همشهری‌آنلاین: شهردار تهران از آمادگی کامل برای انتقال تجربیات خود به شهرداران کلان‌شهرهای آسیایی در زمینه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌های حمل و نقل، خدمات عمومی، فضای سبز و حتی مسایل مالی خبر داد.

ghalibaf

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف که برای شرکت در اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلان شهرهای آسیایی در استانبول ترکیه بسر می‌برد، افزود: پیش از این مجموعه اقدامات شهری که در تهران انجام شده است، مورد توجه برخی از شهرداران شهرهای آسیایی همچون کوالالامپور و استامبول قرار گرفته بود، به طوری که حتی سه هیات از استانبول به تهران آمدند تا تجربیات ما را در ساخت مترو مورد بررسی و استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به اجلاس شهرداران آسیایی، عنوان کرد: این قبیل نشست‌ها امکان انتقال تجربیات به دیگر شهرداران شهرهای آسیایی را فراهم می‌کند.

asian mayors

شهردار تهران که ریاست این اجلاس را نیز بر عهده دارد، به نقش کلیدی کلان شهرهای آسیایی در بخش نیروی کار و منابع مالی اشاره و تصریح کرد: صاحب نظران معتقدند که در قرن 21، آسیا نقش کلیدی و اقتصادی با اولویت کلان شهرها را ایفا می‌کند و از این رو شهرهای آسیایی می‌توانند با درک متقابل، همکاری بیشتر منطقه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: این همکاری به قدری ارزشمند است که شهرداران برخی شهرهای اروپایی نیز در این اجلاس شرکت کردند تا قدرت همکاری بالاتری را شاهد باشیم.

قالیباف در ادامه، از برگزاری نشست مشترک با سرمایه‌گزاران ترک و ایرانیان مستقر در این کشور در حاشیه اجلاس شهرداران آسیایی خبر داد و افزود: در این نشست به دنبال سوق دادن نظرات به سمت کار واقعی و عملی‌تر هستیم.

شهردار تهران مهمترین محور اجلاس شهرداران کلان شهرهای آسیایی را بررسی بحران اقتصادی دانست و گفت: بحران اقتصادی در کلان شهرها که قطب جمعیتی نیز محسوب می شوند یکی از مهمترین مباحثی است که قرار است در این اجلاس مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: در این اجلاس، خواهرخواندگی بین تعدادی از شهرها نیز اعلام می شود که این امر، قرارداد همکاری بین شهرها و توسعه آن را نیز به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در نشست مشترکی که شب گذشته با حضور تجار و بازرگانان ایرانی و ترک و به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد، گفت: این روزها با مساعدت و همت دولت‌های ایران و ترکیه، شاهد به وجود آمدن یکی از بهترین شرایط برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور هستیم که باید با اقدامات موثر و عملیاتی، این ارتباط را به ویژه در حوزه مراودات اقتصادی پررنگ کنیم.

وی سرمایه‌گذاری در تهران را علی‌رغم مسائل و مشکلاتی که بازرگانان و تجار حاضر در این نشست به آن اشاره کردند، سودآور و موجه توصیف کرد و گفت: مدیریت کلانشهر تهران در موضوعاتی چون ساخت و ساز، حمل و نقل و بازیافت زباله تا رسیدن به انرژی پاک، آماده جلب سرمایه و تضمین سود آن برای سرمایه گذاران خارجی است.

قالیباف احداث هتل، مشارکت در ساخت نمایشگاه بین‌المللی، احداث پارک‌های مدرن و شهربازی، برپایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین، مدیریت بهره‌برداری از امکانات عمومی حمل و نقل را از جمله فرصت‌هایی دانست که بازرگانان ترک می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس مکانیزم تعریف شده، حداکثر در دو ماه، امکان تصمیم‌گیری درباره هر یک از موارد پیشنهادی سرمایه‌گذاری وجود دارد، از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای بازدید سه روزه از تهران و مشاهده مستقیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پایتخت ایران دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای دومین اجلاس شهرداران آسیایی که شهرداران 48 کشور از آسیا و اروپا در آن حضور دارند، نمایندگان هر یک از 4 انجمن صنفی - تجاری فعال در ترکیه به بیان نقطه نظرات خود درباره راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه پرداختند

کد خبر 131125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز