جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

جشن میلیونی انقلاب در میدان آزادی تهران و میدان التحریر قاهره همزمان برگزار شد و مردم ایران و مصر «پایان مبارک» را با هم جشن گرفتند.

مصر -  مردم

22بهمن، یوم‌الله ایران و مصر شد. همزمان با روزی که مردم ایران اسلامی در حمایت از بیداری اسلامی در خاورمیانه، با دردست‌داشتن پرچم‌های مصر،‌ فریاد حمایت از برادران مبارز خود در میدان التحریر را سر می‌دادند، مردم مصر در قاهره و سایر شهرهای مهم مصر پس از نمازجمعه، 22بهمن دیگری را رقم زدند.

«پایان مبارک»، پایان مبارکی بر 30سال سلطه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی بر مصر در سی‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که روز گذشته با غریو الله‌ اکبر مردم مصر جشن گرفته شد.روز گذشته در هجدهمین روز متوالی از قیام مردم مصر در حالی که منابع خبری از خروج مبارک به وسیله بالگرد به شرم‌الشیخ خبر دادند، عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که حسنی مبارک از قدرت کناره‌گیری کرده و قدرت در این کشور به شورای عالی ارتش واگذار شده است.

این پیام کوتاه موجی از شادی را در مصر به دنبال داشت و مردم به ویژه در میدان التحریر در حالی که فریاد «مصر آزاد شد» سر می‌دادند، کنار رفتن مبارک از قدرت را جشن گرفتند. مردم همچنین با تکان دادن پرچم و به صدا درآوردن بوق ماشین‌ها خوشحالی خود را از استعفای مبارک نشان دادند. منابع آگاه در غرب و شبکه‌های خبری العربیه و بی‌بی‌سی ساعاتی پیش از استعفای مبارک اعلام کرده بودند که وی قاهره را به وسیله یک بالگرد به سوی شرم الشیخ ترک کرده است. پیش از این یکی از گزینه‌های مطرح شده درباره مصر کناره‌گیری مبارک از قدرت و اقامت او در تفرجگاه ساحلی‌اش در شرم‌الشیخ بود.

طبق قانون اساسی مصر، در صورت کناره‌گیری رئیس جمهور مصر، رئیس مجلس این کشور می‌تواند به طور موقت مسئولیت‌های ریاست جمهوری را به عهده بگیرد. همچنین طبق قانون اساسی رئیس جمهور جدید مصر در مدت حداکثر 60روز بعد از کناره‌گیری رئیس جمهور سابق باید انتخاب شود. هنوز وضعیت و مقام عمر سلیمان که روز 29 ژانویه از سوی مبارک به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شد در طول اداره امور مصر توسط شورای عالی ارتش مشخص نیست.

گفته می‌شود سپهبد محمدحسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر، ریاست شورای عالی ارتش را برعهده دارد و ممکن است این شورا کابینه را برکنار و همچنین مجالس مصر را منحل کند. احتمال اعلام حکومت نظامی از سوی این شورا نیز وجود دارد.
محمدالبرادعی، یکی از رهبران مخالفان در گفت‌و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس روزگذشته را بزرگ‌ترین روز زندگی خود خواند. وی گفت: کشور ما پس از دهه‌ها سرکوب، آزاد شده است.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کناره‌گیری مبارک اعلام کرد که این اتحادیه آماده هر نوع کمک به مصر است. این در حالی است که سخنان پنجشنبه شب حسنی مبارک و پافشاری وی برای باقی ماندن در قدرت تا ماه سپتامبر روز گذشته باعث خشم مردم مصر و برگزاری تظاهراتی گسترده در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و دیگر ساختمان‌های مهم دولتی این کشور شد.

صدها هزار نفر از مردم مصر در میدان تحریر، اطراف کاخ ریاست‌جمهوری و ساختمان تلویزیون دولتی مصر تجمع کردند و بار دیگر خواستار کناره‌‌گیری فوری مبارک از قدرت شدند. گفته می‌شود که تظاهرات میلیونی روز گذشته که پس از نماز جمعه برگزار شد بزرگ‌ترین تظاهرات این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها بوده است.

صدها هزار نفر از مردم حاضر در میدان تحریر روز گذشته با شعار «مردم و ارتش یکی هستند؛ دست در دست هم» خواستار حمایت نیروهای نظامی این کشور از معترضان شدند. همچنین معترضان حاضر در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مصر، شعار «مرگ بر حسنی مبارک » و «نه مبارک و نه سلیمان؛ آنها عاملان آمریکا هستند» سر دادند. در اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر هم وضعیت مشابهی وجود داشت و جمعیت زیادی از مردم تجمع گسترده‌ای را در این شهر برگزار کردند.

این در حالی است که ارتش مصر در اطلاعیه شماره 2 خود که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد به‌طور ضمنی از طرح‌های مطرح‌شده از سوی حسنی مبارک برای اعطای بخشی از قدرتش به عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور حمایت کرد. در بیانیه شورای‌عالی ارتش مصر اعلام شده است درصورتی که وضعیت کنونی در کشور خاتمه یابد ارتش، لغو وضعیت فوق‌العاده در مصر را پس از 30 سال تضمین می‌کند. مقام‌های ارتش، ضمن حمایت از انتقال بخشی از قدرت به سلیمان همچنین تاکید کردند که اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را تضمین می‌کنند. در بیانیه ارتش همچنین از مردم خواسته شده که به زندگی عادی خود بازگردند.

لغو وضعیت فوق‌العاده که از زمان به قدرت رسیدن مبارک در این کشور در حال اجراست یکی از درخواست‌های مخالفان در هفته‌های گذشته بوده است اما بیانیه‌ ارتش بیشتر از همه تکرار حرف‌های سخنرانی تلویزیونی پنجشنبه شب مبارک به‌حساب می‌آمد.

لئون پانتا، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) پنجشنبه در جلسه کنگره این کشور اعلام کرد که انتظار دارد که مبارک در هنگام شب از قدرت کناره‌گیری کند اما رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که قصد دارد تا انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه سپتامبر در قدرت باقی بماند اما برخی از اختیارات خود را به عمر سلیمان، معاونش و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت واگذار می‌کند.

وی همچنین در سخنرانی 17 دقیقه‌ای خود مدعی شد که دیکته‌های خارجی را نخواهد پذیرفت. به‌دنبال این سخنرانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا آشکارا و به‌شدت از حسنی‌مبارک به‌دلیل اظهارنظر اخیرش انتقاد کرد. وی از رهبران دولت مصر خواست در مسیر دمکراسی گام بردارند و گفت: آنها هنوز از این فرصت استفاده نکرده‌اند.

مقام‌های آمریکا هیچ وقت به صراحت در اظهارات خود خواستار کناره‌گیری مبارک نشدند اما احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر، مقام‌‌های آمریکایی را به تلاش برای تحمیل اراده خود بر مصری‌ها متهم کرده بود. گفته می‌شود رژیم صهیونیستی به شدت در تلاش است که برای منافع این رژیم، به هر نحو ممکن مبارک در مقامش باقی بماند.

جنایت علیه مخالفان

پس از 18روز از آغاز انقلاب مردم مصر علیه رژیم مبارک، ابعاد تازه‌ای از جنایات صورت گرفته علیه مخالفان در همین چند روز روشن می‌شود. گروه‌های حقوق بشر در 2روز گذشته از ناپدیدشدن صدها نفر از مخالفان و دستگیری تعداد بیشتری از آنها خبر داده‌اند. آمار رسمی و دولتی حاکی است که در روزهای گذشته بیش از 300 نفر از معترضان کشته‌شده‌اند. مخالفان و گروه‌های حقوق بشری شمار کشته‌شدگان را بیشتر از این می‌دانند. در همین حال گزارش دیگری نشان می‌دهد که در نخستین روزهای اعتراض‌های مردمی مصر، 65نفر از زندانیان یک زندان در حومه قاهره توسط ماموران کشته شده‌اند.

کد خبر 127949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز