همشهری آنلاین: عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه 'واشنگتن پست ' گفت: مصر باید به سوی بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

به گزارش ایرنا ، دبیرکل اتحادیه عرب روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی در مورد وجود نگرانی در دولتمردان آمریکا از برقراری روابط قاهره - تهران، در آینده تاکید دارد که کشورش باید بسوی بهبود روابط با ایران گام بردارد.

عمرو موسی تاکید کرد: ایران دشمن طبیعی اعراب نیست و نباید این‌گونه تلقی شود.

وی افزود: از داشتن مناسبات مسالمت ‌جویانه یا کاهش تنش در مناسبات با ایران بهره زیادی خواهیم برد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه با اشاره به تبلیغات غرب علیه برنامه ‌هسته‌ای ایران گفت: مسئله اتمی در منطقه خاورمیانه در درجه نخست رسیدگی به توان اتمی اسرائیل را می‌طلبد.

وی همچنین با بیان اینکه مشارکت عملی مصر با رژیم صهیونیستی در زمان 'حسنی مبارک' در برقراری حصر غزه، موجب ناخشنودی مصری ها بود، تاکید کرد که این رژیم باید به حصر غزه و رنج فلسطینی های این منطقه پایان دهد.

دبیرکل اتحادیه عرب در مورد مناسبات با آمریکا نیز گفت:این روابط باید بر اساس وضعیت جدید حاکم بر مصر، ضمن رعایت دیدگاههای ملت مصر باشد و دورانی که آمریکایی ها می توانستند تنها با یک نفر (حسنی مبارک) مسائل را ببندند، تمام شده است.

موسی با تاکید بر انتقاد از مبارک اظهار داشت: او دهه ها سیاست خارجی را به گونه ای پیش می برد که مردم مصر با آن مخالف بودند؛ او مناسبات مصر با اعراب را با قضیه فلسطینی ها ربط داده بود، در حالی که این ها دو مقوله جدا هستند.

موسی که به قول خود، خیزش های دنیای عرب برای اوغافلگیر کننده بوده است ، اضافه کرد: هرگز فکر نمی کردم روزگاری در مصر انقلاب رخ دهد.

وی ابراز داشت: این حقیقت که دو حکومت دیکتاتوری پرهیبت در تونس و مصر در عرض چند روز با آن فروپاشی پرسرو صدا روبرو شدند، یک امر کاملا شگفت انگیز بود.

 

کد خبر 134723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز