چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه سیاسی: در ادامه سرکوب مسلمانان بحرین، مراجع تقلید و جامعه روحانیت بر حمایت از مردم این کشور تاکید کردند.

عالمان دین

روز گذشته علما، استادان و طلاب حوزه علمیه قم با محکوم‌کردن اقدام سران برخی از کشورهای منطقه برای سرکوب اعتراض‌های مردمی، در مسجد اعظم قم تجمع و حمایت خود را از ملت‌های مظلوم کشورهای اسلامی به‌ویژه بحرین اعلام کردند. علاوه بر قم، حوزه علمیه تهران و سایر حوزه‌های علمیه کشور تجمع‌های اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.

اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت نیز در جلسه روز گذشته خود دخالت نظامی عربستان، امارات و کویت در بحرین و همچنین حمله آمریکا به لیبی را به‌شدت محکوم کردند. آیت‌الله ‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی دیروز در حاشیه تجمع بزرگ طلاب در اعتراض به جنایات اخیر بحرین تاکید کرد: حمایت از مردم مظلوم بحرین بر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی واجب است.به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید به خبرنگاران گفت: علت برگزاری این تجمع، دفاع از یک ملت مظلوم است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با بیان اینکه عامل مشکلاتی که در تمام جهان اسلام به‌وجود آمده، دیکتاتورها هستند‌، تاکید کرد: مشکلاتی در تمام جهان اسلام به‌وجود آمده مخصوصا در بحرین ملت مظلومی گرفتار دست دیکتاتورها شده‌اند و استکبار جهانی هم از آنها حمایت می‌کند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی با بیان اینکه عامل مشکلاتی که در تمام جهان اسلام به‌وجود آمده، دیکتاتورها هستند؛ تاکید کرد: مشکلاتی در تمام جهان اسلام به‌وجود آمده مخصوصاً در بحرین ملت مظلومی گرفتار دست دیکتاتورها شده‌اند و استکبار جهانی هم از آنها حمایت می‌کند.

این استاد علوم دینی خطاب به مردم مسلمان جهان گفت: بر همگان اعم از شیعه و سنی لازم است از ملت مظلوم بحرین به هر نحوی که می‌توانند حمایت کنند.

حکام عرب، ملت‌ها را رها کنید

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی نیز ضمن شرکت در تجمع اعتراض‌آمیز طلاب حوزه‌های علمیه قم در مسجد اعظم، از حکام عرب خواست تا مردم مظلوم مسلمان را رها کنند.این مفسر قرآن کریم در حاشیه‌ تجمع طلاب در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: حکام عرب باید مردم مسلمان بپاخاسته را به حال خودشان بگذارند وگرنه به روز سیاه شاه ایران و سایر کشورهای ستم‌پیشه مبتلا می‌شوند.
او با بیان اینکه مردم مسلمان پیروزند و حق پیروز است، ادامه داد: ملت‌ها پیروزند و شهدا هم مهمان ذات اقدس الهی‌اند و این ملت‌های بپاخاسته نیز یا به پیروزی می‌رسند یا به شهادت.

مستکبران، محکوم به سقوط هستند

همچنین آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی در حاشیه تجمع طلاب در قم با بیان اینکه این جلسه پرجوش و خروش چند پیام داشت، به خبرنگاران گفت: پیام اول اینکه همه مسلمانان مظلوم و محروم که در لیبی، یمن، بحرین و در هرجای دنیا هستند بدانند که براساس مکتب اسلام همه مسلمانان متعهد کنار آنها هستند و خودشان را تنها نبینند و راهی که شروع کرده‌اند راه عاشوراست و برای رهایی از ظلم و استبداد سست نشوند و راه خود را ادامه دهند تا به نتیجه برسند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: پیام دوم این تجمع به مستکبران است که بدانند که دیگر آن ایام گذشت که مستکبران می‌غریدند و مستضعفان می‌لرزیدند. دیگر جایی در خاورمیانه و امثال آن ندارند و دوران استکبار تمام شد و بدانند محکوم به انحطاط و سقوط هستند.

این مدرس علوم دینی ادامه داد: پیام دیگری که این تجمع دارد این است که سر سپردگان استکبار و سلطه‌پذیران حاکمان دیکتاتور و دست نشانده آمریکا و اسرائیل بدانند که هر قطره خونی که ریخته می‌شود زوال و نابودی آنها را نزدیک‌تر می‌کند. او تاکید کرد: مردم خیزش و حرکتی در برابر حاکمان و مستکبران دارند و حق خود را احقاق می‌کنند و روز به روز هم قوی‌تر خواهند شد و دنیایی فراهم خواهد شد که مستضعفان و محرومان پروبال پیدا کنند و به حق خودشان برسند و مستکبران به‌طور کلی از صحنه روزگار محو شوند و ما این را مقدمه ظهور امام عصر(عج) می‌دانیم و جداً معتقدیم که روز به روز این خیزش مردم قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد تا زمینه ظهور
امام عصر (عج) محقق شود.

مسلمانان منطقه بیدار شده‌اند

رئیس مجلس خبرگان نیز در تجمع طلاب و استادان مدارس علمیه تهران در مدرسه مروی با اشاره به اعتراض‌های مردمی در منطقه نسبت به حاکمان مستبد، به واحد مرکزی خبر گفت: این حرکت و بیداری در قالب جنبش و انقلاب 2چیز را بیان می‌کند؛ نخست آنکه مردم بیدار شده‌اند و دوم آنکه، حکومت‌ها؛ حکومت‌های لایقی نیستند.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی با بیان اینکه مردم در این کشورها 2چیز را می‌خواهند، گفت: نخست آنکه مردم حق دارند حکومت هایشان را انتخاب کنند و حق رأی و نظر داشته باشند و اینکه حکومت‌های سلطنتی و شبه سلطنتی در دنیا قابل بقا نیست.
او همچنین از مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد خواست صدای مظلومیت مسلمانان را در این کشورها بشنوند و از ادامه قتل عام و جنایت جلوگیری کنند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین با اشاره به نقش بی‌بدیل و تاثیر‌گذار علما و حوزه‌های علمیه در رهبری قیام‌های مردمی گفت: تجمع سراسری حوزه‌های علمیه کار بسیار خوبی است تا صدای مظلومیت مسلمانان بحرین را به دنیا برساند.او با اشاره به تحولات اخیر بحرین گفت: برخورد دولت بحرین با مردم این کشور بسیار ظالمانه است که از کشورهای دیگر برای سرکوب و قتل عام مردم، نیروی نظامی وارد کند درحالی‌که مردم بحرین اهل جنگ نیستند و مسالمت آمیز سخن می‌گویند.

صدای حوزه‌ها را به سراسر جهان می‌رسانیم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در حاشیه تجمع مسجد اعظم قم، تاکید کرد: این تجمع برای محکومیت جنایت آل سعود و آل خلیفه در کشتار مردم بحرین و حمایت از مسلمانان کشورهای اسلامی به‌خصوص مردم مسلمان و مظلوم بحرین است.
آیت‌الله مرتضی مقتدایی از کشتار و شکنجه مسلمانان به‌ویژه مردم بحرین ابراز تأسف کرد و ادامه داد: این وقایع و حوادث دل هر مسلمانی را خون کرده است و قصد داریم در این تجمع که با حمایت حضرات آیات عظام، شورای‌عالی و جامعه مدرسین حوزه برگزار شده صدای خود را به علما، مفتیان و طلاب سراسر جهان برسانیم و از آنها بخواهیم سکوت مجامع بین‌المللی را محکوم کنند و از این مجامع بخواهند کشتار و شکنجه مسلمانان را در این کشور متوقف کنند.

مردم منطقه، حاکمیت اسلام را می‌خواهند

سخنران مراسم مسجد اعظم قم آیت‌الله سیداحمد خاتمی بود. او در سخنانش تاکید کرد: ناصواب‌ترین حکومت آن است که انسان با ملتش برخورد خصمانه داشته باشد و به جای آنکه تسلیم مردم و حق مردمش باشد تسلیم آمریکا و بیگانگان شود.

خطیب جمعه موقت تهران با اشاره به حوادث و جنایات علیه مسلمانان و معترضان در بحرین گفت: شاهد هستیم که در بحرین مجروحین معترض را به بیمارستان می‌آورند و در آنجا آنها را دستگیر و با‌ آن حال وخیم به زندان می‌برند و شکنجه می‌کنند. آنها به کودکان هم رحم نمی‌کنند و در حال حاضر ده‌ها نفر دستگیر و مفقود هستند که در میان دستگیرشدگان زنان، به‌ویژه زنان باردار وجود دارند. الان نوامیس و جان و مال مسلمانان در بحرین امنیت ندارد و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری ساکت هستند. در منظر آنها دوربین‌ها جنازه‌های بر زمین افتاده را نشان می‌دهد، اما آنها فریاد بر نمی‌آورند.

او ادامه داد: منکر دیگری که در بحرین دیده می‌شود رفتارها و برخوردهای دوگانه با حوادث است. قیام بحرین مثل قیام مصر و تونس است، آنها حاکمیت اسلام را می‌خواهند و اینکه استقلال‌شان و حاکم بودن بر سرنوشت‌شان را داشته باشند، نمی‌خواهند آمریکا سرنوشت‌شان را رقم بزند. بحرینی‌ها به‌دنبال آن هستند که بدانند به چه دلیل یک خانواده 40 سال باید بر سرنوشت‌شان حکومت کند. این حرف‌ آنها اسلامی، ‌عقلایی و حقوق بشری است اما با گلوله به آنها جواب می‌دهند.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: قیام بحرین، قیامی اسلامی است. در بحرین، مصر، تونس حرف همین است اما رسانه‌های غربی اینگونه مطرح می‌کنند که قیام بحرین طایفه‌ای و فرقه‌ای است، اما قیام مصر را اسلامی جلوه می‌دهند و آن آخوند متحجر هم می‌گوید از قیام مصر حمایت می‌کند ولی از قیام بحرین حمایت نمی‌کند. این منکر و دروغی بزرگ است. در بحرین یک شعار فرقه‌ای هم داده نشده است.

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی اوضاع بحرین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر بحرین اعلام کردند: حمله به مردم بی‌دفاع نشانگر ضعف و زبونی است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیش از 200 نماینده مجلس شورای اسلامی در این بیانیه تاکید کردند: حافظه تاریخی مردم منطقه به‌ویژه مردم مظلوم بحرین این جنایت‌ها را برای همیشه تاریخ به ثبت رسانده و نتایج این ظلم‌ها و جنایت‌ها بدون تردید و به‌عنوان یک سنت الهی به ظالمان بازخواهد گشت. همچنین سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی در هفته آینده برای بررسی اوضاع بحرین خبرداد. محسن کوهکن گفت: اعضا تصمیم گرفتند تا هفته آینده یک جلسه غیرعلنی و غیررسمی برای بررسی آخرین تحولات منطقه و شمال آفریقا برگزار شود. او تاکید کرد: مسئولان مربوطه برای حضور در آن جلسه دعوت خواهند شد تا ضمن قرائت گزارشی از کل خیزش‌های ملت‌های اسلامی، توضیحات لازم را درباره اوضاع مسلمانان در بحرین ارائه دهند.

کد خبر 131685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز