جمعه ۱۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مشروح سخنان شهردار تهران در افتتاحیه دومین اجلاس شهرداران آسیایی در استانبول

ghalibaf-istanbul-thumbnail

شهردار تهران با بیان اینکه در شرایطی که ما در استانبول گردهم آمده‌ایم تا زمینه های فردای بهتر را برای شهروندان خود فراهم کنیم، ملت‌های مختلف در شمال آفریقا و خاورمیانه با تمامی باورهای مذهبی خود برای آزادی مبارزه می‌کنند، ضمن تقبیح اقدامات سرکوب گرایانه علیه این ملتها، گفت: خاورمیانه در چنین فضایی درگیر یک انتقال تاریخی بزرگ است و به عنوان شهردار پایتخت یک کشور مهم منطقه، معتقدم اگر به خواسته‌های مردم و ارزشهای آنان، احترام گذارده می‌شد، شاید هرگز نیازی به این حرکت‌ها نبود.

به گزارش خبرنگار "تهران سما" دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و رییس دومین اجلاس شهرداران آسیایی در سخنانی در مراسم آغازین این اجلاس در شهر استانبول با ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع شهرداران و مدیران شهری آسیا، اظهار کرد: امیدوارم با بهره گیری از فرصت جدید ایجاد شده از طریق تبادل نظر و تجارب، بتوانیم به گستره و غنای ارتباطات و همکاری های گذشته میان خودمان بیافزاییم.

asian mayors

فردای بهتر ملل آسیایی با مسئولیت پذیری و پاسخگویی مشترک به چالش‌های جدید

وی با بیان اینکه ما با همکاری و مشارکت بیشتر ، خواهیم توانست فضای نوینی را برای فردای بهتر ملل آسیایی از طریق مسئولیت پذیری و پاسخگویی مشترک به چالش های جدید ، که علاوه بر مدیریت مستمر شهرهایمان، با آن روبرو می شویم ؛ فراهم سازیم ، افزود : قبل از شروع بحث اصلی خود لازم می دانم عمیق ترین تاثر خود و هیئت همراه را از حادثه زلزله و سونامی بزرگ در ژاپن و پی آمدهای آن ابراز کنم و خود را در غم این ضایعه دلخراش با دولت و ملت ژاپن سهیم بدانم .

شهردار تهران با اشاره به اینکه در فاصله ی نسبتا" کوتاه زمانی از اجلاس تهران تا اجلاس استانبول، شاهد تداوم بحران اقتصادی و ابعاد نوین آن در سطح جهانی ، بودیم ، اظهار کرد : علاوه بر این شاهد بزرگترین جنبش ها و تحولات اجتماعی در شمال آفریقا و خاور میانه و وقوع زلزله و سونامی در ژاپن بوده ایم که با توجه به اهمیت آن ها برای مدیریت محلی؛ به صورت خلاصه به آن ها خواهم پرداخت‌.

با وقوع بحران جهانی اقتصاد ؛ بخش عمده‌ای از دستاوردهای توسعه چند دهه اخیر نقش باخت

قالیباف ادامه داد: اگر آغاز سال 2008 را ابتدای بحران اقتصادی آمریکا در سطح جهانی بدانیم ، اکنون در سال 2011 ، اقتصاد آزاد و جهان غرب بیش از سه سال است که درگیر یکی از سخت ترین بحران های مالی و اقتصادی خود است . در نتیجه بحران مورد بحث و در رخدادی تقریبا مشابه در همه کشورهای گرفتار در بحران ، بخش عمده ای از دست آوردهای توسعه چند دهه اخیر جهان در رابطه دولت و بازار ، خصوصی سازی و منطقه گرائی که در حوزه کاری ما شهرداران و الگوهای مدیریت شهری بسیار مهم است، نقش باخت و مجددا دولت های بزرگ به صحنه بازگشتند.

وی افزود: به دلیل شدت بحران، این بازگشت همه جانبه از توسعه و نفوذ گسترده در سیستم بانکی ، بازارهای مالی ، تجارت خارجی و بخش های مختلف صنعتی تا امور مصرفی و عمق مدیریت شهری در زمینه های مختلف آن را شامل می شود.

به گفته شهردار تهران، این تحرکات گسترده توسط دولت ها، نه تنها مشکلی را حل نکرد ، بلکه با انبوه بدهی های عمومی در فاصله زمانی کوتاه همراه با بن بستهای مالی، سیاست های انقباضی را به عنوان تنها راه جلوگیری از سقوط دولت های مختلف نشان داد ، که این موضوع به نوبه خود بر کم و کیف مسائل در جهان واقعی ، افزوده است.

شهرهای بزرگ جهان ؛ مظهر شکوه و بالندگی ملت‌ها
ghalibaf- Istanbul

قالیباف گفت: شهرهای بزرگ جهان هم مظهر شکوه و بالندگی ملتها هستند وهم تجلی گاه اصلی و بلافصل بحرانها و ناکارآمدی های سیستم های اقتصادی . نمی دانم باید از این شرایط جدید راضی باشیم یا نه ؟ نا راضی به دلیل اینکه شکستهای دولت بر کم و کیف چالش هایی نظیر بیکاری ، حاشیه نشینی ، منابع مالی در دسترس که معمولا مدیریت شهری با آن روبروست می افزاید یا راضی از این که در نتیجه تکرار این آزمون و خطا ، باز هم بر اهمیت اتکا به ظرفیت مدیریت های محلی وشهری در اداره جوامع مختلف افزوده می شود . یافته ای که به نظرم ، همه ما مستقل از سطح توسعه و شرایط کاری باید در مدیریت توسعه ملی بر آن تاکید ورزیم .

شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش خطاب به حاضران گفت : بدون آن که قصد ورود بیشتر به مباحث فنی و اقتصادی ، ماهیت بحران ها ، دلایل و چگونگی مدیریت آن ها را داشته باشم اجازه می خواهم صرفا با تکیه بر تجربه عمومی سه ساله اخیر و جمع بندی درس های آن ، چند ویژگی برجسته ی شرایط دشواری که با آن روبرو هستیم و احتمالا می تواند در برنامه ریزی های بعدی همه ما مفید واقع گردد را در چارچوب چند باور و امید مطرح سازم .

چند ویژگی برجسته شرایط اقتصادی دشوار پیش رو

وی سپس این ویژگی ها را برشمرد:

1) افق های زمانی خروج از بحران اقتصادی جاری که اساسا به دلیل تفکرات برتری جویانه و یک جانبه گرایانه ایجاد شده ، چندان روشن نیست . اگرچه بر اساس تجربیات مختلف تاریخی این انتظار وجود دارد که پایان سال 2011 را می توان سرآغاز رشد و توسعه مناسب تولید و تجارت جهانی تلقی کرد، ولی عوامل مساعد برای بدبینی در این زمینه نیز کم نیستند . می توانم بگویم درکنار تلاش ها و برنامه ریزی های مدیریت بحران در سطح ملی ، باید بیش از پیش بر سینرژی همکاری های منطقه ای که شهرهای آسیایی از فضای مناسبی برای توسعه آن برخوردارند، تاکید ورزید.

2) چالش اشتغال به ویژه در کشورهایی که از جمعیت جوان برخوردارند و رشد جمعیت معنی داری را تجربه می کنند جدی تر از قبل است و در جوامع شهری باید با اولویت بیشتری مورد توجه قرار گیرد . علیرغم رشد پایین جمعیت در کشورهای صنعتی و نیاز قبلی و جدی استفاده از نیروی انسانی کشورهای در حال توسعه که ما در آسیا با آن روبرو هستیم ، شرایط بحرانی ، به نحوی روزافزون افق های محدودتر را به نمایش می گذارد . این واقعیت زمینه های بحران های اجتماعی و سیاسی را به ویژه در میان مهمترین بخش منابع انسانی یعنی قشرهای تحصیل کرده جامعه، قوی تر از قبل نموده و نیازمند هم اندیشی ما برای مشارکت در مدیریت پی آمدهای ناخواسته آن است.

3) دسترسی به منابع مالی داخلی و خارجی مورد نیاز جهت ایجاد زیر ساخت های مناسب شهرگرایی امروز جهان مسلما از موضوعاتی است که نیازمند توجه جدی تر نسبت به گذشته است . بر اساس برخی از آمارها ی بین المللی ، اکنون 75 درصد انرژی جهان در بیست شهر بزرگ دنیا مصرف می شود. حدود نیمی از مردم جهان اکنون در شهرها زندگی می‌کنند ولی گویی این روند غیر قابل بازگشت در حال سرعت گرفتن است. هم اکنون بزرگترین جابجایی جمعیتی جهان در راه است و اگر قرار باشد خطای مداخلات دولت های مرکزی را مجددا تکرار نکنیم ، باید به منابع مالی مستقل و مدیریت کاراتر منطقی مدیریت شهری بیشتر از پیش بیاندیشیم . در آسیا با توجه به وجود ظرفیت های مهم گردشگری، شاید بتوان با همکاری ها و تفاهمات جمعی و دوجانبه، راههای نوین توسعه مشترک شهری را بنیان نهاد.

4) در میان امواج بی اعتمادی به آینده در جوامع شهری، که مسلما بحران اقتصادی بر آن می افزاید، راهی جز برنامه ریزی های فرهنگی موثر برای سلامت اجتماعی وجود ندارد . باید در امواج عدم قطعیت ها نسبت به آینده جهان و شرایط گذرایی که در آن زندگی می کنیم ؛ رویکرد فرهنگی را به عنوان بستر مدیریت شهری بپذیریم و از طریق ایجاد شبکه های همکاری میان شهرها وشهروندان ، از مبادلات فرهنگی سازنده و موثر استقبال کنیم .

آسیا موتور رشد و توسعه فردای جهان است

شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد : اکنون در پیش بینی های مختلف از دوران پس از بحران اقتصادی، هنوز تصویر واحدی وجود ندارد. به دلیل پیش فرض های متفاوت، سناریوهای مختلف از روندها و ویژگی های جهان پیش روی مطرح است. ولی پاسخ هر چه باشد برای آینده ی قابل پیش بینی، دو باور مهم منطقی و حرفه ای ، اول " آسیا موتور رشد و توسعه فردای جهان است" و دوم ، "نقش مدیریت محلی و شهری و ظرفیت پاسخگوئی تعیین کننده آن ، به نحو چشمگیری در حال ارتقا است" می تواند نیروی حرکتی مهم تر از قبل برای مجمع جوان ما ایجاد کند.

در جمهوری اسلامی ایران به خوبی با شرایط انتقالی کنونی جهان و منطقه آشناییم

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شرایطی که ما در استانبول گردهم آمده ایم تا زمینه های فردای بهتر را برای شهروندان و شهرهای خود فراهم کنیم ، ملت های مختلف در شمال آفریقا و خاورمیانه با تمامی اعتقادات و باورهای مذهبی خود برای آزادی و دموکراسی مبارزه می کنند گفت : ما در جمهوری اسلامی ایران به خوبی با شرایط انتقالی کنونی جهان و منطقه آشناییم ، چراکه بیش از سه دهه قبل ، انقلاب اسلامی ما با همین انگیزه ها آغاز شد.

وی افزود : بی توجهی به اعتقادات مذهبی مردم، عدم کارایی اداری و مدیریتی حکومت مرکزی برای پاسخگویی منطقی به نیازهای مرحله ای یک ملت علیرغم منابع مالی فراوان دردسترس ، فساد خانواده ی سطلنتی و سوء استفاده از قدرت، وابستگی شدید به تصمیمات خارجی در اداره حکومت، فساد اداری و اجتماعی ویرانگر بنیان های اجتماعی و خانوادگی و جاه طلبی های بی و حد و مرز شخص شاه و صد البته فقر گسترده و شکاف طبقاتی اجتماعی در کنار روشنفکران تحصیل کرده ای که محصول 30 سال برنامه ریزی های توسعه بودند ودر عین حال مهمترین عنصر در معنی دار کردن زندگی اشان را مبارزه با مظاهر یک حکومت وابسته نالایق می دیدند ، شرایط یک قیام همه جانبه در ایران را فراهم ساخت .

خاورمیانه درگیر یک انتقال تاریخی بزرگ است

به گفته شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران ، امروز با کم و بیش اختلافی و با تاخیر زمانی سه دهه ای ، خاورمیانه در چنین فضایی درگیر یک انتقال تاریخی بزرگ است تا یک بار دیگر این درس مهم تاریخی به اثبات برسد که : "رهبرانی که از تاریخ نمی آموزند ناچار به تکرار آنند ."

قالیباف تصریح کرد: به عنوان شهردار پایتخت یک کشور مهم منطقه معتقدم که اگر به خواسته ها ی مردم و ارزش های مورد احترام آنان ، احترام گذارده می شد، شاید هرگز نیازی به این حرکت های اجتماعی نبود.

وی ادامه داد: با احترام به انگیزه و تلاش ملت ها برای مشارکت بیشتر در نظام های تصمیم گیری و تقبیح اقدامات سرکوب گرانه در مقابله با این تلاش ها - که اکنون اوج آن در کشور هایی مانند لیبی ، بحرین و یمن دیده می شود - امیدوارم از آن چه که در حال روی دادن است، درس های مهمی برای مدیریت مطلوب شهرها و اداره امور شهروندانمان بیاموزیم .

قالیباف گفت : در نقطه ای دیگری از قاره پهناور ما و در شرق آسیا ، تجربه زلزله و سونامی در کشورژاپن به نوعی دیگر اهمیت در توانمندسازی مدیران محلی و در دسترس بودن ظرفیت های محلی برای مقابله با بحران ها و چالش های طبیعی ومدیریت حوادث غیر مترقبه و مشکلات غیر قابل پیش بینی را به همه ما خاطر نشان ساخت .

شهردار تهران خاطرنشان کرد : اگر این باورها صحیح است ، که معتقدم هست، ما باید بیش از پیش خود را برای قبول مسئولیت های توسعه ای فردا آماده کنیم. مطمئنا توجه به سه عنصر "طراحی ایده های خلاقانه تر مدیریت شهری در شرایط نوین"، "همکاری نزدیک تر در سطح ملی و محلی" و "آمادگی و علاقه برای بسط همکاری‌های مجمع در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی"، در ایجاد ظرفیت های لازم برای استفاده از شرایط، زمینه‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد ایجاد شده در آسیا و پاسخگوئی مطمئن به چالش‌های پیش روی و مشارکت در مدیریت فردای جهان، کمک خواهد کرد .

وی در پایان با تشکر صمیمانه از شهردار استانبول و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی که با توانایی درخور تحسین، برگزاری دومین اجلاس شهرداران آسیایی را در شهر تاریخی و زیبای استانبول، برنامه ریزی کردند؛ گفت: امیدوارم در نشست عمومی و کمیسیون‌های سه گانه پیش بینی شده، همکاران ما مسیر حرکت این همراهی بزرگ منطقه‌ای را تدوین کنند و ما با گام‌هائی استوارتر برای استفاده از فرصتها و پاسخگویی به مسائل مشترکمان، این اجلاس را به موفقیتی دیگر در سطح منطقه‌ای و جهانی تبدیل کنیم.

کد خبر 131127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز