گروه حوادث: طلافروش ورشکسته برای فرار از دست طلبکاران، زیرزمین خانه‌اش را تبدیل به کارگاه زرگری کرد و بعد از ساخت طلاهای قلابی، آنها را به طلافروش‌ها می‌فروخت.

متهم

اواسط دی‌ماه امسال با شکایت صاحب یک مغازه طلافروشی در بومهن، پلیس در جریان فعالیت مرد شیادی قرار گرفت که با فروش طلای قلابی به طلافروش‌ها دست به کلاهبرداری از آنها می‌زد. شاکی به ماموران گفت: چند روز قبل مردی مقداری طلا به مغازه‌ام آورد و گفت قصد فروش آنها را دارد. از آنجا که او کاغذ خرید طلاها را همراه خود داشت، آنها را خریدم، اما چند روز بعد که طلاهای خریداری شده را برای ذوب کردن به کارگاهم بردم، متوجه شدم همه آنها تقلبی هستند و فقط روکشی از طلا دارند.

با شکایت این مرد، تحقیقات ماموران پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران برای شناسایی و دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای شروع شد. ماموران در بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته طلافروشی، تصویری از متهم به دست آوردند و جست‌وجو برای دستگیری او را ادامه دادند.

هنوز چند روز از این ماجرا نگذشته بود که ماموران با شکایت‌های مشابه دیگری هم روبه‌رو شدند. شاکیان، طلافروش‌هایی بودند که اقدام به خرید طلا از مرد جوانی کرده اما هنگام ذوب آنها متوجه تقلبی بودن طلاها شده بودند. وقتی تصویری که از دوربین مداربسته مغازه نخستین شاکی به دست آمده بود در اختیار شاکیان تازه قرار گرفت، تمامی آنها متهم را شناسایی کردند و گفتند که وی همان کسی بوده که طلاهای تقلبی را به آنها فروخته بود.

پلیس که مطمئن شده بود همه کلاهبرداری‌ها از سوی یک نفر صورت گرفته‌ است، تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی او آغاز کرد. نحوه ساخت طلاهای تقلبی و همچنین جعل کاغذ خرید طلاها نشان می‌داد که متهم احتمالا از کار طلاسازی و طلافروشی سررشته دارد. به همین دلیل تصویر او در اختیار بسیاری از طلافروشی‌های پایتخت قرار گرفت و مدتی بعد ماموران موفق شدند متهم تحت تعقیب را که علی‌رضا نام دارد شناسایی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد سال‌ها قبل صاحب یک مغازه طلافروشی بوده اما ورشکست شده و مجبور به تعطیل کردن مغازه‌اش شده بود. با این اطلاعات، محل زندگی مرد جوان در شرق تهران شناسایی شد و ماموران با دریافت دستور قضایی راهی آنجا شدند. با دستگیری علی‌رضا معلوم شد او زیرزمین خانه‌اش را تبدیل به کارگاه ساخت طلاهای قلابی کرده و با تجهیزاتی که در اختیار داشت، اقدام به ساخت طلای قلابی و جعل کاغذ خرید می‌کرد.

متهم بعد از انتقال به اداره آگاهی، در بازجویی‌ها گفت: سال‌ها بود که مغازه طلافروشی داشتم و در این زمینه فعالیت می‌کردم اما 2 سال پیش به مشکل مالی برخوردم و به پیشنهاد یکی از دوستانم، مبلغ هنگفتی از یک مرد ثروتمند به‌عنوان نزول گرفتم اما سود پول نزول آنقدر زیاد بود که درآمد مغازه هم کفاف آن‌را نمی‌داد و مدتی بعد ورشکست شدم.

درحالی‌که طلبکاران به من فشار آورده بودند، تصمیم به ساخت طلای قلابی گرفتم و با توجه به مهارتی که در این کار داشتم، دست به ساخت طلای قلابی و فروش آن در بازار زدم تا اینکه دستگیر شدم. سرهنگ مؤذن، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات این مرد، برای او قرار قانونی صادر شد و وی به زندان انتقال یافت.

کد خبر 128170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز