گروه شهری: خواست دوباره دولت برای در اختیار گرفتن مدیریت مترو، واکنش انتقادی نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر را برانگیخت.

مترو

 درحالی‌که دولت تا روزهای پایانی سال، هنوز بخش بزرگی از مطالبات مالی مترو تهران از بودجه را نپرداخته، رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور دیروز اعلام کرد که اگر مدیریت مترو به دولت واگذار شود، همه مشکلات این مجموعه حل می‌شود. پس از آن بود که نمایندگان مردم، از دولت خواستند به جای دخالت در امور سایر نهاد‌ها، به وظایف قانونی خود در پرداخت اعتبارات مترو در بودجه و اعتبار 2میلیارد دلاری مصوب عمل کند.

 نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران از دولت خواستند به جای طرح پیشنهادهای مغایر با قانون، به وظایف قانونی خود در قبال مترو عمل کند. این اظهارات، واکنش به سخنان رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت بود که اعلام کرده بود دولت آمادگی اداره متروی تهران را دارد. محمد رویانیان در اظهارنظری اعلام کرده بودکه دولت توان اداره مترو را دارد و از شهرداری تهران خواسته بود تا اداره مترو را به دولت واگذار کند و کمتر به بهانه‌های سیاسی افزایش بهای بلیت مترو را مطرح کند. در همین ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، واگذاری مترو به دولت را بر خلاف قانون و مغایر با اصل 44 قانون اساسی دانستند و بر اجرای وظایف قانونی دولت تاکید کردند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری با اشاره به اظهارنظر محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت و حمل‌ونقل عمومی درباره آمادگی دولت برای در اختیار گرفتن مدیریت مترو، این خواسته را بر خلاف قانون و مغایر با اصل 44 دانست و ضمن توصیه به دولت برای اجرای وظایف قانونی‌اش در قبال مترو به جای تلاش برای افزودن بر حیطه اختیاراتش، از اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند بدون توجه به شرایط زندگی شهروندان و اهمیت مترو مسائل را سیاسی کنند، ابراز تأسف کرد. علی اصغر یوسف‌نژاد خواستار آن شد تا دولت آمادگی خود را برای اجرای قوانین کشور اعلام کند، نه اینکه بر خلاف قوانین و وظیفه ذاتی خود بخواهد حوزه اختیاراتش را وسیع‌تر کند. یوسف‌نژاد در پایان گفت: درصورتی‌که مدیریت شهری با پشتیبانی و حمایت مالی مجلس و دولت تقویت شود، می‌تواند خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کند و در مقابل، مردم نیز به‌شکل بهتری شاهد اداره امور شهری خواهند بود.

قابلیت اجرایی بالای شهرداری

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به واگذاری مترو به دولت گفت: اگر دولت به وظایفش به‌خوبی عمل کند، دیگر مشکلی نخواهیم داشت؛ چرا که شهرداری در طول چند سال گذشته نشان داده که قابلیت اجرایی بسیار خوبی دارد و می‌تواند تهران را به‌خوبی مدیریت کند. به گفته وی، مشکل نحوه اداره مترو نیست، بلکه کمبود اعتبارات دولتی است؛ چرا که دولت نتوانسته است براساس قانون سهم خود را برای ساخت و اداره مترو در اختیار شهرداری قرار دهد.

شهرداری‌ها آماده ارائه خدمات بیشتر هستند

علیرضا دبیر، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ایجاد و مدیریت سیستم حمل‌ونقل عمومی جزء وظایف ذاتی شهرداری است، افزود: شهرداری‌ها این قابلیت را دارند که بسیاری از تصدی‌هایی که در شهرها معطل مانده را نیز به‌عهده بگیرند؛ همانگونه که در ماده 136 برنامه سوم و ماده 137 برنامه چهارم توسعه بر آن تاکید شده است. به گفته این عضو شورای شهر، واگذاری مترو به دولت، چندین گام به عقب است و مغایر اصل 44 قانون اساسی به شمار می‌رود که مورد تاکید مقام معظم رهبری است. مرتضی طلایی نیز با اشاره به سخنان اخیر مسئولان دولتی درخصوص اعتبارات مترو گفت: سهم مردم که به‌طور مستقیم دریافت می‌شود، سهم شهرداری نیز به‌طور غیرمستقیم از شهروندان گرفته می‌شود، اگر دولت می‌خواهد باقیمانده هزینه‌ها را هم مردم بپردازند، در ندادن اعتبارات پافشاری کند.

مرتضی طلایی با بیان اینکه قیمت بلیت مترو باید فرایند قانونی خود را طی کند، گفت: درصورتی که هزینه‌های مورد نیاز مترو فراهم نشود، شورا به نرخ اعلام‌شده فرمانداری اعتراض و موضوع درشورای حل‌اختلاف مطرح می‌شود اما اگر در نهایت این افزایش تایید نشد ما مجبوریم این قانون مصوب را اجرایی کنیم.

کد خبر 129698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز