همشهری آنلاین: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد جهان باید آماده دوره ای باشد که 'نفت کمیاب شود و قیمت آن نیز افزایش یابد'.

به گزارش ایرنا، صندوق بین المللی پول دراطلاعیه ای با عنوان 'چشم انداز آینده اقتصادی جهان'نوشت:افزایش دائمی قیمت نفت در دهه های اخیر حاکی ازآن است که این ماده کمیاب درآینده ای نه چندان دور در بازارهای جهانی به عنوان کالایی نادر خواهد بود.

'توماس هلبلینگ' یکی از اقتصاددانان این نهاد بین المللی معتقد است 'به رغم افزایش عرضه نفت خام درسال های اخیر، هنوز فاصله نسبت به سال های دهه 1980 و 1990 میلادی بسیار محسوس است'.

وی بر این باور است که در صورت افزایش تقاضا و ایجاد اخلال در اثر عوامل موثر در عرضه این محصول، قیمت نفت مانند سال های 2007 و 2008 میلادی روند افزایشی بی سابقه ای خواهد داشت.

قیمت نفت در ماه ژوئیه سال 2008 میلادی در بازارهای جهانی به رقم کم سابقه 150 دلار رسیده بود.

بر اساس این گزارش، هم اکنون بیش از10 درصد مبادلات تجاری مربوط به نفت در ارتباط با صندوق بین المللی پول صورت می گیرد.

گرچه افزایش قیمت نفت تا حدودی به نفع کشورهای تولید کننده است، ولی در عمل بیشترین سود را کشورهای صنعتی که نفت خام خریداری شده را به صورت کالاهای مختلف دراختیار بازارمصرف جهانی قرار می دهند، تصاحب می کنند.

فرانسه تعرفه 70 درصدی برای مواد سوخت عرضه شده در پمپ بنزین ها را اعمال می کند و از این ناحیه بیشترین سود را میبرد.

بااین حال،کارشناسان اقتصادی کاهش کسری در بودجه فرانسه را مرتبط با افزایش قیمت مواد سوختی در بازارهای جهانی ارزیابی میکنند.

براساس آمارهای رسمی، فرانسه در ماه فوریه سال جاری میلادی با 28میلیارد یورو کسری در بودجه مواجه بوده است.

کد خبر 132152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز