جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناآرامی‌هایی که کشورهای عربی را در می‌نوردد، بر قیمت نفت هم اثر گذاشته است.

oil

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، درگیری‌های خونین در لیبی، بحرین یا یمن موجب شده تا قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

فرانک شالنبرگر، کارشناس مواد خام در بانک ایالتی بادن وورتمبرگ با اشاره به بحرین که در همسایگی عربستان سعودی واقع است، توضیح داد: زمانی که خطر اندکی برای یکی از کشورهای تولیدکننده نفت افزایش یابد، بازار به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود، آنچه برای قیمت‌ها اتفاق می‌افتد، ارتباطی با این امر ندارد که حمله‌ای واقعا صورت بگیرد یا نگیرد.

منطقه خلیج فارس از اهمیت راهبردی برخوردار است. بر اساس ارزیابی انجمن اقتصاد نفت زیرزمینی که آمار نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را محاسبه می‌کند، حدود 12 درصد نفت جهان در عربستان سعودی قرار گرفته است. دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران هم از تولیدکنندگان مهم نفت هستند.

ایران حدود 5.3، عراق و کویت هم هر یک حدود 3.2 درصد نفت جهان را در اختیار دارند. پس از آنها، لیبی در شمال آفریقا از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت خام است که حدود 2 درصد نفت خام جهان را در اختیار دارد. 12 کشور عضو اوپک مسئول استخراج حدود 40 درصد نفت جهانی هستند.

روز جمعه بهای نفت خام اوپک افزایش چشمگیری یافت. بنا به محاسبه روز جمعه دبیرخانه اوپک، یک بشکه نفت تولیدی این کارتل، روز پنجشنبه به طور میانگین 99 دلار و 77 سنت فروش رفت. این رقم یک دلار و 9 سنت بیش از قیمت روز چهارشنبه است.

یک بشکه (159 لیتری) نفت برنت برای تحویل در ماه آوریل هم روز جمعه 102 دلار و 52 سنت فروش رفت که هفت سنت بیش از روز پیش است.

کد خبر 128565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز