یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه الجزیره قطر اعلام کرد تنها یک مثلث در لیبی شامل طرابلس، سرت و صبحا تحت کنترل نیروهای معمر قذافی باقی مانده است.

نقشه لیبی

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره ، مزدوران معمر قذافی هم اکنون از کل خاک لیبی فقط یک مثلث شامل طرابلس پایتخت، سرت در شرق پایتخت و صبحا در جنوب این کشور را در اختیار دارند، اما انقلابیون برای عزیمت به شهر سرت آماده می‌شوند.

از 18 روز پیش که اعتراض‌های مردمی در لیبی آغاز شد، هر روز که سپری می‌شود، قدرت و دامنه نفوذ قذافی کاهش می‌یابد.

شهرهای مصراته، الزاویه و راس لانوف زیر آتش سنگین مزدوران قذافی قرار دارند. شهر مصراته از سمت غرب به شدت گلوله باران می‌شود و تانک‌های وابسته به نظام قذافی برای نفوذ به این شهر شدیدا تلاش می‌کتند.

انقلابیون در شهر الزاویه واقع در غرب طرابلس موفق شدند که حمله سنگین گردان‌های امنیتی قذافی را دفع کنند. شاهدان در منطقه می‌گویند حمله روز یکشنبه سنگین‌تر از حمله روز شنبه به این شهر بود.

اکنون برق و نفت شهر الزاویه قطع شده و ارتباط آن با جهان خارج بسیار دشوار شده است. بیشتر خبرهایی که از الزاویه ارسال می‌شود، عمدتا توسط خبرنگاران مقیم این شهر تهیه می‌شود.

به نظر می‌رسد که نیروهای وابسته به قذافی حاضر نیستند به سادگی از شهرهای الزاویه و مصراته چشم پوشی کنند، زیرا بلافاصله پس از تصرف این دو شهر توسط انقلابیون در روزهای گذشته، تلاش گردان‌های امنیتی قذافی برای باز پس گرفتن آنها آغاز شد و هر روز بر شدت این تلاش‌ها افزوده می‌شود.

تصرف این دو شهر از سوی انقلابیون، ضربه سنگینی بر نظام قذافی بود، لذا پس گرفتن آنها هم برای آنها از اهمیت معنوی زیادی برخوردار است.

انقلابیون در شهر راس لانوف هم اعلام کردند که دو فروند جنگنده و یک بالگرد نیروهای قذافی را سرنگون و دو خلبان آن را به اسارت گرفتند.

یک فعال سیاسی در مصراته گفت: اخبار تایید نشده حاکی از آن است که یک دستگاه تانک نیروهای قذافی در این شهر از کار افتاد و تعدادی از نیروهای مهاجم کشته و یک تن از انقلابیون هم به شهادت رسید.

از آنجا که نظامیان شهر همراه مردم هستند، طبق یک نقشه نظامی اجازه دادند که چند دستگاه تانک وارد شهر شوند تا آنها را از هر سو محاصره کنند. یک اقدام ناجوانمردانه نیروهای مهاجم آن است که سوار بر آمبولانس های هلال احمر در خیابان ها به سوی مردم تیر اندازی می کنند.

اخبار متعددی از دو دستگی آشکار در داخل شهر سرت به گوش می رسد، زیرا بر اساس برخی خبرها بسیاری از افراد قبیله قذافی با اقدامات وی موافق نیستند.

یک مخالف دولت لیبی گفت: گروهی از اطرافیان قذافی در یک کشور عربی حدود 30میلیارد دلار را برای خرید سلاح و مزدور خارجی خرج می کنند.

گزارش بی بی سی از اوضاع شرق لیبی

در همین حال بی بی سی گزارش داد: با گسترش درگیری ها در لیبی و جدال بر تصرف شهرهای شرق این کشور که پیشتر از کنترل مزدوران حکومتی خارج شده بود، اکنون مخالفان و حامیان قذافی اظهارات ضد و نقیضی را در خصوص تصرف این شهرها مطرح می کنند.

به ایرنا ، شبکه تلویزیونی بی بی سی روز یکشنبه گزارش داد: شاهدان عینی و مخالفان حکومت قذافی اعلام کرده اند که کنترل چهار شهری را که نیروهای حکومتی ادعا می کنند از تصرف نیروهای مردمی خارج کرده اند، همچنان در اختیار دارند.

این در حالی است که خبرنگار بی بی سی گزارش داده است که شهرهای طبرق و راس لانوف همچنان در اختیار انقلابیون قرار داد.

بر اساس این گزارش و به گفته ساکنان و نیروهای مخالف قذافی، این نیروهای مخالف حکومت لیبی هستند که همچنان کنترل شهرهای مصراته و الزاویه را نیز در اختیار دارند.

این در حالی است که شهرهای مصراته و راس لانوف از روز یکشنبه آماج حملات نیروهای حکومتی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر برخی از گزارش ها از درگیری در شهر کوچک بن جواد خبر داده‌اند.

مقامات طرابلس پایتخت لیبی نیز اعلام کرده اند که نیروهای حکومتی با شلیک گلوله خارج کردن شهرها را از دست نیروهای مخالف حکومت، جشن گرفتند.

به گزارش خبرنگار بی بی سی، بسیاری از ساکنان طرابلس در ابتدا فکر می کردند که صدای شلیک گلوله ها مربوط به درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان بوده است. بر اساس این گزارش، گزارش‌های ضد و نقیضی در باره درگیری های میان نیروهای وابسته به سرهنگ قذافی و مخالفان منتشر شده است.

تلویزیون دولتی لیبی می‌گوید نیروهای دولتی توانسته‌اند چند شهر در کنترل مخالفان را باز پس بگیرند، اما این اخبار، از سوی منابع مستقل تائید نشده‌اند. مخالفان درصدد هستند که طرابلس را که مقر اصلی سرهنگ معمر قذافی، است، از تصرف او خارج کنند.

تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرده که نیروهای دولتی توانسته‌اند شهرهای الزاویه، راس لانوف و مصراته را بار دیگر تحت کنترل خود در آورند.مقام‌های دولتی نیز گفته‌اند که این نیروها هم اکنون در حال پیشروی به سوی بنغازی هستند.

این درحالی است که خبرگزاری‌های خارجی این ادعای دولت لیبی را زیر سوال برده‌اند. خبرنگار بی بی سی در بنغازی هم می‌گوید تمام شواهد و مدارک، خلاف این ادعاهای دولت لیبی را نشان می‌دهد. همچنین خبرنگار خبرگزاری فرانسه در بنغازی نیز گزارش داده است که شهر کماکان در دست مخالفان قرار دارد.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که درگیری های شدیدی میان طرفین در شهر بن جواد روی داده است. این شهر در میان سرت که در دست نیروهای سرهنگ قذافی است و راس لانوف که تحت کنترل مخالفان است، قرار دارد. نیروهای وفادار به معمر قذافی، متهم به تیراندازی بی‌هدف به سوی شهروندان غیر نظامی در شهر الزاویه شده‌اند.

نیروهای وفادار به قذافی طی چند روز گذشته تلاش کرده‌اند که شهر الزاویه در نزدیکی پایتخت را به تصرف خود در بیاورند.

این نیروها اکنون متهم شده اند که به سمت مردم عادی تیراندازی می‌کنند. شاهدان عینی گفته اند نزدیک به سی نفر که بیشتر آنها غیر نظامی بودند، در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

از سوی دیگر مخالفان حکومت قذافی نیز اعلام کرده‌اند که از شرق در حال پیشروی به سمت شهر سرت، زادگاه قذافی هستند.

یک پزشک محلی گفته است که دختر او به دلیل تیراندازی بی هدف مزدوران خارجی کشته شده است. او گفته است که مزدوران خارجی به هر فردی که جرات می کرد، از خانه اش خارج شود، شلیک می کردند. گزارش شده که تانک‌های دولتی وارد مرکز شهر شده اند، اما مخالفان همچنان کنترل شهر را در دست دارند. بسیاری از ساختمان‌های شهر آسیب دیده و به آتش کشیده شده‌اند. بر اساس این گزارش کنترل شهر الزاویه برای سرهنگ قذافی برای دفاع از پایتخت ضروری است.

قذافی، حاکم لیبی به غرب هشدار داده که در صورتی که به این کشور در مبارزه به آنچه او قیام‌های الهام گرفته از القاعده خواند، کمک نکند، با سیلی از آوارگان رو به رو خواهد شد.

از سوی دیگر مخالفان گفته‌اند، که 'شورای ملی' تنها نماینده قانونی و مشروع لیبی به شمار می‌رود. مصطفی عبدالجلیل، رئیس این شورا گفت که با دولت های اروپایی و عربی در ارتباط است و انتظار دارد جامعه بین المللی، این شورا را به رسمیت بشناسد.

او گفت این شورا خواهان حضور نیروهای خارجی در خاک لیبی نیست، اما از حملات هوایی برای بیرون راندن سرهنگ قذافی از قدرت حمایت می‌کند.

کد خبر 129877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز