گروه ادب و هنر: با به‌پایان‌رسیدن تعطیلات نوروزی، جدول گیشه سینماهای تهران به‌تدریج دچار تغییر می‌شود.

فیلم

این روزها 5فیلم «اخراجی‌ها3»، «جدایی نادر از سیمین»، «یکی از ما دو نفر»، «سه‌درجه‌تب» و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» روی پرده سینماها هستند. فیلم‌هایی که در تهران و شهرستان‌ها اکران شده‌اند و البته نیمی از سالن‌های کشور در اختیار 2فیلم اخراجی‌ها3 و جدایی‌ نادر از سیمین قرار دارد. فیلم ده‌نمکی حدود 100سالن و فیلم فرهادی 40سالن در اختیار دارند. همین تعدد سالن یکی از دلایل اصلی فروش قابل توجه اخراجی‌ها3 در شهرستان‌هاست؛ فروشی که باعث شده فیلم از مرز25 میلیارد تومان در مجموع تهران و شهرستان عبور کند و در مقابل جدایی نادر از سیمین یک میلیارد و 300میلیون تومان فروخته است.

اگر در شهرستان‌ها اخراجی‌ها3 بیش از 4برابر جدایی نادر از سیمین در اختیار دارد، در تهران ماجرا متفاوت است و به فیلم ده‌نمکی 31سالن و به فیلم‌ فرهادی 24 سالن داده شده است. در هفته اول اکران و در شرایطی که هنوز برخی از کپی‌های اخراجی‌ها3 آماده نبود، تعداد سالن های این فیلم با جدایی نادر از سیمین تقریبا برابر بود. روزهایی که جدایی نادر از سیمین بهتر از اخراجی‌ها3 می‌فروخت.

از هفته دوم اکران، با رسیدن کپی‌های تازه و اضافه‌شدن سالن‌ها به تعبیر روابط عمومی فیلم، «سونامی اخراجی‌ها3» آغاز شد. فروش فیلم رشد چشمگیری یافت و حتی در تهران هم از جدایی نادر از سیمین بیشتر فروخت؛ اتفاقی که تا سیزدهم نوروز ادامه نیافت. اما آنچه در 2روز اخیر در گیشه سینماها رخ داده، حکایت از افزایش مخاطبان جدایی نادر از سیمین و کاهش تماشاگران اخراجی‌ها3 دارد.

اتفاقی که شاید دلیلش پایان تعطیلات باشد. فیلم ده‌نمکی کمدی ا‌ست و لحن طنزآمیزش در ایام نوروز برای مخاطبانی که خنده‌رو بودن در آغاز سال نو را ترجیح می‌دهند، جذاب‌تر بوده است. شاید هم باید به طیف مخاطبان 2 فیلم توجه کرد و اینکه تماشاگران اخراجی‌ها3 به‌صورت سنتی بیشتر اهل سینمارفتن در ایام تعطیلات و به‌خصوص نوروز هستند. ضمن اینکه انتشار نسخه قاچاق اخراجی‌ها3 در اینترنت را هم نباید فراموش کرد.

دی‌وی‌دی قاچاق اخراجی‌ها3 به همراه کارناوال مرگ به مبلغ 1000 تومان کنار پیاده‌روها فروخته می‌شود. هرچند نسخه قاچاق اخراجی‌ها3 فاقد کیفیت تصویری مناسب است. جالب اینکه صدای این نسخه نیز کیفیت بسیار پایینی دارد و روی آن موسیقی گذاشته شده؛ به‌طوری که اغلب دیالوگ‌های فیلم نامفهوم است.

به هر تقدیر، در حالی که اخراجی‌ها3 هفته گذشته در تهران روزانه بین 12 تا 15میلیون تومان بیشتر از جدایی نادر از سیمین می‌فروخت، روز یکشنبه فروش این دو فیلم برابر شد و ادامه این روند افزایش فروش جدایی نادر از سیمین را درپی خواهد داشت. دقیقا به همین دلیل سالن‌های فیلم فرهادی از چهارشنبه افزایش خواهد یافت.

قرار است 6سالن به جدایی نادر از سیمین اضافه شود تا مجموع سالن‌های این فیلم به عدد 30 برسد. اگر این اتفاق با کاهش سالن‌های اخراجی‌ها3 همراه باشد، آن وقت به احتمال قریب به یقین معادله هفته دوم فروردین معکوس خواهد شد. اما اکران سینماها تنها منحصر به این دو فیلم نمی‌شود. هرچند بیشتر این اخراجی‌ها و جدایی... هستند که در کانون توجه قرار دارند ولی یکی از ما دو نفر، سه‌درجه‌تب و زن‌ها شگفت‌انگیزند نیز بر پرده سینماهای تهران و برخی شهرستان‌ها هستند.

میان این فیلم‌ها یکی از ما دو نفر که 11سالن در اختیار دارد وضعیت بهتری در تهران دارد و به مرز 200 میلیون تومان فروش رسیده است. سه درجه تب نیز با 14‌سالن نزدیک به 140 میلیون تومان فروخته و کارکرد زن‌ها شگفت‌انگیزند، در گیشه با 10 سالن نزدیک به 90 میلیون تومان بوده است.

البته سازندگان این فیلم‌ها نسبت به تعداد کم سالن‌هایشان معترض هستند و شرایط اکران را چندان عادلانه نمی‌بینند؛ فیلم‌هایی که به‌نوعی در حاشیه رقابت جدایی... و اخراجی‌ها قرار گرفته‌اند و امکان آمدن به متن را ندارند؛ آن هم درحالی که در یکی از ما دو نفر بهرام رادان حضور دارد و بازیگر اصلی سه درجه تب، رضا عطاران است؛ ضمن اینکه مضمون فیلم هم مثل کار مهرداد فرید، کمدی است. احتمالی که وجود دارد و سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز به آن تأکید کرده جلوگیری از اجحاف در حق برخی فیلم‌هاست و شاید اضافه شدن سالن، کمی وضعیت 3 فیلم پایانی جدول گیشه را بهبود بخشد.

کد خبر 131520

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز