌های گسترده ضدحکومتی است، این شورا 2کشور اردن و مراکش را به عضویت پذیرفت.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، مهم‌ترین تصمیم سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سیزدهمین نشست مشورتی خود در ریاض، تصویب آغاز روند عضویت اردن و دعوت از مراکش برای پیوستن بوده است. سران شورای همکاری همچنین اوضاع تحولات جاری در یمن، روابط شورا با کشورهای منطقه، آشتی ملی فلسطینیان، مسائل اقتصادی و به‌ویژه اتحادیه گمرگی و پول واحد را به بررسی گذاشتند.

در همین حال، عبداللطیف الزیانی دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان این نشست مشورتی با اشاره به استقبال کشورهای عضو از پیوستن اردن و دعوت از مراکش اعلام کرد که این روند به‌زودی انجام می‌شود. با عضویت 2 کشور اردن و مراکش در شورای همکاری خلیج‌فارس شهروندان این کشورها می‌توانند بدون نیاز به ویزا به کشورهای 6گانه این شورا مسافرت، اقامت و کار کنند. همچنین شهروندان این دو کشور می‌توانند اموال، سهام و دارایی‌هایی در کشورهای شورای همکاری دارا باشند.

همچنین با عضویت این دو کشور، جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از 41میلیون به 77 میلیون نفر افزایش می‌یابد.
این تصمیم شورای همکاری در حالی اتخاذ می‌شود که ناظران سیاسی، آن را تلاشی برای تحکیم روابط حکومت‌های پادشاهی در مقابل مردم کشورهایشان و همچنین نوعی اظهار وجود در برابر ایران می‌‌دانند. در هفته‌های گذشته وقتی هرکدام از حکومت‌های عربی با اعتراض‌های مردمی رو‌به‌رو می‌شد، حاکمان کشورهای دیگر عربی از او در مقابل مردم معترض حمایت می‌کردند. این موضوع از حمایت لفظی از حاکمان برکنار‌شده‌ای چون بن‌علی و مبارک آغاز شد و در ماجرای بحرین به اعزام نیروی نظامی برای سرکوب معترضان رسید.

در جریان اعتراضات مردمی در بحرین، کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت نیروهایی را برای سرکوب معترضان خواستار اصلاحات دمکراتیک در کشور، اعزام کردند. در همین حال، دیوید رابرتز معاون رئیس پژوهشکده سلطنتی نیروهای مسلح دوحه با پیش‌بینی اینکه شورای همکاری به باشگاهی برای پادشاهان عرب بدل خواهد شد، تصریح کرد: این پادشاهان در تلاش برای تقویت نظام‌های سلطنتی در منطقه هستند و هیچ کدام از آنها تمایلی ندارند شاهد سقوط نخستین قطعه دومینو باشند.

رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این بیم دارند که هم‌پیمانان غربی‌شان در مقابل گسترش دامنه اعتراضات مردمی به مانند 2 انقلاب مصر و تونس، آنها را به حال خود وانهاده و اصلاح طلبی مردم را تایید کنند.از سوی دیگر، شادی حمید مدیر مرکز بروکینگز دوحه با اشاره به اینکه شورای همکاری خلیج‌فارس به‌دنبال گسترش رویکرد عرض‌اندام خود در سیاست خارجی است، افزود: کشورهای عربی مستبد می‌کوشند با وحدت بیشتر میان خود و برگزاری نشست‌های مرتب، تکیه‌گاه‌های خود را در این شرایط بی‌ثبات محکم‌تر کنند.

حمله به مدارس دخترانه در بحرین

شبکه خبری الجزیره دیروز فیلمی را منتشر کرد که خبرنگاران این شبکه به‌صورت پنهانی از دامنه سرکوب مخالفان در بحرین تهیه کرده‌اند. در این فیلم دختر 16ساله‌ای به نام حبه درحالی‌که صورتش را پوشانده‌است از حمله ماموران امنیتی لباس‌شخصی بحرین به دبیرستان دخترانه‌ای در منامه سخن می‌گوید.

در این حمله این دختر 16ساله و 3همکلاسی‌اش از سر کلاس درس ربوده‌ شده‌اند و بعد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. او در این فیلم می‌گوید: ماموران ما را با خود بردند و طی 3روز حبس، کتکمان زدند. یکی از آنها به سر من کوبید و آنقدر ضربه زد که خون جاری شد وقتی ما گریه نمی‌کردیم آنها عصبانی می‌شدند و بیشتر کتک می‌زدند. گفته می‌شود در جریان سرکوب مخالفان در بحرین، نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی به 15مدرسه دخترانه حمله کردند و ده‌ها دختر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. همچنین 70معلم هم دستگیر شده‌اند.

کد خبر 134743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز