گروه بین‌الملل: صدور حکم اعدام 4 معترض بحرینی واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای به‌دنبال داشته‌است.

بحرین محکومان

 در همین حال در عربستان نظامیان و نیروهای امنیتی در شرق این کشور و مناطق شیعه‌نشین مستقر شده‌اند و 25 نفر را از بیم اعتراض به تحولات بحرین دستگیر کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه نظامی بحرین روز پنجشنبه گذشته پس از محکوم کردن چند معترض بحرینی به قتل 2 پلیس در جریان تظاهرات ضد‌دولتی در ماه گذشته، برای 4نفر از آنها حکم اعدام صادر کرد و 3 نفر دیگر را به حبس ابد محکوم کرد. بحرین از 14 فوریه گذشته صحنه اعتراضات مردمی علیه نظام حاکم و اعمال تبعیض‌های مذهبی علیه اکثریت شیعه است و در جریان این اعتراضات، خاندان حاکم ضمن فراخواندن نیروهایی از 2 کشور امارات عربی متحده و عربستان سعودی، بیش از 35 نفر را کشتند و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کردند و بیش از یک هزار نفر را بازداشت کردند که در این میان، بیش از 500نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند و حدود 40 نفر از آنان زن هستند.

در همین حال، مطر مطر نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت اسلامی وفاق ملی با اشاره به صدور حکم اعدام این 4 نفر، تاکید کرد: حتی درصورت درخواست تجدیدنظر در حکم صادره، امکان استیناف وجود ندارد چرا که دادگاهی نظامی این حکم را صادر کرده است. از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این احکام، ضمن فراخواندن مقام‌های بحرینی به‌خودداری از اجرای این احکام، تاکید کرد هرچند این متهمان غیرنظامی‌اند اما در دادگاه نظامی ویژه‌ای محاکمه شده‌اند و مقام‌های بحرینی به هیچ‌وجه نباید مجازات اعدام را به اجرا درآورند.

این سازمان بین‌المللی با اشاره به اینکه درخواست تجدید نظر تنها در دادگاه نظامی دیگری امکان پذیر است، تصریح کرد که این امر نگرانی‌هایی را درباره عادلانه بودن روند دادگاه ایجاد می‌کند و این احتمال وجود دارد که حکم اعدام این افراد خیلی سریع اجرا شود. سازمان عفو بین‌الملل در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به اینکه بحرین طی هفته‌های اخیر بیش از 500 نفر را بازداشت کرده است، افزود: شماری از بازداشت شدگان شکنجه شده‌اند و در این میان، 404 نفر از آنها برای محاکمه به دادگاه‌های نظامی معرفی شده‌اند و 312 نفر دیگر هم به‌علت ناتوانی‌های جسمانی و بیماری آزاد شده‌اند.
اما در عربستان سعودی، نیروهای امنیتی طی روزهای گذشته بیش از 25 جوان را در استان القطیف از جمله استان‌های منطقه الشرقیه بازداشت کردند. در همین حال، منابع حقوقی با اشاره به اینکه تازه‌ترین روند بازداشت جوانان عربستانی روز چهارشنبه انجام گرفته، افزودند: در این بازداشت، حسین الیوسف نویسنده و یکی از پسرانش پس از احضار به مرکز صفوی بازداشت شدند.

در همین حال حزب‌الله لبنان نیز دیروز در واکنش به حکم اعدام برای معترضان بحرینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم ادامه همان جنایات روزافزونی است که نظام بحرین در حق مردم این کشور مرتکب می‌شود. حزب‌الله در بیانیه خود آورده است: این حزب درخصوص تحولات سریعی که وضعیت بحرین را به سمت بحران روزافزون به پیش می‌برد، به‌شدت نگران است.حزب‌الله تأکید کرد: از واقعیت امور می‌توان فهمید که این احکام سیاسی بوده و قضایی نیست و مقامات بحرینی با این اقدامات خود هرگز نخواهند توانست حقیقت ظلم و ستم شدیدی را که علیه مردم خود به‌خاطر درخواست حقوق قانونی‌شان، روامی‌دارند، کتمان کنند.

کد خبر 133684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز